VIDEO: Traktor se řídí sám, je přesnější než člověk

aktualizováno 
Na auta, která k řízení nepotřebují člověka, si budeme muset ještě několik let počkat. Ale traktory už umí jezdit samy. Stačí nařídit, kudy má jet a s pomocí zařízení využívajícího systém GPS už orá pole téměř sám. Řádků na poli se drží s přesností na dva centimetry.

Navigaci má dnes v kapse skoro každý, kdo má chytrý telefon. Ale systémy, které navádění pomocí GPS využívají, jsou dnes mnohem chytřejší. Moderní zemědělci už dlouho používají nástroje, které jim vyměří pole a radí, jak po něm jezdit co nejefektivněji.

Traktorista už dnes používá systém, který mu na základě určování polohy z GPS pomáhá držet trasu. Tím se minimalizují překryvy při setí nebo přípravě půdy, laicky řečeno "aby nejel stejným místem dvakrát". Tyto systémy bývají většinou přenosné, takže se dají používat ve více traktorech.

Nejnovější pomocník ovšem sám točí volantem a udržuje vytyčenou trasu. Na strojníkovi je hlavně kontrolovat, zda dobře pracuje přípojné zařízení.

"Tento systém může dostat v podstatě každý traktor," vysvětluje Radek Sedláček z firmy Fons, která výrobce zařízení, japonskoamerický TopCon, zastupuje na českém trhu. "Obsluha vytyčí linii a podle ní traktor jede. Přesnost je dva centimetry," popisuje.

Podle Radka Sedláčka existují dvě provedení: pevná zástavba autopilota (nově nabízí například výrobce traktorů Deutz-Fahr) využívající hydraulické řízení stroje, nebo přídavný motorek, který otáčí volantem. Toto zařízení lze také přenášet mezi různými stroji. První provedení vidíte na videu. Všimněte si, že traktor zatáčí předními koly, ale volant se netočí.

Témata: Traktor, GPS

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Najdete na iDNES.cz