Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Traktor se řídí sám, je přesnější než člověk

aktualizováno 
Na auta, která k řízení nepotřebují člověka, si budeme muset ještě několik let počkat. Ale traktory už umí jezdit samy. Stačí nařídit, kudy má jet a s pomocí zařízení využívajícího systém GPS už orá pole téměř sám. Řádků na poli se drží s přesností na dva centimetry.

Navigaci má dnes v kapse skoro každý, kdo má chytrý telefon. Ale systémy, které navádění pomocí GPS využívají, jsou dnes mnohem chytřejší. Moderní zemědělci už dlouho používají nástroje, které jim vyměří pole a radí, jak po něm jezdit co nejefektivněji.

Traktorista už dnes používá systém, který mu na základě určování polohy z GPS pomáhá držet trasu. Tím se minimalizují překryvy při setí nebo přípravě půdy, laicky řečeno "aby nejel stejným místem dvakrát". Tyto systémy bývají většinou přenosné, takže se dají používat ve více traktorech.

Nejnovější pomocník ovšem sám točí volantem a udržuje vytyčenou trasu. Na strojníkovi je hlavně kontrolovat, zda dobře pracuje přípojné zařízení.

"Tento systém může dostat v podstatě každý traktor," vysvětluje Radek Sedláček z firmy Fons, která výrobce zařízení, japonskoamerický TopCon, zastupuje na českém trhu. "Obsluha vytyčí linii a podle ní traktor jede. Přesnost je dva centimetry," popisuje.

Podle Radka Sedláčka existují dvě provedení: pevná zástavba autopilota (nově nabízí například výrobce traktorů Deutz-Fahr) využívající hydraulické řízení stroje, nebo přídavný motorek, který otáčí volantem. Toto zařízení lze také přenášet mezi různými stroji. První provedení vidíte na videu. Všimněte si, že traktor zatáčí předními koly, ale volant se netočí.



Témata: GPS


Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.