Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Traktoriáda: závody pojízdného kovošrotu

aktualizováno 
Když se nezasvěcený člověk na ten stroj podívá, napadne ho jediné - tohle skutečně jede? Vzápětí majitel "traktoru" Jan Holota dokáže, že ano. Otočí klíčkem a motor z více než 50 let staré oktávky začne potichu drnčet a jeho majitel se spokojeně usmívá.

Traktoriáda v Žebnici | foto: Jaromír Pech, MF DNES

"Používám ho asi osm let. Postavil jsem s ním dokonce celý rodinný dům," ukazuje Josef Holota na lešení, které je přivařeno k podvozku.

V sobotu se Jan Holota se svým Váňou lešenářem - tak totiž svému traktoru říká - zúčastnil 6. ročníku traktoriády v Žebnici. Zapsal se do kategorie "unlimited", ve které byly jen ty traktory, které si jejich majitelé vyrobili doma sami.

V další skupině byli závodníci se stroji, jejichž výkon nepřesahuje 25 koňských sil, třetí kategorii naopak tvořili majitelé traktorů s vyšším než 25hlavým počtem koňských sil pod kapotou. Na startu se objevily i jednoosé frézy tovární výroby. Celkem do závodu odstartovalo 175 strojů.

Součástky z osobního vozu Octavia nejsou jediné, které konstruktér do tohoto traktoru použil. "Přední náprava a chladič pocházejí z populárního užitkového vozu Škoda 1203, náprava původně patřila terénnímu nákladnímu autu Praga V3S. Zbytek jsme použili z toho, kdo nám co dal," vypočítal Holota, který Váňu dostal od jednoho kamaráda a přidělal si k němu ještě korbu a lešení.

Za pozornost určitě stojí i praktický svěrák, který je připevněn hned vedle autosedačky ze Škody 1203.

"Používáme ho i na svážení dříví z lesa, a protože má vepředu radlici, je Váňa výborný i na úklid sněhu," říká Holota. Vedle jeho vozítka, které zdálky vypadá jako pojízdný kovošrot, na sobotní závody přijelo více než 170 různých traktorů a fréz.

Mezi těmi, které vzbudily ten největší rozruch a obdivné mručení, patřily určitě tři stroje Petra Šindeláře z traktor týmu Jarov. Všem jeho traktorům je dohromady skoro 250 let.

Jako dědečkové by tak měli nárok na zasloužený odpočinek - Petr Šindelář s nimi ale na podobné přehlídky jezdí již několik let a není divu - sklízí jednu cenu za druhou. Také v Žebnici získal cenu za nejhezčí traktor - se svým ze Švédska přivezeným americkým fordsonem, které vyráběl svého času legendární Henry Ford.

Ten traktor, který se představil divákům v Žebnici, spatřil světlo světa v roce 1924.

"Má ocelová kola a byl první pásově vyráběný traktor na světě. Brzy vytlačil i ostatní značky na americkém trhu a expandoval i do Evropy. Svého času to byl ten nejlevnější a nejlepší traktor na trhu," říká Šindelář.

Nejvíce si Petr Šindelář cení svého stroje Lanz Bulldog 45 z roku 1936.

"Stejně jako loni vzbudil tento veterán mezi lidmi velký zájem. Při hmotnosti 3,5 tuny se totiž pyšní jednoválcovým motorem o obsahu 10,3 litru," říká jeho nadšený majitel.

Na závodní trať se vydal také jeho český traktor Svoboda 12 z roku 1934, jehož zajímavostí je fakt, že ho řidič musí startovat pomocí doutnáku ruční klikou.

FOTOGALERIE Z LOŇSKÉHO ROČNÍKU:

Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007



Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007Traktoriáda 2007










Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.