Transportér OT-64: stárnoucí obrněnec hlídá Prahu

  13:09aktualizováno  13:09
Vzduchem chlazené osmiválce o objemu 11 760 cm3 pohání zastaralé transportéry OT-64, které mohou v těchto dnech spatřit pražané v centru města. Třináct tisíc kilogramů těžcí obrněnci tak mohou uhánět rychlostí přes 90 kilometrů v hodině. Každé "ótéčko" spotřebuje 45 litrů nafty na sto kilometrů, s nádrží 330 litrů tedy urazí vzdálenost 740 kilometrů.

OT-64, obrněný obojživelný transportér, byl jako prototyp pod názvem SKOT (střední kolový obrněný transportér) zkonstruován v rokce 1959. Měl nahradit zastaralé transportéry OT-810 (slangově "hakl"). Československo tehdy uzavřelo dohodu o společné výrobě s Polskem a do ozbrojených sil obou armád byl OT-64 zaveden v roce 1964.

Na svou dobu vynikal skvělou kontrukcí i jízdními vlastnostmi s pohonem všech osmi kol, uzávěrkou diferenciálu předních i zadních náprav, dvěma řiditelnými předními nápravami a centrálním huštěním pneumatik, které umožňuje dohušťování jednotlivých kol i za jízdy. Pohon zajišťuje dieselový, vzduchem chlazený motor Tatra. Na komunikaci je "ótéčko" schopné jet téměř stovkou kilometrů v hodině.

Pancéřování celého vozidla ochrání posádku před střelami malých ráží a střepinami granátů. Pokud je transportér vyzbrojen, pak má 14,5 mm kulomet KPVT a spřažený kulomet PKT. U některých verzí je místo KPVT použit 12,7 mm protiletadlový kulomet.

OT-64 slouží policejním složkám jako mobilní zátaras například při demonstracích, což je i jeho úkol při ochraně objektu rádia Svobodná Evropa. V případě ohrožení by měl tvořit překážku případnému teroristickému útoku vedenému jedoucím automobilem. Nicméně postupně dochází k vyřazování těchto transportérů z výzbroje české armády.


Transportér OT-64 (bez výzbroje)

Bojová hmotnost 13 000 kg
Výška 2400 mm
Šířka 2500 mm
Délka 7450 mm
Světlá výška 400 mm
Maximální rychlost jízdy 94 km/h
Maximální rychlost plavby 9 km/h
Obsah nádrže 330 l
Jízdní dosah 740 km
Maximální šířka příkopu 2000 mm
Svahová dostupnost 70 %

Porouchaný vojenský transportér u motorestu Devět křížů na brněnské dálnici. (27. září 2001)

Obrněné transportéry dorazily ve čtvrtek večer k budově Rádia Svobodná Evropa v Praze, kde byla zpřísněna bezpečnostní opatření po sérii teroristických útoků v USA.

Obrněné transportéry, které hlídkují u budovy Rádia Svobodná Evropa, spolu s betonovými zátarasy komplikují dopravu v obou směrech magistrály. (2. října 2001)

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Najdete na iDNES.cz