Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Transportér OT-64: stárnoucí obrněnec hlídá Prahu

  13:09aktualizováno  13:09
Vzduchem chlazené osmiválce o objemu 11 760 cm3 pohání zastaralé transportéry OT-64, které mohou v těchto dnech spatřit pražané v centru města. Třináct tisíc kilogramů těžcí obrněnci tak mohou uhánět rychlostí přes 90 kilometrů v hodině. Každé "ótéčko" spotřebuje 45 litrů nafty na sto kilometrů, s nádrží 330 litrů tedy urazí vzdálenost 740 kilometrů.

OT-64, obrněný obojživelný transportér, byl jako prototyp pod názvem SKOT (střední kolový obrněný transportér) zkonstruován v rokce 1959. Měl nahradit zastaralé transportéry OT-810 (slangově "hakl"). Československo tehdy uzavřelo dohodu o společné výrobě s Polskem a do ozbrojených sil obou armád byl OT-64 zaveden v roce 1964.

Na svou dobu vynikal skvělou kontrukcí i jízdními vlastnostmi s pohonem všech osmi kol, uzávěrkou diferenciálu předních i zadních náprav, dvěma řiditelnými předními nápravami a centrálním huštěním pneumatik, které umožňuje dohušťování jednotlivých kol i za jízdy. Pohon zajišťuje dieselový, vzduchem chlazený motor Tatra. Na komunikaci je "ótéčko" schopné jet téměř stovkou kilometrů v hodině.

Pancéřování celého vozidla ochrání posádku před střelami malých ráží a střepinami granátů. Pokud je transportér vyzbrojen, pak má 14,5 mm kulomet KPVT a spřažený kulomet PKT. U některých verzí je místo KPVT použit 12,7 mm protiletadlový kulomet.

OT-64 slouží policejním složkám jako mobilní zátaras například při demonstracích, což je i jeho úkol při ochraně objektu rádia Svobodná Evropa. V případě ohrožení by měl tvořit překážku případnému teroristickému útoku vedenému jedoucím automobilem. Nicméně postupně dochází k vyřazování těchto transportérů z výzbroje české armády.


Transportér OT-64 (bez výzbroje)

Bojová hmotnost 13 000 kg
Výška 2400 mm
Šířka 2500 mm
Délka 7450 mm
Světlá výška 400 mm
Maximální rychlost jízdy 94 km/h
Maximální rychlost plavby 9 km/h
Obsah nádrže 330 l
Jízdní dosah 740 km
Maximální šířka příkopu 2000 mm
Svahová dostupnost 70 %

Porouchaný vojenský transportér u motorestu Devět křížů na brněnské dálnici. (27. září 2001)

Obrněné transportéry dorazily ve čtvrtek večer k budově Rádia Svobodná Evropa v Praze, kde byla zpřísněna bezpečnostní opatření po sérii teroristických útoků v USA.

Obrněné transportéry, které hlídkují u budovy Rádia Svobodná Evropa, spolu s betonovými zátarasy komplikují dopravu v obou směrech magistrály. (2. října 2001)

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho...

Ronaldo teď konkuruje v Itálii papeži, ale taky se kvůli němu stávkuje

Cristiano Ronaldu z Realu Madrid se raduje z postupu do finále Ligy mistrů.

Stávkování je jedna z disciplin, ve které Italové vynikají. Poznal to každý, kdo se někdy třeba pokusil cestovat po...

EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

Kia Soul EV

Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou...

Najdete na iDNES.cz