Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Hádanka pro znalce. Poznejte kus stařičké tatrovky

aktualizováno 
Prvním majitelem parádní Tatry 30 byl lékárník Filip z Kolína. Vůz přežil bez renovace až do současnosti. Odpružení obstarávaly dnes už zapomenuté třecí tlumiče.

Tatra 30 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Tlumiče pérování rozlišují dnešní automobilisté na plynové a kapalinové. Vrcholem jsou dnes tlumiče s proměnnou tuhostí, obvykle jsou řízené magnetoreologicky. V kapalině tlumičů jsou malé částečky, jejichž orientaci řídí magnetické pole. Jejich "natáčením" se mění hustota kapaliny, a tím i tvrdost tlumiče.

Fotogalerie

 Řidiči dražších aut často plují na podvozku, kde obyčejné tlumiče a pružiny nahrazují vzduchové měchy.

Na pneumaticko-hydraulickém principu pružení fungují vyhlášené podvozky Citroënu, ale měl ho i v socialistické mototechně prodávaný Austin Allegro (pro znalce: pasivní systém, fungující opačně než u citroënů).

Předválečná auta však mívala pružení provedena jinak, jednodušeji. Takzvaný třecí tlumič dostala i stará tatřička. V tlumiči byly dva proti sobě upevněné kotoučky, které třením zajišťovaly tlumení. Matkou vpředu mohl řidič upravovat tuhost tlumiče utažením přítlačných per. Třecí segmenty tlumiče jsou z hrušňového dřeva, bylo tedy třeba je čas od času vyměnit.

Tatra 30

Tlumič klade odpor prudkým pohybům, a tak tlumí rázy. U aut hlavně od kol, čímž brání rozkmitání vozidla.

"Z fyzikálního hlediska tlumič absorbuje a rozptyluje energii a na rozdíl od pružin nemá žádnou vlastní frekvenci," vysvětluje internetová encyklopedie Wikipedia.

Víte však, že tlumič máte i doma v automatické pračce?





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.