Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trend posledního desetiletí: Auta ztloustla o metrické centy

Jak se změnila osobní auta za posledních deset let? Jsou komfortnější a bezpečnější, jejich motory získaly na výkonu a jsou ohleduplnější k životnímu prostředí. Nic z toho však není zadarmo. Vozy nabraly na váze a silnější motory jim jen udržely rychlost jejich nedávných slabších předchůdců, spotřeba paliva v některých případech dokonce vzrostla. Vyplynulo to i z testu, ve kterém MF DNES porovnala Opel Vectra modelového ročníku 2001 s jeho deset let starým předchůdcem. Tento Opel Vectra roku výroby 1991 je v dlouhodobém redakčním testu, který hledá v průběhu 40 tisíc kilometrů odpověď na otázku, do jaké míry je pro motoristu výhodná koupě nejčastěji prodávané ojetiny v ceně zhruba 100 tisíc korun.
Na první pohled se zdá, že za deset let se na osobním automobilu mnohé nezměnilo, ale opak je pravdou

Na první pohled se zdá, že za deset let se na osobním automobilu mnohé nezměnilo, ale opak je pravdou. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Obě vectry vyjely na testovací trať za sebou. První měla na kontě téměř deset let a zhruba sto tisíc kilometrů, u druhé tachometr ukazoval jen o málo víc než setinu této porce. Desetiletý opel měl pod kapotou motor 1.6 s výkonem 55 kilowattů (75 koní), nový model poháněl motor 1.6 16V o výkonu 74 kilowattů (100 koní). V zájmu objektivity se za jejich volanty oba řidiči střídali a v cíli trasy čekalo překvapení: starý opel spolykal v průměru 6,5 litru benzinu na 100 kilometrů, zatímco jeho bratr o automobilovou generaci mladší žádal víc - 7,2 litru na 100 kilometrů.

Bezpečí a komfort nejsou zadarmo

Vysvětlení není složité: za vyšší spotřebou stojí trend devadesátých let - auta přibrala na váze. Musela, pokud chtěla být bezpečnější a komfortnější než dříve. Větší bezpečnost dokazují testy nezávislé evropské asociace Euro NCAP. Ta za posledních pět let vyzkoušela v nárazových testech na sedm desítek aut a rok od roku konstatuje v dané oblasti další a další zlepšení. Ale nejenom bezpečnost, také větší komfort přispěl k tomu, že se auta přerodila v cvalíky. Zatímco před deseti lety vážil Opel Vectra 1069 kilogramů, dnes má o téměř tři metráky víc. Ve voze přibylo oceli v podobě nejrůznějších výztuh, své udělala i před deseti lety nemyslitelná výbava. Přibyly čtyři airbagy, ABS, elektrické ovládání oken, centrální zamykání, posilovač řízení, v základní výbavě dnešní vectry je rádio a jiné doplňky. A jestliže základní provedení Oplu Vectra stálo před desetiletím necelého půl milionu korun, se stejnou výbavou, jako má dnešní základní verze, by vozidlo tehdy přišlo na 670 tisíc korun. Současná vectra 1.6 stojí v základním provedení - ale už se zmíněnou bohatou výbavou - o 75 tisíc korun méně. Větší hmotnost navíc automobily zpomalila. Proto dnes firmy vyrábějí mnohem silnější základní motory než dřív - aby dynamika vozů neklesala a také v nejlevnějších verzích zaručovala pořád ještě poměrně bezpečné předjíždění. Kromě vyšší váhy omezují hbitost aut také současné přísnější emisní limity. Prostě - motory musí pracovat především ekologicky, pružnost je až na vedlejší koleji. Rozdíl ve výkonech motorů porovnávaných oplů činil 25 koní ve prospěch novinky. Jak se to projevilo ve výsledcích měření v nezávislém Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze? Nová, silnější vectra svou předchůdkyni porazila, ale sportovně řečeno - jen o prsa. Zrychlení z klidu na 100 kilometrů v hodině zvládla pouze o čtyři desetiny sekundy dřív. V ochotě akcelerovat na čtvrtý rychlostní stupeň dokonce stará vectra mladší sestru překonala. Až při zrychlování na pětku se situace obrátila. Motor dnešní Vectry 1.6 je však tišší než jeho deset let starý předchůdce. Z údajů výrobce plyne, že dřive pronikalo do kabiny vozu 75 decibelů, zatímco nyní to je o tři decibely méně. Kromě toho, že rostoucí bezpečnost vozů dokazují crash testy, všimne si změny v robustnosti karoserií každý, kdo mezi desetiletím vzdálenými modely přesedá: práh se rozšířil o několik centimetrů, mnohem širší než dříve jsou dveře. Statistiky dokazují, že právě boční náraz představuje pro posádku největší riziko.

Nový opel má víc místa

Pracovníci zkušebny pražského ÚSMD měřili u obou vozů také brzdnou dráhu. Ta se téměř nelišila. Oba automobily měly brzdy v dobrém stavu. Nový byl jen málo opotřebovaný, u starého oplu brzdy prošly opravou nedlouho před testem. Zkušebna se zaměřila také na vnitřní prostor obou vozů. V novém Oplu Vectra přibylo místa do šířky - o dva centimetry. Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit i z více prostoru v oblasti kolen. A naopak - nová vectra se neslavně chlubí vyšší hranou kufru. Tuto nevýhodu konstruktéři vysvětlují jako daň vyšší tuhosti karoserie.


Měření MF DNES
Opel Vectra

Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991)

1.6 16V (r.v. 2001)

Zrychlení 0-100 km/h (s)

15,3

14,9

Zrychlení 0-400 m (s)

19,7

19,5

Zrychlení 0-1000 m (s)

36,9

36,0

Zrychl. (IV.) 50-90 km/h (s)

15,1

16,3

Zrychl. (V.) 50-90 km/h (s)

25,1

24,8

Zrychl. (IV.) 80-130 km/h (s)

26,1

21,6

Zrychl. (V.) 80-130 km/h (s)

42,9

38,1

Brzdná dráha z 80 km/h (m)

30,0

29,9

Šířka vpředu/vzadu (mm)

1415/1410

1430/1430

Prostor na kolena vzadu (mm)

120

165

Výška nad zad. sedad. (mm)

805

835

Výška hrany kufru (mm)

655

720

Pramen: ÚSMD

Srovnání technických údajů dle výrobce

Opel Vectra

Opel Vectra 1.6 (r.v. 1991)

1.6 16V (r.v. 2001)

Výkon motoru (kW/k)

55/75

74/101

Max. točivý moment (Nm)

125

150

Maximální rychlost (km/h)

176

188

Spotřeba (l/100 km)

5,2/6,8/8,9/7,0 1)

9,8/5,6/7,1 2)

Pohotovostní hmotnost (kg)

1069

1330

Rozměry d/š/v (mm)

4430/1700/1400

4495/1707/1425

Rozvor (mm)

2600

2637

Objem zavazadlového prostoru (l)

530

500

Poznámka: 1) v režimech 90 km/h / 120 km/h / město / mix, 2) město/mimo město/ kombinace
Pramen: MF DNES

 

Očima designéra Jana Prokopa

(autor je spolupracovníkem redakce)

Původní Opel Vectra nikdy nebudil velké emoce a svými oblými tvary připomíná to, čemu se občas hanlivě říká "japonský design". I tak to ale jsou právě tvary, které dělají ze staré vectry stále ještě přijatelný vůz. Tvůrci nového modelu už byli ke svému dítku daleko pozornější a původní poměrně fádní odkaz předchozí generace vybrousili k lepšímu. Pojem vybroušení přitom obrazně i věcně. Důkazem je absence výrazně nových řešení (téměř se nezměnila například koncepce dveřních výplní, které jsou podobné jako v nové astře), ale také řada detailů, které dostaly kvůli zvýšení originality decentní hrany. Změny se překvapivě nedotkly mnoha detailů (dílů), které ignorují čas a jsou téměř stejné, ne-li totožné s deset let starými řešeními. Například kliky dveří, aretační kolíky či páčky pod volantem svým designem značně přesluhují. Pokud se týká prostorového řešení - z dnešního pohledu mile překvapí, že již původní vectra měla průchozí otvor v opěradle zadního sedadla do zavazadlového prostoru, což - bohužel - ještě nemají ani některá současná auta. A ergonomie? Opel potvrzuje, že se už léta pohybuje v nejvyšších patrech.

Jak se změnily ceny a výbavy (Kč)

Opel Vectra

1.6 GL

1.6 Comfort

Rok výroby

1993

2001

Základní cena

497 900

594 900

Cena srovnatelně vybavených vozů

671 640 1)

594 900

ABS

34 790

bez příplatku

Airbagy přední

16 990 2)

bez příplatku

Airbagy boční

nebyly v nabídce

bez příplatku

Zadní dělené sedadlo

5690

bez příplatku

Centrální zamykání

11 290

bez příplatku

El. okna přední

10 890

bez příplatku

Otáčkoměr

3590

bez příplatku

Posilovač řízení

 10 690

bez příplatku

Výškově stav. sedadlo řidiče

2490

bez příplatku

Výškově stavitelný volant

3990

bez příplatku

Příprava pro rádio

10 790

bez příplatku

Rádio

12 790

bez příplatku

Metalíza

10 990

bez příplatku

Tónovaná skla

6290

bez příplatku

Kola 195/65

15 6190

bez příplatku

Osvětlení kufru

490

bez příplatku

Poznámka: Ceník z roku 1991 se dovozci vozů značky Opel nepodařilo sehnat; Vectra 1.6 je nyní v nabídce pouze jako čtyřdveřová a kombi; 1) po připočtení níže uvedených výbav (i airbagu spolujezdce v ceně řidičova a bočních airbagů v ceně 10 000 korun); 2) v nabídce pouze airbag řidiče
Pramen: MF DNES

Autor:
Témata: Opel
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...