Trendy letošní Ženevy: do aut vstupuje internet a vodík

Automobily na vodíkový pohon a využití internetu za jízdy přímo v motorovém vozidle - Automobily na vodíkový pohon a využití internetu za jízdy přímo v motorovém vozidle, to jsou dvě z největších zajímavostí, které dostaly na 70. autosalonu v Ženevě reálnou podobu. Francouzský koncern PSA Peugeot Citroën ještě letos nabídne sadu, která řidiče propojí s centrálou a pomůže m u nejen v případě havárie, ale i například při hledání restaurace v neznámém městě. Automobilka Opel zase oznámila, že do pěti let začne běžně prodávat auto poháněné vodíkem.

Zatímco ještě před pár lety bylo jediným doprovodem posádky v autě rádio, od letošního září začne v západní Evropě fungovat systém, který řidiče v případě potřeby propojí s centrálou a ta mu splní téměř každé přání. "První centrály otevřeme ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Belgii, Holandsku a Británii. Pak přidáme celou západní Evropu a nakonec se dostane i na její východní část," konstatuje šéf koncernu PSA Jean Martin Folz. "Přes malou obrazovku a reproduktory se posádka dostane k mnoha informacím, které přináší především internet. Samozřejmostí je navigace, k dalším možnostem patří například zajištění hotelu nebo restaurace. Důležité je, že auto nemá počítač s internetem přímo na palubě, ale má k němu rychlý přístup přes centrálu," míní Jean Marie Messier ze společnosti Vivendi, která s automobilkou na systému pracuje. Rychlé propojení posádky s centrálou pomůže i v případě poruchy vozu, když rychlé přivolání pomoci bude jednodušší než dnes. K uším pasažérů se přitom i v cizích zemích vždy dostane rada v jejich rodném jazyce. Překlad budou mít na starosti počítače. "Systém nabídneme v budoucnu i jiným výrobcům aut," doplňuje Jean Martin Folz. "Náklady na provoz novinky nebudou vyšší než pět až sedm euro (250 korun, pozn. redakce) měsíčně." Systém dostal jméno Wappi! "V každodenním životě usnadní například cestu do práce, protože podle informací z centrály o aktuálním provozu vyhodnotí všechny možné cesty směrem k danému cíli a řidiči nabídne tu nejrychlejší možnost," tvrdí Jean Marie Messier. Otázkou je, zda velké množství informací, které řidič lehce získá, přehnaně nezaměstná jeho pozornost. Ukazuje se totiž, že například telefonování v autě i při použití sady hands free nemusí být bezpečné. Je proto těžké odhadnout, jak zapůsobí záplava informací z internetu. "Je vždy nutné apelovat na rozumné chování za volantem. Přesto si myslím, že je bezpečnější poslechnout si informace z reproduktorů než listovat v mapě nebo hledat hotel v neznámém městě," brání novou techniku šéf automobilky PSA Jean Martin Folz. Reálnou tvář dostávají také projekty automobilů na jiné než benzinové nebo naftové palivo. "Dnes už jsme tak daleko, že do pěti let dáme na trh automobil s vodíkovým pohonem. Abychom ukázali, že už dnes je auto téměř hotové a přitom velmi ekologické, pojede jeden z vozů Opel Zafira s palivovými články před maratonskými běžci na letošních olympijských hrách v Sydney," říká Richard Wagoner, šéf koncernu General Motors, pod jehož křídla značka Opel spadá. Sportovci se přitom nemusí obávat dýmu ani zplodin. Vůz s palivovými články totiž nevypouští žádné emise. Jediným jeho vedlejším produktem je vodní pára.

Hans Demant: Vodíkové auto koupíte za pár let 
Byť se zdá, že benzinové a naftové motory zdaleka neřekly ve svém vývoji poslední slovo, prosazují se poslední dobou čím dál silněji alternativní pohony. "Netajíme se s tím, že v roce 2004 chceme prodávat auto s palivovými články, které přesvědčí zákazníky k jeho koupi," říká Hans Demant, jenž zodpovídá za projekty alternativních aut značky Opel.

Můžete stručně popsat elektromobil, který získává energii z palivových článků?

Nejdůležitější částí jsou právě palivové články. Jde o systém, který chemickou cestou přeměňuje vodík v elektrickou energii a vodu. Nedochází při tom k žádnému spalování. Poslední dobou jsme řešili především získávání vodíku. Ten už je dnes možné bezpečně natankovat a vozit v nádrži auta, takže nemusíme jako dříve přemýšlet o čerpání jiné látky, jako byl metanol, ze kterého se vodík teprve v autě získával.

Kdy v prodeji převáží auta s alternativními pohony nad klasikou se spalovacími motory?

V roce 2200. Ale už v dohledné době - během několika málo let - může podíl palivových článků v celkovém počtu prodaných aut dosahovat deseti až patnácti procent. Ze hry však nelze vyloučit ani druhou generaci vylepšených benzinových motorů.

Jakou budoucnost před sebou mají benzinové motory?

Myslím, že ještě uvidíme hodně motorů s přímým vstřikováním paliva.

Je Opel Zafira s palivovými články, představený na ženevském autosalonu, nejnovější z vyvinutých verzí?

Vůz jsme nepřipravili jen pro výstavu. Je to významný konkrétní krok, který jsme udělali ve vývoji zmíněné technologie. Zkrátka - vývoj palivových článků se velmi zrychluje.

Nezaostává za vývojem alternativních pohonů příprava čerpacích stanic, servisů a podobně?

Nikdo, koho se záležitost týká, nespí. Například technologie pro tankování bude bezpochyby včas hotová.

Jste přesvědčen o tom, že palivové články jsou nejlepším řešením, které v budoucnu nahradí spalovací motory?

Ano, během posledních let jsme vyzkoušeli všemožné formy alternativních pohonů a právě palivové články vyšly nejlépe. Je to nejlepší cesta pro výrobu elektrické energie přímo ve vozidle.

Nabídne vodíkové auto hned ve svých začátcích svému uživateli stejný komfort, jaký poskytují současné vozy například v dojezdu na jednu naplněnou nádrž?

To nebude problém. Už teď řešíme takové uskladnění paliva, které umožní stejný dojezd jako u auta s benzinovým motorem. Kvalita pohonné jednotky by také neměla být špatná - jde přece o dávno známý elektromotor. A co se jízdního pohodlí týká, soudím, že bude velmi příjemné, neboť zmíněné motory nabízejí obrovský zátah ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Otázkou samozřejmě zůstává, jak novou technologii přijmou zákazníci. Určitě ale budeme dlouho nabízet také auta se spalovacími motory. Umím si představit rychlý nástup vodíku tam, kde si to vynutí zákony, třeba ve velkých městech. Například v Tokiu už nyní Toyota dobře prodává auto s hybridním motorem (kombinace elektromotoru a benzinového motoru, pozn. redakce), o kterém se ví, že není právě nejlepší. Ale v Tokiu je dnes důležité, zda auto produkuje emise, nebo ne. Já osobně ve snižování emisí aut vidím jednu z největších výzev v historii automobilismu.

Nebudou mít lidé z nových vodíkových technologií strach?

Všechno je otázka kvality. Když ukážeme, že jde o spolehlivý pohon... Podle mého názoru nebude dlouho trvat, než si lidé na novinku zvyknou. Určitě to ale nebude skokem, při kterém by se ze dne na den přestala prodávat auta na benzin.

Ve výrobě automobilů stále častěji nahrazují ocel jiné materiály. Jakou budoucnost má například hliník nebo křemík?

Ocel zdaleka ještě není na konci své kariéry. V blízké budoucnosti si umím představit auto s ocelovou karoserií, ale ostatní části, jako jsou blatníky, dveře a kapoty, budou stále častěji hliníkové. Výrobci budou nadále volit materiály s ohledem na využití příslušného dílu a jednoznačným cílem přitom bude další snižování hmotnosti automobilu 


Elektromobil