Trh ojetin se cestou do Evropy kultivuje

- Tuzemský trh s jetými osobními automobily se stává kulturnějším a začíná se blížit standardu západní Evropy. Na významu ztrácejí nevybavené plácky, jejichž majitelé či nájemci bez nejmenších podnikatelských rizik nabízejí auta často řádně neprohlédnutá, a rozhodující roli začínají hrát autobazary s kvalitním technickým zázemím a s odborníky,kteří si mohou troufnout na obchod natolik náročný,jako je výkup ojetin za hotové,jejich opravy či úpravy a nakonec další prodej.
Tuzemský trh s jetými osobními automobily se stává kulturnějším a začíná se blížit standardu západní Evropy. Na významu ztrácejí nevybavené plácky, jejichž majitelé či nájemci bez nejmenších podnikatelských rizik nabízejí auta často řádně neprohlédnutá, a rozhodující roli začínají hrát autobazary s kvalitním technickým zázemím a s odborníky,kteří si mohou troufnout na obchod natolik náročný,jako je výkup ojetin za hotové,jejich opravy či úpravy a nakonec další prodej. "V motoristicky vyspělé západní Evropě je výkup ojetin za hotové naprosto běžný. Například v Německu zmíněný způsob představuje devětadevadesát procent z trhu se staršími vozy," řekl Petr Svoboda, který s novými i jetými automobily obchoduje v Plzni.

Cesta k evropskému standardu však ani na trhu ojetin není zadarmo. Z největší části ji platí motoristé, kteří se starších aut zbavují. Bazary jim při výkupu za hotové zpravidla vyplatí méně, než by se při troše štěstí snad dalo získat z komisního prodeje. V případě komisního prodeje auto kratší či delší čas čeká na svého kupce v bazaru, který až po prodeji inkasuje provizi od dvou do pěti procent z transakce. Někdy účtuje nevelké poplatky za marné parkování, nenajde-li vůz kupce. "Při výkupu osobních aut za hotové je normální a opodstatněná provize ve výši deseti až patnácti procent z ceny nabízeného vozu. Dvacet procent už je dost," prohlásil Petr Svoboda. Obchod se staršími auty vykoupenými za hotové se může šířit jen na trhu, kde nabídka ojetin značně převyšuje poptávku. Dočkalo se tedy i Česko, kde na své kupce čeká od tří set do čtyř set tisíc starších vozů. "Výkupu aut za hotové se mohou věnovat jen bazary, kde se auta prodávají ve velkém a kde si mohou dovolit na některém autě nevydělat či dokonce prodělat," řekl Tomáš Jínek, spolumajitel pražského bazaru Auto Esa. Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA A uto Praha, doplnil, že firma, v níž pracuje, prodává 450 aut vykoupených za hotové týdně a čeká, že po prázdninách tento počet vzroste až na 600 vozů. Právě velký obrat automobilů umožňuje ve velkých a finančně zajištěných bazarech pokles provizí z obchodu i výrazně pod deset procent. Ceny aut nabízených k prodeji tak klesají, což láká další a další zákazníky. "Jsme česko-australská firma a obchodní výsledky, které dosahujeme v Praze, jsou vzhledem k počtu vozů prodaných z jednoho místa velké i na poměry v USA," konstatoval Tomáš Pánek. Je to dáno malou konkurencí, která zatím v tuzemsku podobným způsobem s ojetinami pracuje. Razantní nástup firem, které v Česku dominují obchodu s ojetinami vykoupenými za hotové, má však své kritiky. "Na ceny,které velké bazary při výkupu za starší auta nabízejí, může podle mého názoru přistoupit jen hazardní hráč, který rychle potřebuje peníze do hry. A potom člověk, který si je dobře vědom, proč mu za nabízený vůz stačí méně," vyjádřil jeden z názorů Michal Roček, který se v Praze zabývá bezpečnostní identifikací motorových vozidel. "Nabízejí příšerné vraky, prodávají kradená auta," zaznělo také mnohokrát zejména z menších bazarů, kde zpravidla setrvávají u komisního prodeje ojetin. Představitelé společností obchodujících ve velkém s auty vykoupenými za hotové to však odmítají. "Na rizikovém českém trhu ojetin vykoupíme jen automobil, který je na sto padesát procent prověřený jako bezproblémový. Na druhé straně ale zákazníkovi garantujeme, že nekupuje kradený vůz," konstatoval Tomáš Jínek. "Nevykoupíme auto, u kterého není jasný a věrohodně prokázaný původ," potvrdil Tomáš Pánek. "Spolupracujeme se společnostmi, které se prověrkami vozidel zabývají, nebo doklady o původu vyžadujeme od prodávajícího. Při prodeji dvou tisíc aut měsíčně jsme v historii firmy zaznamenali asi pět kradených vozů. A jestliže ručíme za to, že nabízené zboží není kradené, tak při konfliktu ihned vracíme kupci peníze." Na kvalitu prodávaných ojetin má podle názoru odborníků vliv i celková situace za posledních deset let, z hlediska předpisů kolem dovozu ojetých aut i jejího praktického naplňování velmi benevolentní. Není tajemstvím, že v zemi jezdí bezpočet opravených vraků, vzácností není auto sestavené ze tří jiných. Nejlepší prevencí proti takovým rizikům je účast skutečného odborníka při koupi a obezřetnost v rozhodování.

Pláckům s ojetinami, připomínajícím spíše vrakoviště, patrně brzy odzvoní.