Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trhu aut vládnou světlé barvy

  16:00aktualizováno  16:00
Pokud nejste špičkovým manažerem vázaným povinností jezdit v autě předepsané firemní barvy, je pravděpodobné, že o volbě barvy auta, ve kterém budete jezdit, rozhodne nakonec vaše žena.

Mnozí zákazníci autosalonů si barvu svého nového vozu pečlivě vybírají. Každá značka totiž nabízí bohatý vzorník barev, který lze za příplatek často ještě rozšířit.

Někdo se při výběru drží současné módy, jiný má tradiční oblíbenou barvu, kterou volí při každé koupi vozu, další část řidičů upřednostňuje odstíny, které jsou na silnici dobře viditelné. V posledních letech je módní především stříbrná metalíza.

Nejmarkantněji se to projevuje u současných vozů Škoda. Stříbrná v prodejnosti jasně vede, u modelů Superb a Octavia je velmi oblíbená i barva černá a tmavší metalické laky.

***

METALÍZY - především světlejší odstíny, považované dříve za luxus, se staly už nejběžnější barevnou volbou při koupi osobního vozu

***

Jaký je přesný poměr jednotlivých barev na trhu, však nelze zjistit, neboť firmy takové statistiky nevedou. Jsou lidé, kterým na barvě auta ani moc nezáleží. "Hlavně když je povedené jinak," říká zpěvák Pavel Bobek. "Nikdy jsem neměl moc rád žlutou, a přece jsem svého času měl takového Forda Cortinu - a byl jsem s ním moc spokojený. Protože to krom barvy karoserie byl jinak velmi dobrý vůz. Pravda, ferrari pro mě navždycky bude spojené s rudou barvou karoserie a jaguar s tmavě zelenou."

Jaké barvy jsou bezpečnější?

V dobách, kdy u aut převládaly tmavé barvy, odborníci volali po světlejších odstínech jako po bezpečnějších, viditelnějších, jako je světlemodrá, pak bílá a na třetím místě oranžová/žlutá. Jenže to se změní v zimě, když je okolí silnic zasněžené. Václav Špička, expert na bezpečnost silničního provozu autoklubu ABA, říká: "Čitelnější na vozovce jsou většinu roku světlá auta jasných barev, ale důležitější než sama barva je celoroční svícení a také mytí aut - sebevýraznější barva ztrácí význam, když je auto špinavé."
Všechno je jinak
Již okřídlená věta otce pásové výroby aut Henryho Forda, že auto může být jakékoliv barvy, pokud je černá, platila samozřejmě jen pro úplné začátky velkovýroby aut. Na jednom pásu totiž nebylo dost dobře možné dělat ve velkém fordy ve více barvách, aby to při tom výrobu citelně neprodražilo.

Ovšem dnes, kdy počítačem řízené výrobní pásy jsou už tak dokonalé, že lze na výrobní lince vidět nejen různé varianty jednoho modelu, ale dokonce i úplně jiné modely za sebou, to žádný problém není. "Vlastně i dnes to je všechno jen otázka peněz," přiznává Josef Boháč z pardubické firmy Auto IN, která prodává fordy.

"Pokud si zákazník objedná jakoukoliv barvu nad rámec běžné nabídky, jsme ochotni mu to nastříkat přesně na takový odstín, jaký vyžaduje. A možností barevných variant už dnes jsou spíš tisíce než stovky. Ale musí počítat s tím, že to bude dražší než originál auto z výroby. Občas se někdo takový opravdu vyskytne."

Světlá vládne
Oproti dřívějším dobám, kdy národní podnik Mototechna nabízel čekatelům ve frontě na nové auto "demokraticky" volbu buď špinavě šedivé, nebo špinavě béžové, ale největší frajeřina bylo špinavě červené embéčko, jsou samozřejmě dávno pryč.

"Zájem o červenou v poslední době upadá," shodují se prodejci. Důvod, proč je červená, dřív považovaná za přitažlivou barvu s erotickým podtónem, na ústupu, vidí sexuolog Pavel Zemek jednoduše: "Myslím, že je to spíš záležitost módy." A móda se i u aut mění. Ale zdaleka ne tak dramaticky jako u oblečení.

Neexistuje tedy žádná jarní a podzimní kolekce, dokonce ani z roku na rok nelze sledovat nějaké dramatické změny v oblíbenosti jednotlivých barev. I když automobilky pro udržení zájmu o své vozy nabízenou barevnou škálu obměňují. "Jasně teď vládnou světlé barvy a konkrétně ve verzi metalízy," říká šéf prodeje pražské společnosti NH Car Pavel Šlechta.

Nejvíc škodovek je stříbrných

Žebříček nejoblíbenějších barev u vozů Škoda vede stříbrná metalíza. U superbů a octavií má výrazný podíl i černá či tmavější metalízy, u fabií barvy živější (červená, žlutá). Obecně patrný je odklon od tmavých barev ke světlejším odstínům šedé, béžové, zlaté či modré metalízy. Rozdíly mezi zeměmi nejsou výrazné. Větší poptávka po konzervativnějších odstínech je v Německu, v Británii a Skandinávii. V Izraeli a na arabských trzích dominuje bílá, pestřejší barvy jsou častěji v jižní Evropě.

Evžen Krauskopf, Škoda Auto

Nic není nemožné
Jednotlivé modely běžných osobních automobilů, škodovek, fordů, renaultů či jiných značek, už dnes nabízejí standardně mezi 10 a 15 barevnými odstíny karoserie.

Mezi nimi podle zájmu zákazníků vládnou metalické, tedy kovově lesklé odstíny barev. "I když Ferrari je tradičně spojováno s původní barvou žlutou či později s rudou, dnes můžeme nabídnout vozy v šestnácti barevných provedeních," překvapí svou informací nejen Pavla Bobka, ale i leckterého dalšího milovníka italské klasiky Radka Hutárková z firmy HP-Exclusiv, která ferrari v Česku prodává.

Poslední slovo
A nejde o výjimku. "Konzervativnosti barevného provedení karoserií už odzvonilo," potvrzuje Michal Janoušek, ředitel firmy AMT Group, která zastupuje tradiční britskou značku Land-Rover. "Už i terénní vozy, dříve vnímané v tmavozeleném provedení jako klasika pro tvrdé muže do tvrdého terénu, se dnes dobře prodávají ve zlaté a bleděmodré metalíze. Ženy to chtějí." "Ono je to popravdě tak, že mužský si vyhlídne auto a chce v něm konkrétní motor," říká pardubický prodejce fordů Josef Boháč.

***

Velké, malé, bourané? Hlavně, že je zelené!

***

"Přijde k nám několikrát, vybírá výbavu, technické detaily. A nakonec, když už je jasné, jak by auto mělo vypadat, přijde miláčka předvést partnerce. A ta řekne: Chci tuhle barvu! A je to. Chlap neodporuje, protože je rád, že mu žena kývne na tu ránu do rodinného rozpočtu za auto, a aby měl doma klid, o barvě už ani nediskutuje, i když původně se mluvilo o jiné. Má argument: Vždyť jsme to, miláčku, přece vybrali spolu, ne..."

PRO NEROZHODNÉ - Auto z předchozí generace VW Polo Harlekin z poloviny 90. let, které se v současné době již nevyrábí. Vůz si bylo v Německu možné objednat, ale v České republice se neprodával.

Autoři:




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.