Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři auta ze čtyř nepatří na silnici

  9:40aktualizováno  9:40
Na čtvrtém kilometru za Prahou na plzeňské dálnici stojí policejní hlídka. Jakmile se blíží auto, které vypadá, že drží pohromadě jen z posledních sil, policista Martin Balcar zvedne červený terčík. Chce vidět doklady. Jeho kolegyně zatím auto obejde a podívá se pod podvozek. Po chvíli hlídka auto propouští. Musí. "Kdyby z něho tekl olej nebo mělo něco s pneumatikami, tak by mohl mít řidič problém. Jenže nic takového se nestalo a osvědčení o STK měl v pořádku," říká Balcar a dívá se za odjíždějícím vrakem.

Další přijíždějící "starožitnosti" jsou na tom podobně. A tak jediné pokuty, které tu a tam padnou, jsou za chybějící dálniční známku. Podle všeho jsou tedy auta na českých a moravských silnicích sice vzhledu poněkud nevábného, ale v perfektním technickém stavu. "Záplatované, ale čisté šaty," poznamenal by Jára Cimrman. Ale i kdyby nebyla, policisté jsou na majitele vozů, které správně nemají na silnicích co dělat, stejně krátcí. "Dřív jsme mohli alespoň zabavit technický průkaz a poslat majitele na servisní prohlídku," říká šéf dálničního oddělení v Rudné u Prahy Josef Budil.

"Papíry dostal zpátky, až když přinesl protokol o opravě. Ale dnes už to udělat nemůžeme. Policista navíc nemá možnosti, jak někde na kraji dálnice zjistit, zda auto nemá sjeté brzdy nebo něco podobného. Může pokutovat jen to, co je jasně viditelné." Auta, která nesvítí, nebrzdí nebo mají jiné neduhy, přitom výrazně zvyšují nebezpečí kolize. Při té pak může přijít k úhoně nejen řidič, jenž má svůj vůz v nepořádku, ale i ostatní auta či chodci.

Co hlídají Stanice technické kontroly
* osvětlení vozidla a seřízení světel
* podvozek
* řízení
* brzdové trubky a výfuk
* stav karoserie
* geometrie přední nápravy
* brzdy včetně ruční
* U nového auta se technická prohlídka neprovádí. Na první se jede po čtyřech letech, pak se opakuje vždy po dvou letech. Nákladní auta musí na STK každý rok.
* Před technickou prohlídkou musí mít auto změřené emise, a to nejdéle 30 dní předem.
* Při prohlídce se nejprve provede identifikace vozu: výrobní číslo auta, typ motoru a náležitosti z technického průkazu. 

V České republice bylo koncem loňského roku 287 Stanic technické kontroly. (Ještě před deseti lety jich přitom bylo jen 98, v roce 1997 už 205.) Celkem provedly 1 947 333 kontrol.

Tři čtvrtiny aut by neměly na silnici

Jak je to skutečně, prokázala velká akce na začátku léta. Devadesát stanic technické kontroly nabídlo řidičům, že si mohou nechat zdarma zkontrolovat své auto. Bez vážných a nebezpečných závad prošla pouhá čtvrtina (přesně 26 procent) z necelých čtyř tisíc vozů, které jejich majitelé ke kontrole přivezli. Ostatních přibližně 2880 vozidel mělo alespoň jednu závadu, kterou nelze označit za banální. Nejčastěji nebyly v pořádku brzdy, světla a pneumatiky. "Když se člověk podívá, co jezdí po silnicích, tak se jen diví," komentuje situaci Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.

"Přece nemůže projít technickou kontrolou vozidlo, které má například zrezavělé prahy. To pozná i laik, že mu stěží drží nárazník. Ale on má přitom známku, že STK prošel." Policejní rada Jaroslav Pavelka z ředitelství dopravní policie v Praze to potvrzuje: "V červenci jsme udělali tři celostátní kontroly. U 1200 aut jsme zjistili, že na silnici nemají co dělat. Přitom papíry měli všichni v pořádku. Z toho plyne, že to vozidlo buď nebylo na STK řádně prohlédnuto, nebo tam nebylo vůbec."

Shnilé auto, papíry v pořádku

Jak se může stát, že je auto téměř nepojízdné, a přesto ho stanice technické kontroly vybaví potřebným razítkem a pustí na silnici? Otevřeně to neřekne nikdo, ale všichni vědí své: "Jak se dá získat technické osvědčení, i když auto je dobré tak maximálně na náhradní díly? To zajdete do restaurace a tam se začnete bavit o tom, že máte problémy s technickou. Přijde k vám štamgast a ptá se: Vy máte problémy s technickou? To přece není problém... A následuje domluva za kolik. Stojí to tak 1200 až 1500 za auto."

Tlak trhu funguje, kontrola selhává

Podle předsedy profesní komory provozovatelů STK Jiřího Červeného je důvod jasný: taková instituce, jako je stanice technické kontroly, se neměla nikdy přenechat soukromým podnikatelům. "Konkurenční boj o získání zákazníka je velice tvrdý, což má výrazný vliv na úpadek kvality práce kontrolních techniků, a tím i na úroveň stanic technické kontroly. Trh je silný a všemocný... tomu se prostě nejde bránit. Většina podnikatelů ví, že když se nebudou chovat stejně jako ti ostatní, budou to moci brzy úplně zabalit." Nad všemi firmami, které získaly licenci k provozování STK, přitom existuje dozor, a dokonce několikanásobný: ministerstvo dopravy, krajské a obecní úřady. Otázka, kolikrát šli na kontrolu do terénu a jak dopadli, vyvolává u mnohých jejich zaměstnanců překvapení a údiv.

Jak se jezdí na českých silnicích
Své zážitky a zkušenosti pište redaktorce Ivaně Dubnové na adresu ivana.dubnova@mfdnes.cz

"Základní odborný dohled nad STK je v zásadě vykonáván na základě podloženého podání. Ročně se jedná o tři až osm případů," uvedla například mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Odpověď na dotaz, jak úředníci pracovníky servisů kontrolují, doplnil její kolega Robert Šťastný následovně: "Jsou určité kontrolní mechanismy, kterými lze odhalit takové praktiky. Aby měly svůj účinek, není vhodné je příliš konkretizovat... Výsledkem dozorových činností jsou různé formy sankcí včetně zahájení řízení o odnětí oprávnění. Dalším výsledkem je příprava nových způsobů a metod kontroly s cílem ještě účinněji kontrolovat STK."

My můžeme odebrat licenci? diví se krajský úřad

Udělit pokutu nebo odebrat licenci mohou jen krajské úřady. Ty podle Roubcové sice nařídily jakási nápravná opatření a v jednom případě i odebraly licenci, ale bližší informace mluvčí nezná. Počty kontrol a jejich výsledky totiž ministerstvo neeviduje. Stanic technické kontroly bylo přitom v republice ke konci loňského roku téměř tři sta a za rok se v nich prohlédly bezmála dva miliony aut. O mnoho aktivnější než ministerstvo nejsou ani krajské úřady. V Pardubickém kraji vyrazili úředníci na kontrolu jen dvakrát. Vše shledali v pořádku. A plánují, že další dvě kontroly udělají ještě do Vánoc.

V Olomouckém kraji přišel kontrolor do čtyř firem. Podle vedoucího referátu dopravy Jaroslava Suchánka byly u dvou z nich výsledky uspokojivé, u dalších probíhá šetření. Přiznává však, že způsob kontroly je bezzubý. "Jediné, co úředník může, je zkontrolovat, jestli má dílna potřebná schválení na přístroje, které používá, a další 'papírové' záležitosti. Nebo se dívá mechanikovi pod ruce, jestli pracuje pečlivě. Ale tímhle způsobem zřejmě nikoho při nepoctivosti nechytíme," říká Suchánek. Tady však úředníci ani netuší, že mohou nepoctivé techniky pokutovat nebo jim sebrat oprávnění. Domnívají se, že to může udělat jen ministerstvo nebo obec.

V Evropě jsou kontroly naopak stále přísnější

Podle informací profesní komory byly výkony sítě STK v letech 1994 až 1995 srovnatelné s obdobnými systémy v Evropské unii. Potom se však začala výrazně zvyšovat "průchodnost" STK. Existují dokonce takové kontrolní stanice, které nevydají technické osvědčení pouze jednomu procentu všech aut, která jejich servisem projdou. Zbylých 99 procent prohlásí za provozu schopná. "Vysvětlovat tento jev růstem kvality vozového parku v České republice by bylo jistě značně naivní i proto, jak je ještě stále vysoké průměrné stáří vozidel," konstatuje Jiří Červený. Výsledky českých STK jsou tak v ostrém nepoměru s provozem jejich evropských kolegů. Těm naopak roste počet aut, kterým osvědčení nedávají.

Kontrolu stavu aut zlepší zřejmě až novela zákona

Technická kondice aut, která jezdí po tuzemských silnicích, se zřejmě zlepší nejdříve za rok. Do té doby totiž ministerstvo dopravy slibuje, že uvede v život novelu zákona, která vrátí chod stanic technické kontroly pod kontrolu státu. Současné zásahy ministerstva i krajských a obecních úřadů jsou totiž minimální, stejně jako dopady kontroly, kterou lze podle platných pravidel provádět. Pro ilustraci: Jedna z vyhlášek přímo instruuje, jak udělat přepadovou kontrolu. Úředník zastaví auto, které právě odjíždí ze stanice, a nechá ho na účet firmy zkontrolovat znovu. Jenže něco takového ještě zřejmě nikdo neudělal, a pokud ano, mohl se dostat do střetu s jinými zákony.

"Umíte si představit, jak vám nějaký úředník přikáže, abyste si zacouvali zpátky a zdrželi se tam další hodinu? A to ne kvůli vám, ale kvůli kontrole někoho jiného?" ptá se šéf komory STK Jiří Červený. "A co třeba v případě autobusu, který má být za půl hodiny někde na trase? Ani to přece nejde." Ministerstvo dopravy proto do nového znění zákona navrhuje povinnost STK vést fotodokumentaci. Ta by prokazovala nejen to, že auto na stanici skutečně bylo, ale částečně by také popisovala, v jakém technickém stavu se nacházelo. "Další z cest je také kontrola pomocí počítačového systému přímo napojeného na jednotlivé kontrolní orgány, tedy na krajské úřady a na ministerstvo dopravy. Počítačové napojení by umožnilo okamžité zjištění dění na stanicích," vypočítává mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová.

Je však také možné, že se v budoucnu na silnicích objeví mobilní stanice technické kontroly. Tuto variantu navrhuje brněnské Centrum dopravního výzkumu. "Na silnicích by se náhodně vybírala vozidla, a pokud by některé vypadalo podezřele, udělala by se mu prohlídka na místě," říká pracovník Centra Jaroslav Heinrich. "Pak se třeba ukáže, že nějaká STK, třeba z Hradce Králové, má desetiprocentní chybovost v kontrolách. A to bude jasný ukazatel, že se tam děje něco divného." Podle Jiřího Červeného by také situaci velmi pomohlo, kdyby úřady měly možnost opět regulovat počet STK na území svých krajů podle počtu aut. "Když zjistí, že se jim tam motá pět estékáček a o licenci žádá šesté, tak ji prostě nedostane," navrhuje. Ministerstvo včera sdělilo, že i takové opatření bude nový zákon obsahovat. Dnes si může pořídit stanici technické kontroly každý.

Stačí mít patřičně vybavenou budovu a najmout si zaměstnance s osvědčením kontrolního technika. "Tohle na Západě není. Většinou tam licenci dostanou sice také soukromé firmy, ale třeba jen dvě nebo tři velké," popisuje Červený. "Ty pak delegují své pobočky, svoji vlastní síť, kterou si samy kontrolují. Pak velmi tvrdě dohlížejí, aby všechno fungovalo. Vždyť jde o jejich peníze, jejich čest." Podle něho má například v Irsku licenci k technickým kontrolám jen jediná velká firma, zato přibližně jen na deset let. Poté získá licenci zase někdo jiný. "Jestliže stát předá zodpovědnost za fungování STK jen několika firmám, pak není takový problém je i kontrolovat. Ale když se zodpovědnost rozmělní mezi 300 firem jako u nás, pak se to pochopitelně vymkne z rukou."

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.