Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři nové jeepy s modrou knížkou

aktualizováno 
Ne, nejedná se o laciný předvolební vtip. Modrou knížkou je myšlena modla mladých mužů z nedávné minulosti. Stejně jako šťastní držitelé kusu modravého papíru, znamenajícího nejméně rok svobodného života navíc, je naprostá většina nových modelů značky Jeep spíše neschopna vojenské služby.

Jeep Compass | foto: Jeep

Chybí jim k tomu – kromě robustní a odolné konstrukce – především ta správná míra nepohodlí. Vojenské auto prostě musí být co nejméně komfortní a nejhůře ovladatelné, což nové jeepy vskutku nesplňují.

Lesk khaki slávy přetáhl jeepu konkurenční Hummer, takže čtyři písmenka, v půlce dvacátého století vozící hlavně vojáky, dnes zdobí především pracovní a cestovní čtyřkolky.

Schéma, které si dlouhá desetiletí vystačilo s maximálně třemi vyráběnými modely, se během dvou let zdvojnásobí. 32letý cherokee, se svým větším třináctiletým potomkem grand cherokee, se po zdánlivě nekonečnou dobu zdál dostatečně pohodlný celým generacím cestovatelů a terénních pracovníků, nové milénium však zakrátko narušilo i letité meze jednotlivých kategorií. Proto se tento a příští rok dočkají překvapení jeepofilové hned tří vyloženě civilně laděných nových modelů.

Nedávno uvedený commander dostal podobu velkého SUV pro sedm osob a stal se v rámci značky reprezentantem rodinných vozů. Téměř pět metrů dlouhý a dva metry široký jeep již vozí první zákazníky, kteří si pochvalují rozměrný a stylový interiér. Zůstal sice inteligentní pohon všech kol a redukční převodovka, ovšem pro těžký terén se 2,3 tuny těžký obr nenarodil; jeho bojištěm bude třída superkomfortních velkých SUV.

Aktuální novinkou je středně velký patriot, spolu se svým dvojčetem compass velikostí i hierarchií patřící těsně pod cherokee. Ryze civilní crossover si od svých terénních sourozenců vypůjčil dobrodružný vzhled a pohon všech kol, ten je však volitelný – v základní konfiguraci se síla přenáší jen dopředu. Mimoamerické trhy se však pravděpodobně dočkají pouze pohonu všech kol Freedom Drive ve dvou verzích – dražší bude obsahovat bezestupňovou variátorovou převodovku CVT s možností extrémně lehkého terénního převodu 19:1.

4,4 m dlouhý hranatý vůz nabídne prostor pěti cestujícím a také nadprůměrných 659 litrů jejich zavazadlům. Stroze řešený interiér koresponduje se stručnými křivkami zevnějšku. Stylově zapadá mezi cherokee a grand cherokee, ve srovnání s nimi ale nabízí lepší ergonomii a variabilitu. Ve volitelné výbavě nechybí zásuvka na 115 V, samonabíjecí vyjímatelná ruční lampa, omyvatelná vložka zavazadlového prostoru či sedadlo spolujezdce, zaklopitelné do podlahy.

Technika dostane do vínku výhradně čtyřválcové motory – především domácí zákazníky osloví zážehový 2,4 l s variabilním časováním ventilů o výkonu 126 kW, pocházející ze společného vývoje s Mitsubishi a Hyundai. Evropu zase osloví dvoulitr CRDi, zkonstruovaný volkswagenem, s manuální šestistupňovou převodovkou. Díky použité koncernové platformě GS bude Patriot historicky prvním jeepem s nezávisle zavěšenými zadními koly, proti tradicím jsou i vzpěry McPherson na přední nápravě.

Špičku své třídy by měly vytvořit terénní parametry – nájezdové úhly 29/33° a přejezdový 23° jen tak nějaké SUV nenabízí. Znamenitá je i světlost 229 mm (pouze u verze Freedom Drive II) a brodivost 480 mm. S trakcí v extrémních podmínkách pomůže ABS + BA, HDC a ESP, speciálně přizpůsobené pro terénní nasazení. Stabilizační systém potom nabídne tři ručně volitelné pracovní módy a také ochranu proti převrácení vozu.

Compass
Komu se dosud při zvuku slova "džíp" vybaví především vojenské uniformy a těžký terén, bude koukat na dosud nejoblejší jeep v historii značky poněkud vyjeveně. Technicky se zcela shoduje s klasicky hranatým patriotem, avšak nabídne módní "sportovně" zaoblenou karoserii a pokusí se do stáda zákazníků nahnat i ovečky, které původně nepatřily mezi typické kupce strohých amerických teréňáků.

Wrangler 2007
Současný model s kódem "TJ", který vrátil jeepům kulaté světlomety, se příští rok dočká nástupce "JK". Ten nabídne ještě jednodušší linie, klasickou konstrukci, zážehový šestiválec 3,8 l nebo vznětový čtyřválec 2,8 l a výbavu do nejtěžšího terénu – naviják, kluznou desku a přejezdové lyžiny. Ale především, dočkáme také historicky prvního čtyřdveřového wrangleru!

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.