Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři procenta profesionálních řidičů nemají za volantem co dělat

  11:45aktualizováno  11:45
Řidiči nákladních vozů musí podle silničního zákona nově procházet psychologickými testy. Odborníci říkají, že je to nutné. Podle nárůstu nehod zaviněných profesionály se zdá, že mají pravdu.

Největší absolutní nárůst v loňském roce policejní statistici zaznamenali u havárií zaviněnými řidiči nákladních automobilů | foto: Zdeněk Minařík / HZS PK ÚO Tachov

Co si to poslanci zase vymysleli za hloupost? Ptají se řidiči nákladních automobilů, které silniční zákon posílá na povinné neuropsychologické vyšetření.

Pokud chtějí jako profesionálové za volantem zůstat, musí vyšetřením projít do konce roku.

"Naše zákony jsou vůči nákladním přepravcům přehnaně tvrdé. Myslím si, že v jiných zemích by řidiči už dávno stávkovali," říká autodopravce Pavel Lýr z Ostřešan na Pardubicku.

Profesní řidiči, kterým ještě loni stačilo jen potvrzení praktického lékaře, že jsou schopni vykonávat svou práci, musí teď navíc ještě k psychologovi, neurologovi a na vyšetření EEG.

"Je to diskriminace. Proč takovou prohlídkou nemusí procházet šoféři osobních aut? Ti způsobí nehod mnohem více," říká autodopravce Lýr.

Argumentem pro prohlídky jsou ale čísla. Odborníci, kteří v červenci začali provádět vyšetření řidičů, odhalili totiž nezanedbatelnou část lidí, kteří nemají za volantem co dělat.

"Vyšetřili jsme dvanáct tisíc řidičů, a tři procenta z nich kritérii neprošlo. Když vztáhneme tři procenta na celkový počet řidičů v České republice, dojdeme k varovnému číslu,“ říká Pavel Oplt ze společnosti Neurops. Ta patří v zemi k největším firmám, které řidiče vyšetřují.

Oplt vypočítává, že v Česku jezdí devět až dvanáct tisíc profesionálních řidičů, kteří jsou z hlediska zdravotních poruch rizikoví.

Podle neurologa Oldřicha Vyšaty šoféry nejčastěji diskvalifikuje epilepsie, ohrožení mrtvicí, některé geneticky podmíněné choroby nebo nadměrná spavost.

Nejde přitom o řídké případy. "Mrtvice je druhá nejčastější příčina smrti v České republice. Lidé, které mrtvice nakonec postihne, mívají nejprve opakovaně poruchy hybnosti končetin nebo vědomí. Při nich mohou velmi snadno způsobit nehodu," vysvětluje Vyšata.

Dodává, že pokud řidiči neprojdou prohlídkou, nemusí je to z profese trvale vyloučit. "Některé poruchy se dají včas odhalit a léčit," říká Vyšata.

Důvody, proč někoho nepustit za volant, mají i psychologové. "Může to být nedostatečná výkonnost psychiky, sklon ke konzumaci návykových látek nebo osobnostní důvody, jako je například agrese, dobrodružnost nebo touha závodit," říká psycholog Aleš Jelínek.

Řidiči upozorňují, že je vyšetření stojí nemalé peníze. "Je to tahání peněz z lidí posvěcené zákonem. Podobně jako technické prohlídky. Ty neodsuzuju, jsou potřeba. Ale soukromé firmy se díky zákonu pakují penězi. V případě nesmyslných zdravotních prohlídek to platí obzvlášť," říká řidič Milan Trpkoš z Heřmanova Městce.

Prohlídka přijde řidiče nebo jeho zaměstnavatele asi na tři a půl tisíce korun. Projít jí musí do padesáti let věku jednou, po padesátce každých pět let.

"Je to prevence a ta je vždy drahá. Myslím si ale, že jsou prohlídky morálně a profesně správné," říká psycholog Jelínek.

STATISTIKA

V roce 2006 se na českých silnicích stalo celkem 187 965 nehod. Největší absolutní nárůst počtu nehod v loňském roce policejní statistici zaznamenali u havárií zaviněnými řidiči nákladních automobilů (o 3,7 % více než v roce 2005).

Nákladní automobily zavinily 31 329 nehod. Nehod autobusů bylo 2 283 (o 7,2% více než v roce 2005).

Nejvíce nehod nákladních aut zavinili řidiči náklaďáků kategorie nad 12 tun a na jimi zaviněné nehody připadá nejvíce usmrcených osob (43% z celkového počtu).

Nákladní automobily rok 2006
hmotnostní třída počet nehod
do 3,5 tuny 9 219
3,6 až 7,5 tun 6 519
7,6 až 11,9 4 248
nad 12 tun 10 905
nezjištěno 438


Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.