VIDEO: Unikátní tříkolka zabila svého tvůrce, dostavěli ji v Kopřivnici

  • 34
Dymaxion je obrovská šestimetrová kapka na třech kolech a udržet ji na silnici je umění. Kopie vozidla, které vzniklo ve třech exemplářích, právě startuje do USA. Podívejte se na dymaxion v pohybu.

Pracovníci renovátorské firmy Ecorra z Kopřivnice na Novojičínsku dokončili kopii unikátního vozu Dymaxion z roku 1933. Vyrobili ji pro Lane Motor Museum v Nashvillu a do USA automobil odešlou ještě tento týden.

Vůz dlouhý zhruba šest metrů, jenž má vepředu dvě kola a vzadu jen jedno, mohl údajně převážet až 11 pasažérů. Práce na něm zabrala zhruba tři roky. Hotový automobil dnes zástupci firmy předvedli novinářům.

Ve 30. letech byly vyrobeny pouze tři vozy, z nichž se v jednom americkém muzeu dochoval jediný. Renovátoři vyrobili duplikát jednoho z nedochovaných vozů díky kvalitní dokumentaci. „Měli jsme knihu, hodně fotografií a snažili jsme se přiblížit tomu prvnímu modelu. Největší problém byl s čelními skly,“ řekl majitel Ecorry Vítězslav Hinner.

Pracovníci renovátorské firmy Ecorra z Kopřivnice na Novojičínsku dokončili...

Vůz byl výtvorem amerického architekta Buckminstera Fullera, který se v době hranatých vozů po první světové válce snažil vytvořit aerodynamické auto. Dymaxion mohl jet rychlostí až 140 kilometrů v hodině a vážil zhruba dvě tuny. Jeho čisté linie se však nepotkaly se špičkovými jízdními vlastnostmi.

„Má to výhodu, že se to otočí v podstatě na pětníku. Ale tím pádem když člověk udělá nějakou rychlou operaci s volantem při přímé jízdě, může se to převrátit,“ uvedl Hinner. Ostatně nehody byly důvodem, že éra Dymaxionu skončila dříve, než pořádně začala: při zkušebních jízdách zahynuli řidič a investor, a tak se vůz do sériové výroby nedostal.

Ani podle pracovníka Ecorry Jaroslava Špačka není řízení Dymaxionu snadné. „Je to zvláštní v tom, že člověk vytočí volant, vepředu se ještě moc nepohne a vzadu už je dva metry stranou. Než si člověk zvykne, tak je problém udržet vůbec rovný směr,“ řekl Špaček.

Renovátoři na voze odpracovali přes tři tisíce hodin. Dřevěnou konstrukci stroje vytvořil Mirko Hrazdíra z Lelekovic u Brna. „Z Ameriky přišel podvozek s motorem a my jsme se snažili zajistit obal a propojení, celé oplechování a hlavně ať to funguje,“ řekl Hinner.

Podvozek bylo nejprve nutné upravit. „Bylo to vysoké, musela se třeba posouvat řadicí páka o 30 centimetrů, aby se dalo dostat za volant,“ popsal práce Špaček.

Pracovníci renovátorské firmy Ecorra z Kopřivnice na Novojičínsku dokončili...

Hinner řekl, že vůz nyní poputuje do Amsterodamu, pak do Tennessee a odtud po vlastní ose na Floridu na obrovskou výstavu aerodynamických vozů.

Lane Motor Museum v Nashvillu v Tennessee sbírá vozidla s neobvyklými konstrukcemi, kuriozity a jinak zajímavá auta. „Našeho investora zajímají právě ty slepé uličky, kam všude automobil šel a nedošel,“ řekl Hinner. Ecorra už pro muzeum pracovala na sněžných saních Tatra a vozidle Helica poháněném vrtulí.

,