Smradlavé thajské tuk tuky jsou v Evropě. Nepáchnou, ale moc neujedou

aktualizováno 
Bangkok si bez těch bizarních tříkolek ani nelze představit. Někdo je miluje pro jejich mrštnost, jiní je nenávidí pro smrad starých dvoutaktů nebo pro drzost jejich řidičů.

Elektrický Tuk Tuk | foto: TukTuk Factory

Tuk tuky jsou motocyklové tříkolky, které v základním bangkokském provedení pojmou vedle řidiče tři pasažéry na zadní lavici. V praxi poberou cestujících mnohem víc a k tomu i velké množství zboží. Existují i nákladní varianty nebo prodloužené typy, které nejčastěji používají hotely. Podobné tříkolky lze vidět i jinde v Asii, velmi rozšířené jsou především v Indii.

Fotogalerie

A přesně stejný sortiment motorových tříkolek nabízí firma Tuk Tuk Factory. Stojí za ní nizozemští investoři, tříkolky se vyrábějí v Thajsku. Jenže s tradičním tuk tukem by asi žádnou velkou díru do světa neudělali. Ostatně i v Bangkoku se snaží tamní radnice provoz tříkolek redukovat, a to především pro jejich strašlivou produkci emisí.

A proto Tuk Tuk Factory přestavěla klasické tříkolky na elektrický pohon. Produkují nulové emise, a tak je lze prodávat i v Evropě. Zde patří tříkolky do kategorie L5e a pro jejich řízení je třeba řidičský průkaz skupiny B1. Jenže moderní tuk tuky nejsou levnou záležitostí. Základní verze stojí 12 500 eur, tedy v přepočtu asi 325 000 korun.

S tuk tukem se dá dokonce objet svět. Pokoušejí se o to dva nadšenci:

Připlácí se ze modernější a výkonnější baterie a samozřejmě i za prodlouženou verzi. Třeba šestimístná limuzína stojí od 15 500 eur, tedy v přepočtu přes 400 000 korun. Zákazníci si mohou poručit specifickou barevnou úpravu střechy i karoserie, na přání dostanou rádio, osvětlení, vyhřívání sedaček i taxikářské označení. Vše samozřejmě za příplatek.

Elektrický Tuk Tuk

Elektrické tuk tuky nejsou úplně malá vozítka. Krátká verze měří na délku téměř tři metry, dlouhá pak skoro čtyři metry. Rozvor je 2,25 metru u krátké varianty, 2,7 metru u limuzíny nebo u prodloužené nákladní cargo verze. Krátký tuk tuk odveze tři pasažéry, limuzína šest lidí. Obě nákladní verze uvezou 380 kilogramů, respektive poberou dva nebo tři tisíce litrů zavazadel.

O pohon se stará elektromotor s neudávaným výkonem. Tříkolka dokáže se standardními olověnými akumulátory ujet 70 až 80 kilometrů na jedno jejich nabití. To navíc není příliš rychlé, trvá 12 hodin. Pokud zákazník obětuje další čtvrtmilion korun, dostane výkonnější li-ion akumulátory. S nimi se prodlouží dojezd až na 100 kilometrů, nabíjení se zkrátí na pět hodin a hlavně jejich životnost je podle výrobce pět let či 100 000 kilometrů, u základních garantuje výrobce životnost tři roky nebo 60 000 kilometrů.

Elektrický Tuk Tuk

Ekologické elektrické tuk tuky by se pro bangkokské taxikáře asi moc nehodily. Díky vysoké hmotnosti elektrické výzbroje dokáží tříkolky vyvinout rychlost jen 50 kilometrů za hodinu. Pro stylové použití to ovšem bude jistě stačit.

Elektrické tříkolky dokazují, že čisté elektromobily jsou prostě drahé zboží. I tak se tříkolky mohou hodit třeba hotelům nebo pro obsluhování plážových destinací. V našich středoevropských podmínkách jejich otevřená karoserie nedovolí pohodlný celoroční provoz. Naopak v tropickém Thajsku by se jistě dobře uplatnily, jenže jejich vysoká cena a malý dojezd se zdlouhavým nabíjením se pro taxikářský provoz vůbec nehodí.

Autor:


Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nástupce Škody Rapid se představuje, tajné už je jen jméno

Skica konceptu Škoda Vision RS

Zatím je to Vision RS, tak Škoda označuje své koncepty poslední roky. Do měsíce však bude venku jméno finálního...

Mercedes B prokoukl, vypadá zase víc jako hatchback

Mercedes třídy B

Nová generace Mercedesu B prolíná světy MPV a kompaktních hatchbacků. Ačkoliv neztratila nic ze své praktičnosti, má...

Corolla je zpátky s velkým kufrem. Místo dieselů má hybrid

Toyota Corolla

Po dvou generacích Aurisu se Toyota vrací k osvědčenému jménu Corolla. Kombi musí v nabídce nahradit nejen předchozí...



Najdete na iDNES.cz