Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smradlavé thajské tuk tuky jsou v Evropě. Nepáchnou, ale moc neujedou

aktualizováno 
Bangkok si bez těch bizarních tříkolek ani nelze představit. Někdo je miluje pro jejich mrštnost, jiní je nenávidí pro smrad starých dvoutaktů nebo pro drzost jejich řidičů.

Elektrický Tuk Tuk | foto: TukTuk Factory

Tuk tuky jsou motocyklové tříkolky, které v základním bangkokském provedení pojmou vedle řidiče tři pasažéry na zadní lavici. V praxi poberou cestujících mnohem víc a k tomu i velké množství zboží. Existují i nákladní varianty nebo prodloužené typy, které nejčastěji používají hotely. Podobné tříkolky lze vidět i jinde v Asii, velmi rozšířené jsou především v Indii.

Fotogalerie

A přesně stejný sortiment motorových tříkolek nabízí firma Tuk Tuk Factory. Stojí za ní nizozemští investoři, tříkolky se vyrábějí v Thajsku. Jenže s tradičním tuk tukem by asi žádnou velkou díru do světa neudělali. Ostatně i v Bangkoku se snaží tamní radnice provoz tříkolek redukovat, a to především pro jejich strašlivou produkci emisí.

A proto Tuk Tuk Factory přestavěla klasické tříkolky na elektrický pohon. Produkují nulové emise, a tak je lze prodávat i v Evropě. Zde patří tříkolky do kategorie L5e a pro jejich řízení je třeba řidičský průkaz skupiny B1. Jenže moderní tuk tuky nejsou levnou záležitostí. Základní verze stojí 12 500 eur, tedy v přepočtu asi 325 000 korun.

S tuk tukem se dá dokonce objet svět. Pokoušejí se o to dva nadšenci:

Připlácí se ze modernější a výkonnější baterie a samozřejmě i za prodlouženou verzi. Třeba šestimístná limuzína stojí od 15 500 eur, tedy v přepočtu přes 400 000 korun. Zákazníci si mohou poručit specifickou barevnou úpravu střechy i karoserie, na přání dostanou rádio, osvětlení, vyhřívání sedaček i taxikářské označení. Vše samozřejmě za příplatek.

Elektrický Tuk Tuk

Elektrické tuk tuky nejsou úplně malá vozítka. Krátká verze měří na délku téměř tři metry, dlouhá pak skoro čtyři metry. Rozvor je 2,25 metru u krátké varianty, 2,7 metru u limuzíny nebo u prodloužené nákladní cargo verze. Krátký tuk tuk odveze tři pasažéry, limuzína šest lidí. Obě nákladní verze uvezou 380 kilogramů, respektive poberou dva nebo tři tisíce litrů zavazadel.

O pohon se stará elektromotor s neudávaným výkonem. Tříkolka dokáže se standardními olověnými akumulátory ujet 70 až 80 kilometrů na jedno jejich nabití. To navíc není příliš rychlé, trvá 12 hodin. Pokud zákazník obětuje další čtvrtmilion korun, dostane výkonnější li-ion akumulátory. S nimi se prodlouží dojezd až na 100 kilometrů, nabíjení se zkrátí na pět hodin a hlavně jejich životnost je podle výrobce pět let či 100 000 kilometrů, u základních garantuje výrobce životnost tři roky nebo 60 000 kilometrů.

Elektrický Tuk Tuk

Ekologické elektrické tuk tuky by se pro bangkokské taxikáře asi moc nehodily. Díky vysoké hmotnosti elektrické výzbroje dokáží tříkolky vyvinout rychlost jen 50 kilometrů za hodinu. Pro stylové použití to ovšem bude jistě stačit.

Elektrické tříkolky dokazují, že čisté elektromobily jsou prostě drahé zboží. I tak se tříkolky mohou hodit třeba hotelům nebo pro obsluhování plážových destinací. V našich středoevropských podmínkách jejich otevřená karoserie nedovolí pohodlný celoroční provoz. Naopak v tropickém Thajsku by se jistě dobře uplatnily, jenže jejich vysoká cena a malý dojezd se zdlouhavým nabíjením se pro taxikářský provoz vůbec nehodí.

Autor:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Praotec všech offroadů omládl. Víme, proč má na bocích díry

Jeep Wrangler

Hranaté blatníky, kulaté světlomety a pořádná výstroj do terénu – recept na jeep se přes 70 let nemění. Ten nejnovější...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Autofotka týdne: nejkrásnější zadek v celé Asii

Autosalon Tokio 2017

Na ten boubelatý zadeček se chodí dívat davy. Autosalon v Tokiu je plný studií aut budoucnosti, povětšinou jsou to...

Najdete na iDNES.cz