Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smradlavé thajské tuk tuky jsou v Evropě. Nepáchnou, ale moc neujedou

aktualizováno 
Bangkok si bez těch bizarních tříkolek ani nelze představit. Někdo je miluje pro jejich mrštnost, jiní je nenávidí pro smrad starých dvoutaktů nebo pro drzost jejich řidičů.

Elektrický Tuk Tuk | foto: TukTuk Factory

Tuk tuky jsou motocyklové tříkolky, které v základním bangkokském provedení pojmou vedle řidiče tři pasažéry na zadní lavici. V praxi poberou cestujících mnohem víc a k tomu i velké množství zboží. Existují i nákladní varianty nebo prodloužené typy, které nejčastěji používají hotely. Podobné tříkolky lze vidět i jinde v Asii, velmi rozšířené jsou především v Indii.

Fotogalerie

A přesně stejný sortiment motorových tříkolek nabízí firma Tuk Tuk Factory. Stojí za ní nizozemští investoři, tříkolky se vyrábějí v Thajsku. Jenže s tradičním tuk tukem by asi žádnou velkou díru do světa neudělali. Ostatně i v Bangkoku se snaží tamní radnice provoz tříkolek redukovat, a to především pro jejich strašlivou produkci emisí.

A proto Tuk Tuk Factory přestavěla klasické tříkolky na elektrický pohon. Produkují nulové emise, a tak je lze prodávat i v Evropě. Zde patří tříkolky do kategorie L5e a pro jejich řízení je třeba řidičský průkaz skupiny B1. Jenže moderní tuk tuky nejsou levnou záležitostí. Základní verze stojí 12 500 eur, tedy v přepočtu asi 325 000 korun.

S tuk tukem se dá dokonce objet svět. Pokoušejí se o to dva nadšenci:

Připlácí se ze modernější a výkonnější baterie a samozřejmě i za prodlouženou verzi. Třeba šestimístná limuzína stojí od 15 500 eur, tedy v přepočtu přes 400 000 korun. Zákazníci si mohou poručit specifickou barevnou úpravu střechy i karoserie, na přání dostanou rádio, osvětlení, vyhřívání sedaček i taxikářské označení. Vše samozřejmě za příplatek.

Elektrický Tuk Tuk

Elektrické tuk tuky nejsou úplně malá vozítka. Krátká verze měří na délku téměř tři metry, dlouhá pak skoro čtyři metry. Rozvor je 2,25 metru u krátké varianty, 2,7 metru u limuzíny nebo u prodloužené nákladní cargo verze. Krátký tuk tuk odveze tři pasažéry, limuzína šest lidí. Obě nákladní verze uvezou 380 kilogramů, respektive poberou dva nebo tři tisíce litrů zavazadel.

O pohon se stará elektromotor s neudávaným výkonem. Tříkolka dokáže se standardními olověnými akumulátory ujet 70 až 80 kilometrů na jedno jejich nabití. To navíc není příliš rychlé, trvá 12 hodin. Pokud zákazník obětuje další čtvrtmilion korun, dostane výkonnější li-ion akumulátory. S nimi se prodlouží dojezd až na 100 kilometrů, nabíjení se zkrátí na pět hodin a hlavně jejich životnost je podle výrobce pět let či 100 000 kilometrů, u základních garantuje výrobce životnost tři roky nebo 60 000 kilometrů.

Elektrický Tuk Tuk

Ekologické elektrické tuk tuky by se pro bangkokské taxikáře asi moc nehodily. Díky vysoké hmotnosti elektrické výzbroje dokáží tříkolky vyvinout rychlost jen 50 kilometrů za hodinu. Pro stylové použití to ovšem bude jistě stačit.

Elektrické tříkolky dokazují, že čisté elektromobily jsou prostě drahé zboží. I tak se tříkolky mohou hodit třeba hotelům nebo pro obsluhování plážových destinací. V našich středoevropských podmínkách jejich otevřená karoserie nedovolí pohodlný celoroční provoz. Naopak v tropickém Thajsku by se jistě dobře uplatnily, jenže jejich vysoká cena a malý dojezd se zdlouhavým nabíjením se pro taxikářský provoz vůbec nehodí.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

První Demon je v Česku: 852 koní ho staví na zadní, stovka za 2,3 sekundy

Dodge Challenger Demon

Nejšílenější muscle car současnosti dorazil do České republiky. První tuzemský exemplář osmisetkoňové bestie Dodge...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Nové BMW X4 přijíždí už po čtyřech letech. Stejné je jen na pohled

BMW X4

Mnichovská automobilka přivezla do Ženevy poněkud překvapivou automobilovou novinku: novou generaci modelu X4, která...

Hyundai změnil Santa Fe k nepoznání, ale nechal mu osvědčené motory

Hyundai Santa Fe

Menší modely obvykle mívají divočejší design, zatímco ty velké se tváří seriózně. Hyundai tuto zvyklost porušil, nová...

Největší překvapení v Ženevě je nová Toyota Auris. Bude i kombík

Toyota Auris

Že Toyota chystá novou generaci modelu Auris, bylo veřejným tajemstvím, představení konceptu je ovšem jedno z...

Najdete na iDNES.cz