Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smradlavé thajské tuk tuky jsou v Evropě. Nepáchnou, ale moc neujedou

aktualizováno 
Bangkok si bez těch bizarních tříkolek ani nelze představit. Někdo je miluje pro jejich mrštnost, jiní je nenávidí pro smrad starých dvoutaktů nebo pro drzost jejich řidičů.

Elektrický Tuk Tuk | foto: TukTuk Factory

Tuk tuky jsou motocyklové tříkolky, které v základním bangkokském provedení pojmou vedle řidiče tři pasažéry na zadní lavici. V praxi poberou cestujících mnohem víc a k tomu i velké množství zboží. Existují i nákladní varianty nebo prodloužené typy, které nejčastěji používají hotely. Podobné tříkolky lze vidět i jinde v Asii, velmi rozšířené jsou především v Indii.

Fotogalerie

A přesně stejný sortiment motorových tříkolek nabízí firma Tuk Tuk Factory. Stojí za ní nizozemští investoři, tříkolky se vyrábějí v Thajsku. Jenže s tradičním tuk tukem by asi žádnou velkou díru do světa neudělali. Ostatně i v Bangkoku se snaží tamní radnice provoz tříkolek redukovat, a to především pro jejich strašlivou produkci emisí.

A proto Tuk Tuk Factory přestavěla klasické tříkolky na elektrický pohon. Produkují nulové emise, a tak je lze prodávat i v Evropě. Zde patří tříkolky do kategorie L5e a pro jejich řízení je třeba řidičský průkaz skupiny B1. Jenže moderní tuk tuky nejsou levnou záležitostí. Základní verze stojí 12 500 eur, tedy v přepočtu asi 325 000 korun.

S tuk tukem se dá dokonce objet svět. Pokoušejí se o to dva nadšenci:

Připlácí se ze modernější a výkonnější baterie a samozřejmě i za prodlouženou verzi. Třeba šestimístná limuzína stojí od 15 500 eur, tedy v přepočtu přes 400 000 korun. Zákazníci si mohou poručit specifickou barevnou úpravu střechy i karoserie, na přání dostanou rádio, osvětlení, vyhřívání sedaček i taxikářské označení. Vše samozřejmě za příplatek.

Elektrický Tuk Tuk

Elektrické tuk tuky nejsou úplně malá vozítka. Krátká verze měří na délku téměř tři metry, dlouhá pak skoro čtyři metry. Rozvor je 2,25 metru u krátké varianty, 2,7 metru u limuzíny nebo u prodloužené nákladní cargo verze. Krátký tuk tuk odveze tři pasažéry, limuzína šest lidí. Obě nákladní verze uvezou 380 kilogramů, respektive poberou dva nebo tři tisíce litrů zavazadel.

O pohon se stará elektromotor s neudávaným výkonem. Tříkolka dokáže se standardními olověnými akumulátory ujet 70 až 80 kilometrů na jedno jejich nabití. To navíc není příliš rychlé, trvá 12 hodin. Pokud zákazník obětuje další čtvrtmilion korun, dostane výkonnější li-ion akumulátory. S nimi se prodlouží dojezd až na 100 kilometrů, nabíjení se zkrátí na pět hodin a hlavně jejich životnost je podle výrobce pět let či 100 000 kilometrů, u základních garantuje výrobce životnost tři roky nebo 60 000 kilometrů.

Elektrický Tuk Tuk

Ekologické elektrické tuk tuky by se pro bangkokské taxikáře asi moc nehodily. Díky vysoké hmotnosti elektrické výzbroje dokáží tříkolky vyvinout rychlost jen 50 kilometrů za hodinu. Pro stylové použití to ovšem bude jistě stačit.

Elektrické tříkolky dokazují, že čisté elektromobily jsou prostě drahé zboží. I tak se tříkolky mohou hodit třeba hotelům nebo pro obsluhování plážových destinací. V našich středoevropských podmínkách jejich otevřená karoserie nedovolí pohodlný celoroční provoz. Naopak v tropickém Thajsku by se jistě dobře uplatnily, jenže jejich vysoká cena a malý dojezd se zdlouhavým nabíjením se pro taxikářský provoz vůbec nehodí.

Autor:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

TVR Griffith
Autofotka týdne: Osmiválec s manuálem, to je trumf oživené britské ikony

Značka TVR vstala z mrtvých, po létech pokusů o vzkříšení a slibů se představuje nový sporťák Griffith. Je to kompletně nové auto, na jehož vývoji se podílel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.