Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tříkolové motorky zahajují carvingovou revoluci

  12:00aktualizováno  12:00
Prvním velkým sériovým motocyklem se zdvojeným předním kolem je právě představená velká tříválcová devítistovka Yamaha Niken, která již na jaře vyrazí do showroomů. Niken v japonštině znamená „dva meče“, na pódium milánské motovýstavy tento stroj přijel představit miláček italského publika Valentino Rossi.

Na výstavě se však předvedly i další tříkolové motocykly a skútry a do této kategorie začíná nastupovat i řada velkých asijských značek.

Yamaha Niken

Tříkolový Niken zezadu vypadá jako MT09, ze které používá část rámu a tříválcovou řadovou devítistovku. Zepředu jde o monutné monstrum s dvojitými předními trubkami a komplikovaným systémem kyvného zavěšení kol označovaným jako „Ackermanův paralelogram“. Každé rameno má kvůli torzní tuhosti dvě trubky upside-down odpružení, které umožňují vychýlení s celkovým náklonem motocyklu až 45°. O celkové hmotnosti zatím výrobce mlčí, ale celá konstrukce a dvě 15″ kola asi budou znamenat pořádných pár kil navíc.

Konstrukce označovaná jako „Ackermanův paralelogram“ se kdysi používala k...
Zezadu běžná moderní motorka, ale zepředu připomíná spíš UFO. Však ji také na...

Zadní část a osvědčený řadový tříválec 847 ccm s vyvažovací hřídelí poskytl cestovní model Yamaha MT-09, u Nikenu se navíc počítá s rychlořazením směrem nahoru, tempomatem a digitální přístrojovkou. Zadní kolo za provozu pohlídá kontrola trakce a možnost volby různých režimů reakce vstřikování.

Konstruktéři slibují podobnou revoluci z pocitu z jízdy, jako byl přechod na carvingový styl lyžování z klasiky. To znamená pěkně nasurovo rameny nacpat předek do zatáčky s jistotou, že dvě patnáctková kola nemají šanci uklouznout. I kdyby jedna pneumatika najela na nerovnost nebo nečistotu, druhá má v náklonech stále bohatou rezervu adheze a to by mohlo opravdu dovolit úplně jiný styl přístupu k jízdě.

Pro koncept Kymco slibuje výkonný šestistovkový motor a navíc i verzi s plexi...

Kymco C Series CV3 přidává i střechu

Podobnou konstrukci nakláněcího podvozku se čtyřmi nosnými trubkami jako Yamaha předvedla také značka Kymco u svého konceptu maxiskútru CV3. Rozdílem je ovšem vedení nosných trubek odpružení vnitřní stranou, což umožňuje celkově užší stavbu.

Pro koncept Kymco slibuje výkonný šestistovkový motor a navíc i verzi s plexi stříškou, jakou už kdysi u skútrů zkoušela prosadit třeba i značka BMW s modelem C1.

Tchajwanský Nuvion používá hydropneumatické naklánění Quadro.

Nuvion = Quadro + SYM

Švýcarská značka Quadro (kterou zakládal například automobilový konstruktér Paolo Galiardo od Abarthu) vyrábí tří a čtyřkolové skútry s jednodušší hydropneumatickou konstrukcí dvoukolové nakláněcí přední nápravy. Firma konečně našla strategického partnera, kterým je tchajwanský gigant SYM (Sanyang Motor). A jako společný produkt vytvořili první tříkolový skútr pod samostatnou značkou Nuvion. Ten využívá tříkolovou technologii Quadro, ale přidává moderní know-how a pohonné jednotky SYM. Konkrétně jednoválec 125 ze skútru CruiSym, takže hlavním konkurentem bude tříkolový skútr Yamaha Tricity.

Fotogalerie

Piaggio MP3 nestárne

Zatím nejrozšířenější tříkolový skútr Piaggio MP3 se vyrábí už více než deset let. I letos si zachoval svoji původní konstrukci zavěšení předních kol, ale navíc nabízí výkonnější LED přední světlomety a také výkonnější motory. Jednoválec modelu MP3 500 poskytuje 41 koní, verze MP3 350 pak 30 koní. 

Všechny verze jsou vybaveny systémy ABS a ASR, což není úplně samozřejmostí, protože ABS je pro tříkolové stroje mimořádně složité. Verze Business je standardně vybavena navigačním systémem TomTom Vio, v nabídce je i verze Sport s lepším odpružením a dvojicí kotoučových brzd vpředu.

Autoři:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Retro už nefrčí, motorkám vládne futurismus

Lehký jednoválec nepotřebuje až tolik výkonu, v severských zemích platí přísné...

V jednoduchosti je krása. Do módy se vrací klasický kulatý tvar světlometů, který však u téměř všech nových modelů...

Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna...

Novinky pro cestovatele: pořádný motor, pohodlí a u kawasaki turbo

Záď motocyklu s dvěma bočními světly a obrovskými výfuky už si nezadá s...

Milánské novinky mezi velkými cestovními motocykly jsou stále víc zacílené na americký trh. A to znamená hlavně pohodlí...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.