Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový triumph je v Česku. Nejsilnější motorka světa má 2,5litrový tříválec

Do Česka dorazil nejsilnější sériově vyráběný motocykl na světě. Monstrózní Triumph Rocket 3, který se tímto vrací do Evropy, jsme prozkoumali mezi prvními.
Triumph Rocket 3

Triumph Rocket 3 | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Historie tohoto vždy unikátního stroje sahá až do roku 1998. Ovšem reálnou podobu získal až v sezoně 2004, kdy tento nejnabušenější borec motocyklového světa poprvé opustil výrobní linku. 

Legendární silák v době svého vzniku dostal do vínku ve své době největší motor a s ním pořádnou porci krouťáku a koní. Konkrétně obří tříválec o objemu 2 294 kubických centimetrů a krouticím momentem 200 Nm při dvou a půl tisících otáček.

Triumph Rocket 3

Hlavním úkolem britského pořízka tehdy bylo dráždit dominující americké cruisery, což se beze všech pochybností povedlo. K velkému smutku jeho příznivců byl v roce 2017 stále přísnějšími evropskými normami přinucen opustit scénu. Nicméně jeho tvůrci nesložili ruce do klína a po dvou letech vývoje vyráží na silnici znovu v plné síle a ještě lepší kondici než kdykoli předtím. Nově pod označením Rocket 3 R a GT.

Triumph Rocket 3 v číslech

  • motor: řadový tříválec, vodní chlazení, DOHC 2 458 ccm
  • vrtání x zdvih (mm): 110,2 x 85,9 mm
  • max. výkon: 123 kW / 167 k při 6000 otáčkách
  • maximální točivý moment: 221 Nm při 4000 ot./min
  • sekundární převod: kardan, kuželový převod
  • spojka: hydraulická s asistentem 
  • převodovka: 6 rychlostí
  • celohliníkový rám 
  • přední/zadní pneumatika: 150/80 R17 V / 240/50 R16 V
  • výška sedla: 773 mm
  • světlá výška: 134,9 mm
  • suchá hmotnost: 291 kg
  • objem nádrže: 18 l
  • základní cena: 558 tisíc Kč

Základním požadavkem při stavbě aktuálního modelu se stala maximální použitelnost a ovladatelnost. Oproti svému úspěšnému předchůdci zeštíhlel legendární svalovec o těžko uvěřitelných čtyřicet kilogramů. Navzdory této brutální odtučňovací kúře, však všechny ostatní parametry narostly o téměř 11 %. Tak například hodnota krouticího momentu nyní nabízí býčích 221 Nm při čtyřech tisících otáček nebo 167 koní, ovšem až na hranici šesti tisíc. Abychom těchto hodnot dosáhli, je třeba roztočit jak jinak než pro Triumph typický tříválec, nyní již s objemem válců atakujícím dva a půl tisíce kubíků. Ovšem něco za něco. Z původní kategorie cruiser se osvalená mašina přesunula spíše do skupiny, kterou nejlépe vystihuje označení super naked.

Rocket 3 je nyní k dispozici ve dvou verzích. Ta sportovněji orientovaná má označení R, zatímco turistický speciál nese na podsedlových panelech písmena GT. 

Erko nabídne jezdci vyšší, sportovní posaz, minimalistický větrný štítek a vše se zde točí zejména kolem pohodlí jezdce. Stroj s označením GT je pak určen pro delší cestování i ve dvou. Zatímco jezdci je určeno rozměrné, do větší hloubky probrané sedlo, jistotu spolujezdci dodává pohodlná polohovatelná opěrka.

Mezi další komfortní výbavu patří například vyšší větrný štítek, vyhřívané rukojeti nebo předkopnuté stupačky jezdce. Mimochodem, komu by ležérní posaz nevyhovoval, může díky měnitelné pozici stupaček zamířit více do sportovna. Nižší pozice jezdce je docíleno skutečně pouze probráním sedla. 

Většinu nese motor

Konstrukce motocyklu zůstává pro obě provedení stejná. Bez zajímavosti není, že motocykl v podstatě nemá rám. Jeho základem je majestátní agregát, na který je navěšen zbytek stroje. Odvod výfukových plynů obřího motoru a s ním spojenou nezbytnou zvukovou kulisu, zajišťuje mohutné výfukové potrubí svedené do třech koncovek hodných parníku.

Triumph Rocket 3

Triumph Rocket 3 vyznává jednoduchou filozofii, že co je velké, je dobré. Obří motor, monstrózní výfuk, ale také například pneumatiky. Tak například přední pneumatika, jejíž šíři 150 mm obouvá většina motocyklistů spíše na opačný konec stroje. 

To kovaná jednostranná zadní kyvná vidlice nese jiný materiál. Zde se otáčí válec o rozměrech 240/50 R16, za který se nemusí stydět ani sportovní automobil. Zastavit letící masu mají na starosti špičkové brzdy Brembo. Vpředu dvojice kotoučů o průměru 230 mm svíraná radiálními čtyřpístkovými monobloky M4.30 Stylema, na zadním kole rovněž čtyřpístkový monoblok, tentokrát ovšem s 300mm kotoučem a brzdičem Brembo M4.32.

Moderna

Jak bylo zmíněno, nový Rocket 3 je od základu zcela nový motocykl. Opravdová revoluce se však udála i tam, kde to není na první pohled patrné. Stroj je nyní prošpikován desítkami metrů kabelů, které nesou informace k armádě elektronických pomocníků. K dispozici je tak kromě obvyklého ABS a kontroly trakce také asistent rozjezdu do kopce, zdokonalený systém cornering ABS nebo systém kontroly trakce reagující na průjezdy zatáčkou. 

Nad zrychlováním i brzděním bdí ještě inerciální měřicí jednotka (IMU), která v reálném čase optimalizuje funkce ABS i kontroly trakce. V palubním menu nalezneme též čtyři jízdní režimy. Silniční, sportovní, nezbytný dešťový, ale i režim Rider (jezdec) do kterého lze nakonfigurovat a uložit každý parametr zvlášť podle potřeb uživatele. Bezklíčkový přístup se pomalu, ale jistě stává samozřejmostí i ve světě jednostopých strojů a nejinak je tomu i v případě nového obra od Triumphu. Telefon lze dobíjet vestavěnou zásuvkou USB.

Jízdní údaje jsou zobrazovány na členitém TFT displeji nové generace s optimalizovanou viditelností za všech světelných podmínek. Třešničkou na dortu je pak možnost zobrazování údajů z navigace, popřípadě notifikace na telefonní hovory a SMS zprávy nebo seznam skladeb uložených v telefonu. K tomu je však potřeba sáhnout do dlouhého seznamu volitelné výbavy pro Bluetooth modul a včlenit jej do elektroinstalace motocyklu.

Triumph Rocket 3

Nutností je také instalace aplikace do telefonu. Lhostejno, zda Android či iOS. Instalací modulu získá uživatel také možnost ovládání akčních kamer GoPro přímo z řídítek motocyklu nebo dokonce hlasovými povely.

Hovoříme-li o doplňkové výbavě, pak její seznam čítá více než padesát položek. V nabídce jsou všemožné kufry, brašny, tankvaky, sedla různých tvarů, ale také sportovní větrný štítek, stále populárnější rychlořazení nebo i prostředky pro uzamčení zaparkovaného stroje. Pro snadnější orientaci v košaté nabídce bylo příslušenství uspořádáno do takzvaných inspiračních sad, které nabízejí různé konfigurace doplňků podle zaměření uživatelů.

Stroj Triumph Rocket 3 byl vždy určen individualistům a kdekoli jej zaparkujete, bude vždy vyčnívat z řady. Za výjimečnost je však také zvykem platit. Základní verze provedení R tak na českém trhu vyjde na 558 tisíc korun včetně DPH. Milovníci turistiky pak za model GT připlatí dvacet tisíc. Ale ten pocit, že pod vámi duní mohutný bas motoru, který strčí do kapsy většinu těch současných automobilových, je k nezaplacení.

Autoři:
Témata: motocykl, Brembo, Abs
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...