Ať již hovoříme o novém stylovém cestovním motocyklu nebo steroidy nabitém hot – rodu, Britové opět ukázali zbytku světa, že s klasiky to prostě umí a jejich motocykly se právem vezou na vlně popularity, která jak se zdá hned tak neopadne.

Ať již hovoříme o novém stylovém cestovním motocyklu nebo steroidy nabitém hot – rodu, Britové opět ukázali zbytku světa, že s klasiky to prostě umí a jejich motocykly se právem vezou na vlně popularity, která jak se zdá hned tak neopadne. | foto: Triumph

Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

  • 7
Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou veřejnou premiéru si nové motocykly odbudou na blížícím se světovém veletrhu EICMA v italském Milánu. V předstihu jsme je prozkoumali jako první z Česka.

Ten první nese slavné příjmení Speedmaster. Kombinuje v sobě agresivní a strohou povahu Bobberu spolu s pohostinným a pohodovým projevem cestovního modelu T120. Dominantním prvkem klasické novinky jsou široká, dozadu lomená řídítka ve stylu třicátých let. Přední světlomet je nazdoben chromovaným rámečkem. Z něho po stranách směrem vzad ubíhají pro řadu Speedmaster typické chromované šipky. Zato uvnitř jeho paraboly zuří skutečná vědeckotechnická revoluce. Žárovku nehledejte. Kompletní osvětlení je svěřeno LEDkám, které jsou uspořádány do několika vzájemně propojených ornamentů. V jejich průsečíku je samozřejmě, jak jinak, umístěno logo Triumph.

Triumph Bonneville Speedmaster
Triumph Bonneville Speedmaster
Triumph Bonneville Speedmaster

Přístrojová deska je důvěrně známa například z modelů Bobber nebo Scrambler. Ovšem i jeho vzhled doznal nepatrných kosmetických změn. Šestnáctipalcové přední kolo s drátěným výpletem zdobí po obou stranách brzdové kotouče o průměru 310 milimetrů. Přední brzdy jsou vybaveny dvoupístkovými brzdiči Brembo. Zadní kolo kontroluje jednopístek Nissin. Náboj zadního kola je vytvořen tak, aby zejména při pohledu z pravé strany připomínal svým tvarem bubnovou brzdu.

S ohledem na cestovatelské ambice motocyklu byla instalována větší nádrž, která nyní pojme až dvanáct litrů paliva. Nerovné cesty pomáhá žehlit přední vidlice s průměrem trubek 41 milimetrů a komfortním zdvihem 90 mm. Vzadu je použita na ležato uložená centrální pružící jednotka s krokově nastavitelným předpětím. 

Zadní kolo je vedeno kyvnou vidlicí evokující svým vzhledem dojem natvrdo svařeného rámu nazývaného hard tail. Další cestovatelskou vymožeností je bohatě polstrované sedlo jezdce i spolujezdce. Pomocí příslušenství spadajícího do doplňkové výbavy lze spolujezdci zvýšit cestovatelský komfort například masivní opěrkou nebo rozměrným plexi štítem.

Triumph Bonneville Speedmaster
Triumph Bonneville Speedmaster

Hovoříme-li o posazu, pak široká řídítka udělují jezdci vzpřímenou pozici. Nohy směřují vpřed díky hrazdě se stupačkami, navařené na rámu v místě, kde se pod motorem zvedá vzhůru k hlavě řízení. Takováto ergonomie posazu dává odpověď všem, kteří na první pohled odsoudili Bobber slovy: „Na mě je to malý.“ Věřte, že Speedmaster malý není.

Srdcem nového motocyklu je řadová dvouválcová dvanáctistovka známá z modelů T120, Thruxton nebo Bobber. V případě Speedmasteru bylo dosaženo hodnoty krouticího momentu 106 Nm při čtyřech tisících otáček. To je pro zajímavost o neuvěřitelných 42 % více než u posledního stejnojmenného modelu z roku 2015 a o 10 % více, než nabízí současný model T120. 

Výkon 77 koní je pomocí antihoppingové spojky převáděn na šestistupňovou převodovku. Výfukový systém byl vytvořen tak, aby produkoval typický syrový zvuk. Oproti Bonneville T120 je jeho tón daleko bohatší a hlubší.

Jak již bylo naznačeno, každý majitel si bude moci svůj motocykl upravit podle svých představ nebo potřeb. Za tím účelem dodává výrobce více než 130 různých doplňků. Některé slouží pouze k drobným kosmetickým úpravám, zatímco jinými je možné motocykl zcela přetvořit. Jako návod jsou dodávány takzvané inspirační sady. V tomto případě dva zcela odlišné styly. První nese název Highway (dálnice) a přetvoří motocykl na plnohodnotný cruiser opásaný dvojicí kožených brašen, již zmíněnými masivními sedly pro oba členy posádky a rozměrným plexi štítem. V přední části je motor nazdoben bohatě chromovanými padacími rámy.

Triumph Bonneville Speedmaster

Zato ten druhý, který se nám zamlouvá daleko více, se jmenuje Maverick a retro cesťáku vtiskne podobu agresivního hot rodu. Použita jsou rovná řídítka z Bobberu, sedlo spolujezdce je nahrazeno nízkým plochým nosičem zavazadel a jiskřivý chrom výfukových kolen černým matem. Také tato ultimátní úprava však v případě výměny nosiče za sedlo zachovává možnost přepravy spolujezdce.

Tuzemským zákazníkům by první Speedmastery měly být k dispozici na přelomu února a března 2018.

Bobber Black

Obrovské celosvětové prodejní úspěchy modelu Bonneville Bobber přiměly jeho výrobce k vytvoření další novinky pro příští sezónu. Jmenuje se jak jinak než Bonneville Bobber, tentokrát však s označením Black. Jak sám název napovídá, celá mašina včetně výfuků a motoru je zahalena temným černým nátěrem. Přesto nabízí vzorník barev dvě provedení: černou nebo černou. Rozdíl je pouze v povrchové úpravě, kdy nádrž, blatníky a podsedlové panely mohou být buďto matné, nebo lesklé. Černočerné jsou také náboje kol, brzdové páčky nebo pedál brzdy a řadicí páka i s táhlem. 

Zatemnění nebyla ušetřena ani spodní strana sedla nebo řídítka a jejich úchyty. Neubránila se dokonce ani obroučka světlometu. Jásavý třpyt nahradil černý chrom. Stejně jako u Speedmasteru je pětipalcový světlomet, blinkry i koncová svítilna vybaven LED technologií.

Triumph Bonneville Bobber Black
Triumph Bonneville Bobber Black
Triumph Bonneville Bobber Black

Další změnou viditelnou na první pohled je přední kolo. Namísto předchozí devatenáctky omotané „zahradní hadicí“ obouvá Black šestnáctipalcový ráfek do pořádné sto třicet milimetrů široké gumy. A protože se pohybujeme v rozměrech, které mnohé motocykly obouvají spíše na zadní kolo, vyvinula firma Avon speciálně pro potřeby temného bouřliváka pneumatiku s odlehčenou konstrukcí, která díky snížené hmotnosti umožní zcela bezproblémové ovládání motorky i ve vyšších rychlostech. 

Z těch pomáhá motorku zklidnit jeden brzdový kotouč navíc. Nyní tedy nově vpředu dvojice třistadesítek s dvoupístovými brzdiči Brembo. Předchozí přední vidlice s průměrem trubek 41 milimetrů byla nahrazena novou 47mm vidlicí Showa. Tím je zajištěna perfektní stabilita motorky za všech okolností.

Také v rámu temného svalovce burácí řadový dvouválec 1200 ccm se zapalovacím cyklem 270°. To dává motoru nezaměnitelný zvuk i charakteristiku. Dunivým hutným zvukem znějí krátké na šikmo seseknuté koncovky výfuku vyvedené ne jinak než v matné černi. Motor má stejné parametry jako Speedmaster, tedy 77 koní při 6100 otáčkách za minutu, zatímco plná porce krouťáku, celých 106 Nm, je k dispozici již ve čtyřech tisících.

Také Bobber je vybaven elektronickým plynem Ride-By-Wire, který umožňuje nastavit dvě intenzity odezvy podle aktuálních jízdních podmínek. Pro mokro RAIN (déšť) a vše ostatní si vystačí s režimem ROAD (silnice). Kdo by chtěl na srazu nebo před kavárnou zazářit parádní gumovačkou, může zcela odstavit kontrolu trakce. Naproti tomu při delších monotónních přejezdech ocení jeho uživatelé tempomat s jednoduchou obsluhou jediným tlačítkem.

Ač vyznavač temnoty, také nový Bobber se rád vymkne konzumu a nazdobí se některým z originálních doplňků. A má jich k ruce rovnou více než 120. Tak například velmi populární vysoká řídítka „Ape Hangers“ s matně černým nástřikem. Agresivitu vzhledu lze podtrhnout třeba ještě více zkráceným zadním blatníkem s dvojicí miniaturních LED blinkrů nebo alternativními zpětnými zrcátky. S úložnými prostory to není slavné a tak jsou v nabídce i různě tvarované kožené brašny. Velmi stylová je ta, která zapadá svým tvarem do trojúhelníku zadní kyvky.

Také Bobber Black by podle informací od importéra měl být v České republice k dispozici na přelomu února a března příštího roku.