Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Motor pro mondeo si odvezete v kufru na dovolenou

aktualizováno 
Malinký tříválec od Fordu vzbuzuje od svého uvedení na trh velké vášně. Litrový motor se snaží získat důvěru zákazníků ve focusu. Velký rozruch vyvolala automobilka prohlášením, že bude také základním motorem pro nové mondeo. V Evropě už se motor prodává, v Americe bude mít premiéru až příští týden v Los Angeles. Inženýři si ho na cestu přibalili do příručního kufru.

Blok tříválcového motoru Ford Ecoboost o objemu jeden litr se vejde i do příručního zavazadla. | foto: greencarreports.com

V Americe se malinký tříválec oficiálně představí na autosalonu v Los Angeles, který se pro novináře poprvé otevře 27. listopadu. Návštěvníci velkolepé show očekávají celkem 24 celosvětových premiér, celkem se na americkém kontinentu poprvé představí 40 novinek. A mezi nimi bude i ecoboost.

Zaměstnanci Fordu se nicméně rozhodli, že jeden z motorů převezou na autosalon letadlem. Tedy konkrétně v kufru, který s sebou vezmou jako příruční zavazadlo na palubu. Letištní personál v Detroitu se pak nestačili divit, když kufr poprvé otevřel. "Měli jste vidět jejich pohledy," s úsměvem poznamenal jeden z inženýrů, který motor převážel.

Vtipnější představení malinkého motoru si Američané asi vymyslet nemohli, USA je totiž stále hlavně zemí šesti a osmiválců. Litrový tříválec však provázejí úsměvy už od jeho představení. Některé z nich jsou nevěřícné, jiné vyjadřují ironii a nedůvěru.

Podobné pocity provázely i uvedení v Česku dobře známého tříválcového motoru 1,2 HTP u fabie v roce 2002 o výkonech 40 kW (54 koní) a 47 kW (64 koní). Někteří řidiči na něj nedají dopustit, jiní v této souvislosti používají nelichotivé označení "vysavač" (a mnohá horší...).

Nutno však vysvětlit, že ecoboost je trochu "jiná liga". Není to "nouzový" základní motor pro malé tunové auto, ale moderně nastrojený agregát, který výkonem předčí mnohé z objemnějších konkurentů.

Ford už od začátku prohlašoval, že tříválcový motor bude nabízet nejen ve fiestě a focusu, ale také v rodinném MPV B-Max (to váží 1 279 kg) a dokonce i ve větším a těžším C-Max (1 385 kg). Nejvíc otazníků zatím vyvolává slib Fordu, že se ecoboost dostane i do nové generace mondea. To je prosím auto s váhou kolem jedné a půl tuny. ¨

Zatím to vypadá, že svoji roli maličký motor, jehož blok se vejde do příručního zavazadla, dokonale zvládá.

Blok tříválcového motoru Ford Ecoboost o objemu jeden litr se vejde i do

Oficiálně se novinka od Fordu jmenuje 1.0-Liter EcoBoost a jde o tříválcový zážehový tříválec o výkonu 74 a 92 kW s turbodmychadlem a přímým vstřikováním, který má spousty technických vychytávek. Pracuje se také na ještě výkonnějších verzích. Ford například představil formuli, ve které je motor odladěný na 205 koní. Více o formuli s tříválcem čtěte zde

Motor například nemá vyvažovací hřídel, vyvážení motoru se děje pomocí schválně nevyváženého setrvačníku a řemenice. Rozvodový řemen je smáčen v olejové lázni, což vede k tiššímu chodu i jeho delší životnosti. Podrobnou "rozborku" motoru najdete zde: Překvapení pod kapotou. První jízdy s tříválcem 1,0 ve Fordu Focus.

Automobilka uvádí, že při vývoji nové technologie zaregistrovala 125 patentů a za svoji práci letos získala i ocenění Motor roku. Po celém světě se jich zatím prodalo více než 520 tisíc kusů. Překvapivě dobré jízdní výkony zatím v Evropě ukazuje motor v focusu a B-Maxu, pro americký trh se počítá s jeho uvedením od příštího roku ve fiestě.

Jak ale Američané, kteří mají v oblibě marnotratné šestiválce o objemu několika násobků ecoboostu, tento maličký a šetrný motůrek přijmou, zůstává záhadou.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.