Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tříválcový supersport BMW jezdí za 3,7 litru nafty

  10:44aktualizováno  10:44
Frankfurt (Od zvláštního zpravodaje) - Vypadá jako UFO a svou dynamikou se legendám o bleskurychlých mimozemských objektech jistě blíží. Pohání ho ale naftový tříválec a spotřebuje jen 3,7 litru nafty na 100 kilometrů. To je BMW Vision Efficient Dynamics.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Navíc má koncept, který automobilka právě prezentuje na autosalonu ve Frankfurtu, poháněná všechna čtyři kola. Každé nápravě náleží jeden elektromotor, který je zásoben ze společné 10,8 kWh li-pol baterie. K tomu má vůz skromný 1,5 litrový vznětový tříválec. Celkový výkon full-hybrid systému je 262 kW (356 koní). Ohromí ale především hodnota maximálního točivého momentu – 800 Nm.

Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost 250 km/h (elektronicky omezená). To vše při kombinované spotřebě 3,7 litru nafty na 100 kilometrů. V řeči čísel produkce CO2 to znamená 99 gramů na kilometr. Vision Efficient Dynamics je koncipován jako plug-in hybird, je ho tedy možné dobíjet ze zásuvky. V plně elektrickém režimu ujede až 50 kilometrů. Pak je přepočítaná produkce CO2 jen 50 gramů na kilometr. Vůz může jet na kterýkoli druh pohonu nebo libovolnou kombinaci obou. Spotřeba je měřená ve stavu vnitřní rovnováhy energií, baterie tedy na konci testovacího cyklu mají stejný stav nabití jako před započetím cyklu.

BMW Vision Efficient Dynamics

Vznětový motor sám o sobě poskytne nebývalý výkon 120 kW (163 koní) a pohání zadní nápravu přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku. Zadní elektromotor poskytne 25 kW výkonu a krátkodobě je schopen dodat až 35 kW. Přední elektromotor pak standardně na přední kola posílá až 60 kW, po dobu 30 sekund až 84 kW a krátkodobě (po dobu 10 sekund) až 104kW.

Kromě elektromotorů přispívá k nízké spotřebě a přitom vysoké dynamice řada špičkových technických prvků. Hovořit zde o propracované a důmyslné aerodynamice je asi nošením dříví do lesa. Koeficient Cx má hodnotu 0,22. Připomeňme, že například otvory nasávání chladícího vzduchu se automaticky přivírají nebo úplně zavírají ve chvíli, kdy není třeba motor tolik chladit.

BMW Vision Efficient Dynamics

Automobil také počítá s děním na trase a trasou samotnou. Pokud například ví, že řidič míří na dálnici, sníží výkon chladící soustavy, protože se dá předpokládat, že krátkodobý nárůst teploty bude kompenzován zvýšenou rychlostí proudění vzduchu.

Automobil také dovede regenerovat energii z klimatizace, aktivního řízení nebo z brzdového asistentu. Další trošku energie přinese termoelektrický generátor. Vodou chlazená jednotka je umístěna ve výfukovém systému a přeměňuje tepelnou energii spalin na elektrickou energii. Té je schopen dodávat maximálně 200 Wattů.

BMW Vision Efficient Dynamics

Baterie se z domácí sítě dobijí zhruba za 2,5 hodiny, z 380 V zásuvky to trvá 44 minut. BMW Vision Efficient Dynamics je pouhý koncept, ale použitá technická řešení si to dříve nebo později namíří do sériové výroby. BMW tak pokračuje v trendu výrazného snižování spotřeby svých modelů.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.