Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tříválcový supersport BMW jezdí za 3,7 litru nafty

  10:44aktualizováno  10:44
Frankfurt (Od zvláštního zpravodaje) - Vypadá jako UFO a svou dynamikou se legendám o bleskurychlých mimozemských objektech jistě blíží. Pohání ho ale naftový tříválec a spotřebuje jen 3,7 litru nafty na 100 kilometrů. To je BMW Vision Efficient Dynamics.

Autosalon Frankfurt 2009, všechny články

Navíc má koncept, který automobilka právě prezentuje na autosalonu ve Frankfurtu, poháněná všechna čtyři kola. Každé nápravě náleží jeden elektromotor, který je zásoben ze společné 10,8 kWh li-pol baterie. K tomu má vůz skromný 1,5 litrový vznětový tříválec. Celkový výkon full-hybrid systému je 262 kW (356 koní). Ohromí ale především hodnota maximálního točivého momentu – 800 Nm.

Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost 250 km/h (elektronicky omezená). To vše při kombinované spotřebě 3,7 litru nafty na 100 kilometrů. V řeči čísel produkce CO2 to znamená 99 gramů na kilometr. Vision Efficient Dynamics je koncipován jako plug-in hybird, je ho tedy možné dobíjet ze zásuvky. V plně elektrickém režimu ujede až 50 kilometrů. Pak je přepočítaná produkce CO2 jen 50 gramů na kilometr. Vůz může jet na kterýkoli druh pohonu nebo libovolnou kombinaci obou. Spotřeba je měřená ve stavu vnitřní rovnováhy energií, baterie tedy na konci testovacího cyklu mají stejný stav nabití jako před započetím cyklu.

BMW Vision Efficient Dynamics

Vznětový motor sám o sobě poskytne nebývalý výkon 120 kW (163 koní) a pohání zadní nápravu přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku. Zadní elektromotor poskytne 25 kW výkonu a krátkodobě je schopen dodat až 35 kW. Přední elektromotor pak standardně na přední kola posílá až 60 kW, po dobu 30 sekund až 84 kW a krátkodobě (po dobu 10 sekund) až 104kW.

Kromě elektromotorů přispívá k nízké spotřebě a přitom vysoké dynamice řada špičkových technických prvků. Hovořit zde o propracované a důmyslné aerodynamice je asi nošením dříví do lesa. Koeficient Cx má hodnotu 0,22. Připomeňme, že například otvory nasávání chladícího vzduchu se automaticky přivírají nebo úplně zavírají ve chvíli, kdy není třeba motor tolik chladit.

BMW Vision Efficient Dynamics

Automobil také počítá s děním na trase a trasou samotnou. Pokud například ví, že řidič míří na dálnici, sníží výkon chladící soustavy, protože se dá předpokládat, že krátkodobý nárůst teploty bude kompenzován zvýšenou rychlostí proudění vzduchu.

Automobil také dovede regenerovat energii z klimatizace, aktivního řízení nebo z brzdového asistentu. Další trošku energie přinese termoelektrický generátor. Vodou chlazená jednotka je umístěna ve výfukovém systému a přeměňuje tepelnou energii spalin na elektrickou energii. Té je schopen dodávat maximálně 200 Wattů.

BMW Vision Efficient Dynamics

Baterie se z domácí sítě dobijí zhruba za 2,5 hodiny, z 380 V zásuvky to trvá 44 minut. BMW Vision Efficient Dynamics je pouhý koncept, ale použitá technická řešení si to dříve nebo později namíří do sériové výroby. BMW tak pokračuje v trendu výrazného snižování spotřeby svých modelů.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Bílý dům chce levnější a bezpečnější auta, zruší chystané emisní limity

Ford Mustang Shelby GT350

Bílý dům chce zrušit nařízení bývalé vlády Baracka Obamy, které mělo od roku 2020 omezit množství nečistot v ovzduší a...

Najdete na iDNES.cz