Nový směr: tříválcem 1.0 TSI končí downsizing a příští Fabie bez dieselu

Po letech downsizingu, kdy se v autech neustále zmenšoval objem motorů, se velmi rychle blíží opačný trend. Škoda Octavia nedávno dostala nový pouze tříválcový agregát 1.0 TSI, který se v únoru začal vyrábět v Mladé Boleslavi. Další zmenšování ale u Škodovky nečekejte.

Litrový tříválec 1,0 TSI dnes dostává i Škoda Octavia, z nabídky modelu Rapid tento motor nyní vytlačil agregát 1,2 TSI. | foto: Škoda Auto

Spalovací motory – nejen ty v autech koncernu Volkswagen - čeká změna. Trend downsizingu, tedy snižování objemu motorů a navyšování výkonu pomoc turbodmychadel, se totiž vyčerpal. Chystá se nová metodika měření emisí CO2 a NOX, která bude více simulovat reálný provoz. A právě maloobjemové motory mají s emisemi problém, protože turbodmychadla se snadno zahřívají a na jejich chlazení je potřeba více paliva. Výsledkem je, produkují až 15x víc NOX než jsou plánované limity.

To je jasné i výrobcům. U koncernu Volkswagen tak například benzinové agregáty 1.4 TSI postupně nahradí větší motory 1.5 TSI. Volkswagen zatím vyvinul dvě výkonové verze – 96 a 110 kW. Ta výkonnější se ještě letos dostane i pod kapotu Škody Octavia.

Podstatně větší změny ale čekají dieselové motory. Že Volkswagen Amarok dostal místo naftového čtyřválce povedený šestiválec je spíše výjimka, šestiválců pod kapotou škodovky se nejspíš už nikdy nedočkáme. Ale koncern v tichosti opustil třeba výrobu tříválcových motorů 1.2 TDI. Nenajdete je ani ve Volkswagenu Polo, ve kterém byl v roce 2010 poprvé představen jako nejúspornější agregát svého druhu. Zmizel i jako pohon pro Škodu Fabia GreenLine. Ani Octavii už nekoupíte jako GreenLine s motorem 1.6 TDI. „Všechny modely Škoda jsou vybaveny úspornými motory a moderními technologiemi zajišťujícími nízkou spotřebu paliva. Z tohoto důvodu již nejsou zvláštní verze GreenLine potřeba,“ uvedl tiskový mluvčí Škody Auto Zbyněk Straškraba.

Z malých aut diesely zmizí během velmi krátké doby úplně. To je trend, který se nedá zastavit. Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům budou diesely čím dál dražší a zákazníci malých aut je nebudou chtít zaplatit. Šestá generace Volkswagenu Polo ještě dieselový motor dostane, ale u příští generace Fabie, která přijde někdy kolem roku 2022, se s ním už počítat nedá.

Maloobjemové diesely nahradí v malých vozech mild-hybridy, z naftových agregátů se stane prémiové zboží pro větší a luxusnější auta. To potvrzují třeba i slova šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse, který nedávno prohlásil, že budoucnost malých dieselů je nejistá a dokonce i v Golfu příští generace budou některé dieselové motory nahrazeny právě mild-hybridem (hybrid, který nedokáže jet pouze na elektřinu z baterií; elektromotor bývá mnohem menší a je pouze pomocným agregátem).

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...