Litrový tříválec 1,0 TSI dnes dostává i Škoda Octavia, z nabídky modelu Rapid tento motor nyní vytlačil agregát 1,2 TSI.

Litrový tříválec 1,0 TSI dnes dostává i Škoda Octavia, z nabídky modelu Rapid tento motor nyní vytlačil agregát 1,2 TSI. | foto: Škoda Auto

Nový směr: tříválcem 1.0 TSI končí downsizing a příští Fabie bez dieselu

  • 386
Po letech downsizingu, kdy se v autech neustále zmenšoval objem motorů, se velmi rychle blíží opačný trend. Škoda Octavia nedávno dostala nový pouze tříválcový agregát 1.0 TSI, který se v únoru začal vyrábět v Mladé Boleslavi. Další zmenšování ale u Škodovky nečekejte.

Spalovací motory – nejen ty v autech koncernu Volkswagen - čeká změna. Trend downsizingu, tedy snižování objemu motorů a navyšování výkonu pomoc turbodmychadel, se totiž vyčerpal. Chystá se nová metodika měření emisí CO2 a NOX, která bude více simulovat reálný provoz. A právě maloobjemové motory mají s emisemi problém, protože turbodmychadla se snadno zahřívají a na jejich chlazení je potřeba více paliva. Výsledkem je, produkují až 15x víc NOX než jsou plánované limity.

To je jasné i výrobcům. U koncernu Volkswagen tak například benzinové agregáty 1.4 TSI postupně nahradí větší motory 1.5 TSI. Volkswagen zatím vyvinul dvě výkonové verze – 96 a 110 kW. Ta výkonnější se ještě letos dostane i pod kapotu Škody Octavia.

Podstatně větší změny ale čekají dieselové motory. Že Volkswagen Amarok dostal místo naftového čtyřválce povedený šestiválec je spíše výjimka, šestiválců pod kapotou škodovky se nejspíš už nikdy nedočkáme. Ale koncern v tichosti opustil třeba výrobu tříválcových motorů 1.2 TDI. Nenajdete je ani ve Volkswagenu Polo, ve kterém byl v roce 2010 poprvé představen jako nejúspornější agregát svého druhu. Zmizel i jako pohon pro Škodu Fabia GreenLine. Ani Octavii už nekoupíte jako GreenLine s motorem 1.6 TDI. „Všechny modely Škoda jsou vybaveny úspornými motory a moderními technologiemi zajišťujícími nízkou spotřebu paliva. Z tohoto důvodu již nejsou zvláštní verze GreenLine potřeba,“ uvedl tiskový mluvčí Škody Auto Zbyněk Straškraba.

Z malých aut diesely zmizí během velmi krátké doby úplně. To je trend, který se nedá zastavit. Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům budou diesely čím dál dražší a zákazníci malých aut je nebudou chtít zaplatit. Šestá generace Volkswagenu Polo ještě dieselový motor dostane, ale u příští generace Fabie, která přijde někdy kolem roku 2022, se s ním už počítat nedá.

Maloobjemové diesely nahradí v malých vozech mild-hybridy, z naftových agregátů se stane prémiové zboží pro větší a luxusnější auta. To potvrzují třeba i slova šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse, který nedávno prohlásil, že budoucnost malých dieselů je nejistá a dokonce i v Golfu příští generace budou některé dieselové motory nahrazeny právě mild-hybridem (hybrid, který nedokáže jet pouze na elektřinu z baterií; elektromotor bývá mnohem menší a je pouze pomocným agregátem).