Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Základem pro škody je definitivně tříválec, 1,2 TSI zůstává jen v Yetim

  14:18aktualizováno  14:18
Nejžádanější motory pro fabie a rapidy už zákazníci neobjednají. Od pondělí tohoto týdne (13. března) vypadly z objednávkového systému Škody motory 1,2 TSI. Čtyřválcový agregát nahradil tříválec 1,0 TSI s výkonem 85 kW.

„Vozy s tímto motorem už do výroby objednat nejde,“ potvrzuje Radek Donner z pražského dealerství Škody NH Car. Oblíbený čtyřválcový přeplňovaný motor vybavený systémem přímého vstřikování paliva vytlačil z nabídky stejně vybavený tříválec 1,0 TSI, který se v únoru začal vyrábět v Mladé Boleslavi. Ten je tak novým stěžejním motorem pro rapid a fabii (úplným základem je pro ni litrový atmosferický motor 1,0 MPI s velmi malým podílem prodejů). Škoda Fabia dostala „turbolitr“ premiérově na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě, litrový tříválec je ovšem k mání už od loňského roku i do octavie.

„Z uživatelského hlediska potíž nebude, obecně ovšem popularita tříválců není taková jako čtyřválců,“ komentuje Donner. Tříválec si bez potíží poradí i s velkým vozem jako je octavia (test zde), některým uživatelům ovšem nemusí vyhovovat zvukový projev motoru.

Fotogalerie

„V našem případě dvanáctistovky dominovaly v prodejích u rapidu i fabie,“ dodává Donner. Motor 1,2 TSI byl v nabídce ve výkonových verzích se 66 a 81 kilowatty. Pro fabii je litrové TSI opět k mání ve dvou výkonových provedeních. Slabší má 70 kW (95 k), je tedy silnější než původní čtyřválec se 66 kilowatty. Točivý moment nového tříválce je 160 Nm stejně jako u původního 1,2 TSI.

Silnější verze 1,0 TSI má 81 kW (110 k), má tedy stejný výkon jako předchozí čtyřválec, ze 175 na 200 Nm ovšem narostl točivý moment. V octavii má tento motor 85 kW a 200 Nm.

Pro ty, kdo tříválec vysloveně nechtějí, je řešením hledat mezi už vyrobenými vozy, které jsou u dealerů. „Skladových aut je nyní relativně dost,“ uzavírá Donner.

Čtyřválec 1,2 TSI zůstává v nabídce jen u modelu Yeti, který čeká posledních několik měsíců kariéry, než ho na podzim nahradí nová generace. V tomto případě jde především o vozy edice Trumf, které se vyrábí v továrně GAZ Group v ruském Nižním Novgorodu, produkce yetiho z kvasinské továrny na Rychnovsku je už téměř vyprodaná.

Zavádět tříválcové motory ve velkém nutí automobilky okolnosti, především tlak na neustálé snižování spotřeby a emisí. Tříválce jsou totiž dnešní požadavky schopny snáze splnit a tím umožňují výrobcům poprat se s nepříznivými předpisy. Škoda udává u nových motorů o pár decilitrů nižší hodnoty tabulkové spotřeby.

Tříválce jsou jasnou cestou, jak poměrně snadno snížit spotřebu (alespoň tu normovanou). Více o tříválcích čtěte zde

V kombinaci s přeplňováním jsou tak prakticky mantrou současného downsizingu, tedy snižování objemů, situace se ovšem začíná měnit (více čtěte zde).




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

AUTO 2038: Řízení na zbrojní pas a čínská elektrická nadvláda

Auta budoucnosti v představách studentů Fakulty designu a umění Ladislava...

Píše se rok 2038. Do zákazu aut se spalovacím motorem zbývají dva roky, alespoň v Kalifornii, Francii, Británii a Číně....

VIDEO: Policista tančí na křižovatce jako Jackson, ta se pak méně ucpává

Tancující policista Ranjeet Singh

Ranjeet Singh je hvězdou křižovatek v indickém Indauru. Tento policista povýšil práci regulovčíka, kterou dělá už...

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

Najdete na iDNES.cz