Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trochu plech a sem tam lak, hotový je Hanomag

aktualizováno 
-
»Zwei Kilo Blech, ein Kilo Lack, fertig ist der Hanomag« takto popisoval původní verš jednoduchost a láci, přednosti vozíku, který prvně vyjel v srpnu 1924.

Firma Hannoverische Maschinenbau (telegrafní adresa HANOMAG), jejíž jméno mělo zvuk ve stavbě lokomotiv,traktorů a parních strojů, hledala po první světové válce využití svých volných kapacit. V olba padla na automobil německých konstruktérů Fidelise Bohlera a Carla Pollicha. V ůz poháněl stojatý, vodou chlazený jednoválcový motor s visutými ventily (OHV) o objem u 503 cm3 ,který byl umístěn
vzadu. Výkon deset koní při 2500 ot./min. se přes jednolamelovou spojku a třístupňovou kulisovou převodovku se zpátečkou přenášel na zadní nápravu řetězem. Startér zastoupila ruční páka umístěná mezi sedadly. Páka ruční i pedál nožní brzdy působily na jedinou pásovou brzdu na pravém zadním kole. Při spotřebě asi čtyři litry na sto kilometrů poskytovala šestnáctilitrová palivová nádrž slušný rádius. Veškeré části automobilu se vyráběly ve vlastních dílnách, sestavování probíhalo na montážní lince v počtu až 80 kusů za den. Do roku 1929 tak spatřilo světlo světa 15 775 exemplářů. Pouze dvoumístná karoserie byla k mání ve třech tři provedeních. K otevřenému provedení, které vážilo pouhých 370 kg, bylo možné dokoupit pevnou nástavbu, takže celek se od uzavřeného provedení s 425 kg napohled nelišil. Sportovní verze byla samozřejmě otevřená, s vykrojenými bočnicemi bez dvířek, lakováním slonové kosti a bordó čalouněním z pravé kůže. Díky neobvyklému tvaru karoserie s dřevěnou konstrukcí pobitou ocelovým plechem si vůz vysloužil přezdívku »Kommissbrot« (komisárek - vojenský chléb), nebo méně lichotivou »rollender Kohlenkasten« - pojízdný uhlák. Zvláštní vzhled dotvářel jediný reflektor s dvěma pozičními lampičkami na přídi. Kvůli páce kulisového řazení měla karoserie pouze jediné dveře na levé straně. Zavazadla se upevňovala na zvláštní nosič na zadní kapotě. Poměrně bohaté příslušenství zahrnovalo elektrickou a ruční houkačku, osvětlení přístrojové desky, výklopné přední okno, ruční stěrač. Pokud majitele trápilo nájemné za garáž, továrna dodávala i nevelkou náhradu z vlnitého plechu, přesně padnoucí na její výrobek. O popularitě vozíku svědčí jednak jeho přezdívky, jednak skutečnost, že ač kromě řidiče poskytoval místo pouze pro jediného pasažéra, sloužil v Berlíně jako taxi. Četní amatéři se s K omisárkem účastnili závodů, pro které jej opatřovali lehoučkými karoseriemi z proutí nebo lepenky. K omisárek stál 2300 říšských marek.


Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Najdete na iDNES.cz