Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trochu plech a sem tam lak, hotový je Hanomag

aktualizováno 
-
»Zwei Kilo Blech, ein Kilo Lack, fertig ist der Hanomag« takto popisoval původní verš jednoduchost a láci, přednosti vozíku, který prvně vyjel v srpnu 1924.

Firma Hannoverische Maschinenbau (telegrafní adresa HANOMAG), jejíž jméno mělo zvuk ve stavbě lokomotiv,traktorů a parních strojů, hledala po první světové válce využití svých volných kapacit. V olba padla na automobil německých konstruktérů Fidelise Bohlera a Carla Pollicha. V ůz poháněl stojatý, vodou chlazený jednoválcový motor s visutými ventily (OHV) o objem u 503 cm3 ,který byl umístěn
vzadu. Výkon deset koní při 2500 ot./min. se přes jednolamelovou spojku a třístupňovou kulisovou převodovku se zpátečkou přenášel na zadní nápravu řetězem. Startér zastoupila ruční páka umístěná mezi sedadly. Páka ruční i pedál nožní brzdy působily na jedinou pásovou brzdu na pravém zadním kole. Při spotřebě asi čtyři litry na sto kilometrů poskytovala šestnáctilitrová palivová nádrž slušný rádius. Veškeré části automobilu se vyráběly ve vlastních dílnách, sestavování probíhalo na montážní lince v počtu až 80 kusů za den. Do roku 1929 tak spatřilo světlo světa 15 775 exemplářů. Pouze dvoumístná karoserie byla k mání ve třech tři provedeních. K otevřenému provedení, které vážilo pouhých 370 kg, bylo možné dokoupit pevnou nástavbu, takže celek se od uzavřeného provedení s 425 kg napohled nelišil. Sportovní verze byla samozřejmě otevřená, s vykrojenými bočnicemi bez dvířek, lakováním slonové kosti a bordó čalouněním z pravé kůže. Díky neobvyklému tvaru karoserie s dřevěnou konstrukcí pobitou ocelovým plechem si vůz vysloužil přezdívku »Kommissbrot« (komisárek - vojenský chléb), nebo méně lichotivou »rollender Kohlenkasten« - pojízdný uhlák. Zvláštní vzhled dotvářel jediný reflektor s dvěma pozičními lampičkami na přídi. Kvůli páce kulisového řazení měla karoserie pouze jediné dveře na levé straně. Zavazadla se upevňovala na zvláštní nosič na zadní kapotě. Poměrně bohaté příslušenství zahrnovalo elektrickou a ruční houkačku, osvětlení přístrojové desky, výklopné přední okno, ruční stěrač. Pokud majitele trápilo nájemné za garáž, továrna dodávala i nevelkou náhradu z vlnitého plechu, přesně padnoucí na její výrobek. O popularitě vozíku svědčí jednak jeho přezdívky, jednak skutečnost, že ač kromě řidiče poskytoval místo pouze pro jediného pasažéra, sloužil v Berlíně jako taxi. Četní amatéři se s K omisárkem účastnili závodů, pro které jej opatřovali lehoučkými karoseriemi z proutí nebo lepenky. K omisárek stál 2300 říšských marek.


Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.