Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trpaslíci z Kolína jsou tu!

  18:43aktualizováno  18:43
Přísně střežená kolínská továrna vypustila do světa první fotografii. Tři měsíce před oficiální ženevskou premiérou je tak známa definitivní podoba minivozů Peugeot, Citroën a Toyota, která se budou vyrábět od příštího roku v Česku.

Oproti původním plánům, které zveřejnila Toyota před čtyřmi lety, se konečný výsledek přece jen liší. V představách automobilky z roku 2000 se mělo jednat o "třídveřový automobil, velmi ekologický a za cenu kolem 6000 eur".

Kolínská auta však budou mít karosérii tří- i pětidveřovou a o ceně se stále vedou diskuse. Pravděpodobně však bude zhruba o 1000 eur vyšší. 

Peugeot 107, Citroën C1 a Toyota Aygo jsou postaveny na novém podvozku, který automobilky vyvinuly společnými silami. Původní dohoda koncernu PSA a Toyota, že každá z firem dodá pro společný projekt jeden motor, zůstala dodržena.

Pod kapotou všech tří vozů se tak objeví litrový benzinový čtyřválec od Toyoty, který už automobilka montuje do většího modelu Yaris. Má šestnáctiventilovou techniku a výkon 48 kW/65 k. V yarisu spotřebuje průměrně 5,6 litru benzínu na 100 kilometrů.

Dieselový motor dodá Peugeot. V plánu je čtyřválec 1.4 HDi s výkonem 50 kW/68 k, kterým jsou už dnes vybaveny modely 206 a 307. Turbodiesel má průměrnou spotřebu 4,4 litry nafty na 100 kilometrů.

Ačkoliv mají "kolínská" auta většinu dílů společných, na první pohled se od sebe liší. Rozměry karosérie je nejmenší toyota (viz tabulka), na peugeot a citroën ztrácí několik milimetrů. Všechny vozy však mají méně než 3,5 metru a budou tak patřit k nejmenším na českém trhu. Podle informace automobilek mají být auta čtyřmístná.

"Na první pohled připomínají Chevrolet Matiz," shrnuje svůj dojem z novinek designér Václav Král. "Je ale těžké udělat malé kulaté auto tak, aby něco nepřipomínalo," dodává.

Zadní část s odsazenými blatníky a plastickými koncovými světly jsou podle Václava Krále zase ve stylu Smartu Fortwo. "Je ale dobře, že se všechna tři auta od sebe liší, každé z nich má trochu jinou atmosféru. Mně osobně se nejvíc na obrázku líbí citroën. Ale je to jen fotografie, skutečný vůz může působit jinak."

Peugeot novým modelem 107 navazuje na typ 106, jehož výrobu ukončila automobilka loni. Citroën se k produkci malých městských aut vrací po šesti letech, když předchůdce dnešní C1 s názvem AX přestal vyrábět už v roce 1998. Pro Toyotu znamená aygo posun do ještě menších kategorií, zatím nejmenší toyoty vyjížděly na podvozku modelu Yaris, který je o desítky centimetrů delší.

Nejkratším prodávaným autem v Česku je Smart Fortwo s délkou 2,5 metru, který však nabízí jen místo pro dva cestující. Podobné rozměry jako kolínské novinky má Renault Twingo, Chevrolet Matiz nebo Fiat Panda, konkurencí pro malé peugeoty, citroëny a toyoty bude i Opel Agila s vyšší karosérií nebo zakulacený Ford Ka.

Ohrozí malá auta z Kolína suverénní postavení Škody Fabia na českém trhu? Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto si myslí, že nikoliv. "Podle našeho názoru nelze v Česku v dohledné době počítat s výrazným oživením trhu malých automobilů, které si rodiny pořizují jako druhý nebo třetí vůz." Evžen Krauskopf se domnívá, že jeho automobilka nabízí zákazníkům prostornější model, "navíc za příznivou cenu od 224 000 korun".

Jak souboj dvou od sebe nepříliš vzdálených automobilek nakonec dopadne, ukáže červen příštího roku. To se první auta z Kolína objeví na českých silnicích.

KOLÍNSKÉ NOVINKY A JEJICH KONKURENTI

PEUGEOT 107

Motory:


Karosérie:

Rozměry v mm (d x š x v)

Cena:

1,0 (48kW/65k)
1,4 HDi (50 kW/68 k)

tří- a pětidveřová

3428 x 1630 x 1470

není stanovena

CITROËN C1

Motory:


Karosérie:

Rozměry v mm (d x š x v)

Cena:

1,0 (48kW/65k)
1,4 HDi (50 kW/68 k)

tří- a pětidveřová

3429 x 1630 x 1470

není stanovena

TOYOTA AYGO

Motory:


Karosérie:

Rozměry v mm (d x š x v)

Cena:

1,0 (48kW/65k)
1,4 HDi (50 kW/68 k)

tří- a pětidveřová

3405 x 1615 x 1465

není stanovena

FIAT PANDA

Motory:



Karosérie:

Rozměry v mm (d x š x v)

Cena:

1,1 (40 kW/54 k)
1,2 (44 kW/60 k)
1,3 JTD (51 kW/70 k)

pětidveřová

3540 x 1580 x 1540

od 189 900 Kč

RENAULT TWINGO

Motory:

Karosérie:

Rozměry v mm (d x š x v)

Cena:

1,2 (44 kW/60 k)

třídveřová

3430 x 1630 x 1420

od 234 900 Kč

CHEVROLET MATIZ

Motory:


Karosérie:

Rozměry v mm (d x š x v)

Cena:

0,8 (38 kW/52 k)
1,0 (47 kW/64 k)

pětidveřová

3495 x 1495 x 1480

od 189 900 Kč

Nová auta z Kolína - Peugeot 107, Toyota Aygo

Nová auta z Kolína - Toyota Aygo, Citroen C1

Peugeot 107

Toyota Aygo

Citroen C1

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Fiat Ducato 2.3 L2H2 č.137.
Fiat Ducato 2.3 L2H2 č.137.

r.v. 2012, naj. 179 000 km, diesel
337 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.