Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři, takže to byla skutečně premiéra. Zpočátku to byl horor. A k tomu mě pořád strašili, že rád dělá kotrmelce.
Tuktuk Bajaj

Tuktuk Bajaj | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Bez tohoto vozítka, se kterým se vydává pět odvážných žen na cestu přes Jižní Ameriku, by Indie nebyla pravou Indií. A právě odtud byl před lety dovezen tuktuk nebo také motorizovaná rikša legendární značky Bajaj, s níž jsme strávili část odpoledne. Pro řízení toho čtyřtaktního benzinového rudého ďábla s výkonem deseti koní musíte mít v Česku řidičák na motorku.

Objem 150 kubických centimetrů, řídítka a manuální čtyřstupňové řazení (plus zpátečka) si to podle zákona zkrátka žádají.

Tuktuk Bajaj
Tuktuk Bajaj

Tuktukem přes Jižní Ameriku

Cestovatelka Lucie Radová má před sebou ambiciozní plán. Dobýt Jižní Ameriku. Na motorizovaných tříkolkách ji spolu s dalšími čtyřmi ženami čeká během čtyř měsíců cesta dlouhá více než pět tisíc kilometrů.

Řídit něco, co má čtyři nebo dvě kola? V pohodě! Ale něco, co má kola tři? Ze začátku trošku hororová premiéra. Kolega to měl těžší – sedl si k řízení jako první. Nejdřív nemohl pobrat logiku, s níž se na otočné rukojeti řadí, neuměl zařadit neutrál, tuktuk chcípal. No prostě hrůza. Ale proběhlo pár koleček kolem továrních hal a všechno zapadlo na své místo.

Stačilo si jen všímat nenápadných čísílek vyražených do kovu rukojeti, která označovala právě zařazenou rychlost. Spojka je nad řadicí rukojetí, všechno tak děláte jedním otočením levého zápěstí, tím druhým přidáváte plyn, to už je jako na motorce. Zpátečka se řadí přesunutím táhla, pak máte k dispozici zase všechny čtyři rychlosti vzad. Jediným pedálem zůstává brzda, mimochodem pěkně ostrá.

A protože se mi úplně vykouřilo z hlavy, že to malé červené tlačítko je startér, nahazoval jsem tuktuka několikrát ruční pákou. Šlo to ztuha, ale když se konečně podařilo přeprat odpor dvouválce (175 ccm), čtyřtakt pokaždé nakonec blafl.

Jako u doktora

Když už zvládnete řazení, zbytek je jednoduchý. Vyrazíte kupředu poměrně svižně, ale když ručička na tachometru ukazuje čtyřicítku, už se začínáte bát. Zaprvé to strašlivě drncá. Odpružení v podstatě neexistuje, takže na koženkové lavici, která se nejvíc podobá té v čekárně u doktora z 80. let, cítíte každou drobnou nerovnost na silnici.

Tuktuk Bajaj

A to mě ještě majitelé tuktuku neboli rikši varovali před zatáčkami - prý se rád převrací na bok. Což jsem vzhledem k nulovým bezpečnostním prvkům otevřené karoserie nechtěl zkoušet. Pásy sice vozítko má, ale kdo by si je na motorce zapínal, že. A pravda je, že při zatáčení dostával tuktuk nebezpečné náklony, proto jsem se otáčel v minimálních rychlostech. Zato zpětná zrcátka, umístěná až na horním okraji čelního skla, fungovala docela dobře, raději jsem se do nich díval pořád.

Pásy jsou navíc posledním prvkem vnitřního vybavení, o kterém má cenu mluvit. Nic dalšího tam zkrátka není. Žádné odkládací kapsy, topení, rádio.

Tuktuk Bajaj se v Indii stále vyrábí. Přes padesát let téměř pořád bez změny v designu i z pohledu techniky. Mírně inovovat je však přece jen třeba. Nabídka se proto rozrostla o ekologičtější verze na LPG a CNG.

A aby to nebyla taková nuda, zákazníci mají možnost si vybrat mezi třemi barvami karoserie. V nabídce už nefiguruje červená, takže teď volí mezi prudce elegantní černou, výraznou žlutou nebo brčálově zelenou.

Tříkolový kabriolet

Asi nejvíc má najeto s „naším“ tuktukem Jakub Olbert, majitel firmy S.O.S. Dekorace, který ho před lety koupil v českém bazaru společně ještě s dalším kusem a oba teď pronajímá na různé komerční akce.

Ačkoliv sám cestuje po světě na motorce, přiznává, že i toto tříkolové vozítko si zamiloval. „Už jsem v tuktuku v Česku najezdil stovky kilometrů. Nejdál jsem s ním dojel z Prahy do Mladé Boleslavi, máme za sebou účast na orientačním závodě dlouhém 150 kilometrů. A pořád mě to baví. Je úžasné, jak je to otevřené, a když je navíc krásně, sundáte střechu a máte kabriolet na třech kolech,“ libuje si Olbert, který s tuktukem dosáhl na osobní rychlostní rekord sedmdesát kilometrů za hodinu. „Bylo to brutální. Jak to má vepředu malé kolo, v téhle rychlosti nesmíte s řídítky udělat vůbec nic. Jinak jdete přes střechu,“ dodává Olbert.

My jsme se tedy raději pohybovali v jiných rychlostních relacích, ale i tak to byl zážitek. Sice trošku zvláštní, ale klidně bychom si ho zopakovali i na delší dobu. Ale zase ne tak moc, jak mají v plánu dobrodružky v čele s Lucií Radovou, které na něm plánují projet Jižní Ameriku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...