Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motory GM ušetří až 15 % paliva. Válce se budou vypínat „náhodně“

Divize GM Ventures investovala v roce 2012 do malé společnosti Tula Technology a teď chce z této investice sklízet ovoce. Do praxe zavede systém dynamického vypínání válců, který Tula od počátku své existence vyvíjí a v souvislosti s ním již získala řadu patentů.

Tula Dynamic Skip Fire, dynamické vypínání válců | foto: General Motors

Jednou z cest k výraznému snížení spotřeby paliva současných spalovacích motorů je i proměnný zdvihový objem. Ten se ovšem zatím nedaří měnit tak plynule, jak by postupné změny v požadavcích na výkon vyžadovaly. Funkčním řešením je dnes v podstatě pouze vypínání válců s tím, že v současnosti se válce vypínají tak, že řídící jednotka jich v určitých režimech deaktivuje třeba polovinu. Ze čtyřválce je tak rázem v některých případech dvouválec, z dvoulitru rázem litrový agregát.

Tula Technology ovšem vyvinula systém řízení, který dovoluje válce vypínat zcela dynamicky. Jmenuje se Dynamic Skip Fire (DSF) a doslova znamená dynamické vynechání zážehu. Namísto předem dané deaktivace bude řídicí systém v každém okamžiku vyhodnocovat, které válce mohou zůstat neaktivní a které postačí k uspokojení aktuálních požadavků na výkon.

Důležité přitom je, že kvůli zachování harmonického chodu motoru a omezení hlučnosti bude deaktivace válců z pohledu běžného pozorovatele vlastně náhodná. Pokud třeba motor usoudí, že potřebuje běžet ne na šest, ale na čtyři válce, ve dvou spalovacích cyklech po sobě nebudou deaktivovány dva stejné válce. V jednom cyklu si odpočinou dva válce, v dalším vynechají zapalování dva jiné válce.

Tento způsob řízení má celou řadu výhod. Při pečlivě propočítaném (a navenek téměř náhodném) vypínání jednotlivých válců bude rovnoměrnější jejich opotřebení, deaktivace dovoluje vypnout třeba jen jeden jediný válec nebo i jejich většinu. To znamená celkově mnohem plynulejší změnu faktického zdvihového objemu motoru, a dává to tedy prostor větším úsporám paliva. I vypnutím jednoho jediného válce lze významně palivo ušetřit, současné systémy řízení to nedovolují.

Na něčem podobném pracuje jen koncern Daimler, s vypínáním válců ovšem počítá jen podle předem daných šablon. V daném zatížení motoru se budou válce vypínat podle předem daných pravidel, motor nebude počítat, který z válců by bylo nejvýhodnější vypnout.

Tula a GM tvrdí, že jejich systém dovede u čtyř, šesti a osmiválcových motorů ušetřit až 15 % paliva v porovnání se stejnými agregáty bez deaktivace válců. Oproti stávajícím systémům to není nijak zásadní změna, dá se ovšem očekávat, že v případě nového systému budou úspory realističtější, protože k deaktivaci jednotlivých válců bude docházet téměř v každém jízdním režimu, jen při požadavku opravdu plného výkonu poběží motor na všechny válce.

A proč je vůbec výhodné válce deaktivovat? Vše vychází z jednoduchého faktu. Klasický zážehový motor funguje s nejvyšší účinností v režimech nejvyššího zatížení. Kromě jiného je to dáno i tím, že v takovém případě jsou nejnižší i takzvané ztráty sáním, které způsobuje škrcení motoru. Zjednodušeně, pokud zrovna nedáte plný plyn, škrtící klapka v sání není zcela otevřena a tím omezuje proudění vzduchu do motoru. To s sebou sice nese nižší dávku paliva, ale také znamená, že píst ve válci se vlastně musí více namáhat, aby vzduch (případně směs vzduchu s palivem) nasál. To znamená větší ztráty než při plně otevřené škrticí klapce.

Deaktivace válců znamená, že daný válec zůstane v aktuálním pracovním cyklu otevřený. Ventily zůstanou zavřené a válec jede naprázdno, nemusí nasávat vzduch a stlačovat jej (píst jen pohybem dolů vytvoří ve válci podtlak, který zase zmizí s pohybem vzhůru). To znamená, že pro danou potřebu výkonu může být u ostatních válců škrcení omezeno a ty tak poběží s vyšší účinností.

To je v podstatě mantra aktuálního trendu downsizingu. Malý motor častěji běží v režimech vyššího zatížení, což znamená vyšší termodynamickou účinnost, a tedy efektivnější využití energie z paliva. Zjednodušeně, tříválec 1,5 litru s turbem se musí více snažit než třílitrový šestiválec, častěji běží s vyšším zatížením, a tak méně plýtvá palivem. Jenže v praxi je dnes stále hodně obtížné vyladit zmenšené motory tak, uspořily palivo i v praxi.

Vypínání válců je tak vlastně jakýsi průběžný downsizing na vyžádání. A může být mnohem efektivnější než zmenšování motorů za každou cenu a jejich výrazné přeplňování.

Tipujeme, že jako první motor z dílen GM dostane technickou novinku DSF některý z jeho šestiválců. Tyto motory jsou sice i v USA trochu na ústupu, na druhou stranu jsou stále oblíbenou pohonnou jednotkou u větších vozů. A existují u nich výrazné prostory k úsporám.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...