Motorkář musí najet aspoň 50 tisíc km, až pak začne vnímat okolí

aktualizováno 
Nepřiměřená rychlost jízdy je dlouhodobě hlavní příčinou fatálních nehod zaviněných motocyklisty. Někteří jezdci spoléhají na své zkušenosti, ale zapomínají na jednoho velkého nepřítele. Kvůli tunelovému vidění se totiž ve velkých rychlostech počítá jejich zorné pole na metry.

Velikost zorného pole motocyklisty s integrální přilbou je 110 stupňů. Při jízdě na horním dálničním limitu klesá téměř čtyřnásobně. | foto: Ivan Bezděkpro iDNES.cz

Čím rychleji jedete, tím méně toho vidíte. Tak zní nejjednodušší definice tunelového vidění. A právě motorkáři, kteří frčí po silnicích v rychlostech nad 130 km/hod, jsou touto zákonitostí pochopitelně ohroženi nejvíce.

Zatímco zorné pole motocyklisty s integrální přilbou na hlavě v nulové rychlosti je zhruba 110 stupňů, při rychlosti výrazně překračující povolený maximální dálniční limit se blíží nule. „Jízda vysokou rychlostí skutečně připomíná jízdu v tunelu. Řidič ostře vnímá omezený výsek silnice, vše ostatní jako by neexistovalo,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Navíc v případě nenadálé situace, kterou musí jezdec v jedné stopě řešit, může docházet k dalšímu zúžení zorného pole. Čím větší množství informací je třeba v daný okamžik zpracovat, k tím většímu zúžení zorného pole dochází.

Situaci zhoršuje i řešení složité dopravní situace a také nevyježděnost jezdce....

Při rychlé jízdě ovšem platí ještě jedno pravidlo. Čím víc kilometrů máte najeto, tím toho vidíte víc. „Hodně záleží na vyježděnosti konkrétního řidiče. Nadprůměrně ohroženi proto bývají začátečníci,“ říká Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít.

Může se hodit

motorka

Chybí Vám v garáži pořádná motorka? Najděte si tu svou na Automodul.cz

Tolik potřebné periferní vidění se totiž u jezdců zlepšuje teprve postupně s najetými kilometry. „K optimálnímu vizuálnímu vnímání při řízení vozidla dochází až po ujetí zhruba 50 000 kilometrů, a to v různých dopravních podmínkách. I to je jednou z příčin zvýšené nehodovosti začátečníků,“ varuje Roman Budský.

Podle něj zkušení řidiči s tunelovým viděním počítají. Vědí, že se jedná o objektivní zákonitost, před kterou není úniku. „Předvídavá jízda není výrazem jezdecké nezralosti, ale naopak řidičské zkušenosti,“ doplňuje Budský.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Na motocyklové olympiádě si jezdci opravují motorky sami

Na úvod Šestidenní jedou naši na osmé pozici

V posledních několika letech se motocyklová olympiáda proměnila. Šestičlenné týmy v hlavní soutěži o Světovou trofej se...

V Chile startuje motocyklová olympiáda. Na Šestidenní míří i Češi

Letos startuje už o 93. ročník. Šestidenní se poprvé konala ve Velké Británii v...

Mezinárodní šestidenní motocyklová soutěž ISDE 2018 se do Chile vrací podruhé v historii. Premiéru si tu odbyla před...

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Najdete na iDNES.cz