Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorkář musí najet aspoň 50 tisíc km, až pak začne vnímat okolí

aktualizováno 
Nepřiměřená rychlost jízdy je dlouhodobě hlavní příčinou fatálních nehod zaviněných motocyklisty. Někteří jezdci spoléhají na své zkušenosti, ale zapomínají na jednoho velkého nepřítele. Kvůli tunelovému vidění se totiž ve velkých rychlostech počítá jejich zorné pole na metry.

Velikost zorného pole motocyklisty s integrální přilbou je 110 stupňů. Při jízdě na horním dálničním limitu klesá téměř čtyřnásobně. | foto: Ivan Bezděkpro iDNES.cz

Čím rychleji jedete, tím méně toho vidíte. Tak zní nejjednodušší definice tunelového vidění. A právě motorkáři, kteří frčí po silnicích v rychlostech nad 130 km/hod, jsou touto zákonitostí pochopitelně ohroženi nejvíce.

Zatímco zorné pole motocyklisty s integrální přilbou na hlavě v nulové rychlosti je zhruba 110 stupňů, při rychlosti výrazně překračující povolený maximální dálniční limit se blíží nule. „Jízda vysokou rychlostí skutečně připomíná jízdu v tunelu. Řidič ostře vnímá omezený výsek silnice, vše ostatní jako by neexistovalo,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Navíc v případě nenadálé situace, kterou musí jezdec v jedné stopě řešit, může docházet k dalšímu zúžení zorného pole. Čím větší množství informací je třeba v daný okamžik zpracovat, k tím většímu zúžení zorného pole dochází.

Situaci zhoršuje i řešení složité dopravní situace a také nevyježděnost jezdce....

Při rychlé jízdě ovšem platí ještě jedno pravidlo. Čím víc kilometrů máte najeto, tím toho vidíte víc. „Hodně záleží na vyježděnosti konkrétního řidiče. Nadprůměrně ohroženi proto bývají začátečníci,“ říká Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít.

Může se hodit

motorka

Chybí Vám v garáži pořádná motorka? Najděte si tu svou na Automodul.cz

Tolik potřebné periferní vidění se totiž u jezdců zlepšuje teprve postupně s najetými kilometry. „K optimálnímu vizuálnímu vnímání při řízení vozidla dochází až po ujetí zhruba 50 000 kilometrů, a to v různých dopravních podmínkách. I to je jednou z příčin zvýšené nehodovosti začátečníků,“ varuje Roman Budský.

Podle něj zkušení řidiči s tunelovým viděním počítají. Vědí, že se jedná o objektivní zákonitost, před kterou není úniku. „Předvídavá jízda není výrazem jezdecké nezralosti, ale naopak řidičské zkušenosti,“ doplňuje Budský.

Autor:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Do Česka zamíří ve velkém ojeté diesely ze západní Evropy

(Ilustrační snímek)

Stejně jako roste poptávka po nových autech, zvyšuje se i prodej ojetin. Klesá však prodej nových aut s dieselovými...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Navigace na Dakaru: výpočetní středisko, které jezdce hlídá a špicluje

Navigace na rally Dakar

Navigaci má dnes díky chytrému telefonu v kapse skoro každý, ale na Dakaru to nestačí. Právě navigace tento přetěžký...

Většina motorkářů jede na KTM, některé stroje jsou převlečené

Letošní Dakar ovládly s velkou převahou stroje KTM 450 DR.

Do 40. ročníku Dakaru odstartovalo 139 motocyklů. Absolutní převahu mají stroje KTM 450 DR, na start se jich postavilo...

Fotografem na Dakaru: marný boj s prachem a hledání internetu

Dakar fotografa a novináře

Dva týdny s minimem spánku, jedno teplé jídlo někdy před půlnocí a pak studená sprcha. Na tu správnou fotku čekáte pod...

Najdete na iDNES.cz