Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorkář musí najet aspoň 50 tisíc km, až pak začne vnímat okolí

aktualizováno 
Nepřiměřená rychlost jízdy je dlouhodobě hlavní příčinou fatálních nehod zaviněných motocyklisty. Někteří jezdci spoléhají na své zkušenosti, ale zapomínají na jednoho velkého nepřítele. Kvůli tunelovému vidění se totiž ve velkých rychlostech počítá jejich zorné pole na metry.

Velikost zorného pole motocyklisty s integrální přilbou je 110 stupňů. Při jízdě na horním dálničním limitu klesá téměř čtyřnásobně. | foto: Ivan Bezděkpro iDNES.cz

Čím rychleji jedete, tím méně toho vidíte. Tak zní nejjednodušší definice tunelového vidění. A právě motorkáři, kteří frčí po silnicích v rychlostech nad 130 km/hod, jsou touto zákonitostí pochopitelně ohroženi nejvíce.

Zatímco zorné pole motocyklisty s integrální přilbou na hlavě v nulové rychlosti je zhruba 110 stupňů, při rychlosti výrazně překračující povolený maximální dálniční limit se blíží nule. „Jízda vysokou rychlostí skutečně připomíná jízdu v tunelu. Řidič ostře vnímá omezený výsek silnice, vše ostatní jako by neexistovalo,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Navíc v případě nenadálé situace, kterou musí jezdec v jedné stopě řešit, může docházet k dalšímu zúžení zorného pole. Čím větší množství informací je třeba v daný okamžik zpracovat, k tím většímu zúžení zorného pole dochází.

Situaci zhoršuje i řešení složité dopravní situace a také nevyježděnost jezdce....

Při rychlé jízdě ovšem platí ještě jedno pravidlo. Čím víc kilometrů máte najeto, tím toho vidíte víc. „Hodně záleží na vyježděnosti konkrétního řidiče. Nadprůměrně ohroženi proto bývají začátečníci,“ říká Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít.

Může se hodit

motorka

Chybí Vám v garáži pořádná motorka? Najděte si tu svou na Automodul.cz

Tolik potřebné periferní vidění se totiž u jezdců zlepšuje teprve postupně s najetými kilometry. „K optimálnímu vizuálnímu vnímání při řízení vozidla dochází až po ujetí zhruba 50 000 kilometrů, a to v různých dopravních podmínkách. I to je jednou z příčin zvýšené nehodovosti začátečníků,“ varuje Roman Budský.

Podle něj zkušení řidiči s tunelovým viděním počítají. Vědí, že se jedná o objektivní zákonitost, před kterou není úniku. „Předvídavá jízda není výrazem jezdecké nezralosti, ale naopak řidičské zkušenosti,“ doplňuje Budský.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Centrem Prahy projely čtyři tisíce harleyů

Spanilá jízda motorek Harley Davidson centrem Prahy, kterou vrcholily oslavy...

Centrem Prahy v sobotu projely ve spanilé jízdě asi čtyři tisíce motocyklů Harley-Davidson. Slavnostní jízda se...

Italské vosy se rojí v Praze. V sobotu vyrazí na spanilou jízdu

PragoVespa 2016

Tradiční mezinárodní sraz milovníků italských skútrů Vespa se letos koná opět pod záštitou domovského Vespa Clubu Praha...

Na svátku harleyů jsme prohnali napjatě očekávaného svalovce FXDR

Záď stroje FXDR 114

Přestože svítí sluníčko, už několik kilometrů před cílem vnímáte tlumené hřmění. Pochází ze silných motorů, které se...

Najdete na iDNES.cz