Tuning Mercedesu CLS

Tuning Mercedesu CLS - Mercedes-Benz CLS Brabus Jana Černého z Nymburka, který patří ke špičce českého automobilového tuningu. Vůz byl na srazu v německém Harsenwinkle-Fuchtorfu vyhlášen jako nejlepší této značky v Evropě. | foto: ČTK

Tuningový šampion mezi mercedesy jezdí v Česku

  • 61
Až do loňského roku byl Jan Černý z Nymburka známý jen mezi českými fanoušky automobilového tuningu, teď však jeho jméno dobře znají i za hranicemi. Jeho upravený Mercedes-Benz CLS byl totiž na srazu v německém Harsenwinkle-Fuchtorfu vyhlášen jako nejlepší evropský vůz této značky.

Na mezinárodní sraz mercedesů se chystal celou první polovinu loňského roku. Vynechal všechny ostatní soutěže a svůj vůz v úpravě Brabus připravoval jen do Německa.

"Předloni jsem už na několika menších srazech v Německu byl a nikdy jsem neskončil hůř než druhý. To mě povzbudilo," říká Černý.

Vítězstvím na prestižním setkání Mercedes Treffen byl však překvapen. "Je to trochu paradoxní. Vyhrát takovou soutěž s mercedesem v Německu, to je, jako kdyby k nám přijel Němec a vyhrál u nás soutěž o nejlepší evropskou škodovku," podotkl s úsměvem.

Tuning Mercedesu CLS

Do svého auta investoval hodně času a samozřejmě i peněz. Úpravy jej stály statisíce korun. A na autě je to vidět - luxusní interiér, podsvícení, nepřehlédnutelná kola a třeba i takové detaily, jako jsou pozlacené šrouby v motoru. "Hlavně aby auto nevypadalo přeplácaně. To je přesně ten typ tuningu, který neuznávám. Není to o tom navěsit na auto co nejvíc věcí," sdělil Černý.

Přestože jeho mercedes stále budí pozornost, kamkoliv s ním přijede, on sám už se začíná poohlížet po něčem novém. "Asi je to tak normální, že auto začne po čase trochu nudit. Navíc po takovém úspěchu už s ním nic moc dalšího dosáhnout nelze," řekl.

Novým vozem by však měl být také mercedes. "Vypadá to, že jsem si tu značku oblíbil. A jsem si téměř jistý, že zvolím něco terénního, protože jinak se na některých českých silnicích vůbec nesvezu," vysvětlil.

Ještě než si před rokem a půl pořídil mercedes, jezdil v upraveném voze Škoda Octavia RS. V roce 2006 s ní například vyhrál Český Tuning Cup v kategorii škodovek, celkově byl druhý. Na české scéně však už příliš nesoutěží a přesunul se na opačnou stranu.

"Jsem členem pořadatelského týmu srazů, dělám rozhodčího, ale sám jsem se soutěžně účastnil jen loni vytvořené speciální kategorie, která byla určena právě pro organizátory," sdělil Černý.

Zcela logicky se téměř veškerá jeho aktivita točí kolem aut. Není tedy divu, že má i svůj vlastní tuningový klub. "Snažíme se sdružovat ty nejlepší z nejlepších v Česku a myslím, že se nám to poměrně daří," řekl.

Členy jeho uskupení nejsou jen lidé, kteří se zabývají přímo úpravami aut, někteří dokonce nedisponují ani řidičským průkazem. "Důležité je především to, aby se ti lidé nějakým způsobem podíleli na utváření české tuningové scény a může to být klidně třeba tvorbou webových stránek," dodal Černý.

Tuning Mercedesu CLS

Od 60. let je nejdůležitější vzhled

Historie tuningu se začala psát v období po 2. světové válce, kdy se v USA začala objevovat první upravená auta. Ta vznikala, aby se jejich majitelé mohli zúčastnit populárních ilegálních závodů na čtvrt míle. Na takovou trať bylo třeba auto náležitě odlehčit a přidat výkon.

Během 60. a 70. let se potom při tuningu stal nejdůležitější vzhled. Podřizovalo se mu vše a na váhu se naopak příliš nehledělo. Důležité bylo, aby na autě bylo co nejvíce chromu, leštěných dílů, luxusní kola a kožené čalounění v interiéru.

V Česku se tuning začal objevovat až po roce 1989, kdy se všechny potřebné díly staly dostupnější. V posledních letech jeho popularita roste, o čemž svědčí i neustále narůstající počet srazů. Největší a pravděpodobně nejpopulárnější z nich jsou Mimoňské války, které se konají na letišti v Hradčanech u Mimoně.

,