Fiat 500 TwinAir

Fiat 500 TwinAir | foto: Fiat

Turbodvouválec 0,9 litru ve Fiatu 500 jezdí za 4 litry. Má tlačítko pro snížení výkonu

  • 220
Fiat konečně oficiálně představil svůj model 500 se zbrusu novým dvouválcovým motorem TwinAir. Trumfem tohoto motoru má být slušný výkon v kombinaci s minimalistickou spotřebou. Ta překonává i vznětové motory v pětistovce.

Fiat svůj motor TwinAir slíbil už před časem, zároveň bylo známo, že jej poprvé uvede v modelu 500. Delší dobu také víme, že motor bude ve finále k dispozici ve třech výkonových variantách – 65, 85 a 105 koní.

Ve Fiatu 500 se jako první objevuje verze s výkonem 63 kW, tedy 85 koní. To také nebylo žádné tajemství. Fiat se ale konečně pochlubil oficiálními provozními údaji nového motoru v pětistovce. A výsledek je úctyhodný. Původní informace od automobilky malou revoluci slibovaly.

Fiat 500 TwinAir

Pětistovka s malým dvouválcem o objemu 900 kubických centimetrů se totiž stává vozem, který dovede být výkonnější a přitom úspornější než turbodieselová varianta. Pravda, ke kombinované spotřebě pouhých 4,1 litru benzinu na 100 kilometrů mu pomáhá standardně montovaný systém stop-start. Ale i tak je spotřeba o desetinu litru nižší, než má vznětový motor 1.3 MultiJet. Benzinový turbomotor TwinAir přitom poskytuje o 10 koní vyšší výkon než turbodieselová varianta. S robotickou převodovkou Dualogic průměr klesne na rovné čtyři litry.

Férové je také přidat srovnání s výkonnější variantou dieselového MultiJetu. Ten v pětistovce nabízí 95 koní a rovněž je standardně kombinován se systémem stop-start. Jeho výsledná kombinovaná spotřeba je 3,9 litru nafty na 100 kilometrů. Ekology jistě zaujme, že benzinový TwinAir má z těchto variant nejnižší emise CO2. Vyprodukuje ho pouhých 95 gramů (92 s převodovkou Dualogic) na kilometr, zatímco výše zmíněné MultiJety produkují 111 a 104 gramů CO2 na kilometr jízdy.

Fiat 500 TwinAir

Malá pětistovka s motorem TwinAir navíc disponuje tlačítkem, které pomůže k opravdu úsporné jízdě. Po stisknutí tlačítka ECO se motor přenastaví do režimu, kdy je namísto původních 145 Nm točivý moment omezený jen na 100 Nm a maximální výkon klesá 57 kW (77,5 koní). Tento režim je nastaven tak, aby charakteristika motoru vyhovovala městskému provozu.

Ve standardním módu nebude pětistovka žádnou brzdou provozu. Jejích 85 koní výkonu stačí na akceleraci z nuly na 100 km/h za 11 sekund a maximální rychlost 173 km/h. Kromě klasické pětistovky se motor objeví i ve verzi 500C. Později se jej pak i v ostatních výkonových variantách dočkáme v dalších modelech Fiat.


Témata: Fiat, Fiat 500