Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Turecká značka elektroaut se představuje, je to sen prezidenta Erdogana

  17:30aktualizováno  17:53
Turecko začne s výrobou vlastních osobních automobilů, a to rovnou těch elektrických. Projekt osobního vozu domácí výroby dlouhodobě prosazuje prezident Recep Tayyip Erdogan a jeho vládní Strana spravedlnosti a rozvoje. Chtějí tím ukázat ekonomickou sílu své země. Konsorcium TOGG představilo dva modely - SUV a sedan.

V Turecku se zatím jen vyrábějí auta zahraničních značek. V uplynulých měsících se k výrobě modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat odhodlal také koncern Volkswagen, kvůli podzimnímu ataku Turecka na Sýrii je ovšem rozhodnutí nyní u ledu (čtěte více).

Na evropský trh se z tureckých fabrik aktuálně dovážejí auta značek Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota či Hyundai. Loni se tam podle agentury Anadolu vyrobilo asi 1,6 milionu aut, zatímco například v Německu produkce aut letos dosáhne podle odhadů 6,3 milionu vozů, uvádí portál Statista.

Projekt výroby vlastních elektrických aut byl zahájen v říjnu a dostane se mu státní pomoci v podobě daňových úlev. Elektromobily se budou vyrábět u města Bursa na severozápadě země, které je v zemi centrem výroby vozů. Turecko plánuje 175 tisíc elektrických aut vlastní výroby ročně a během 13 let se počítá s investicí 22 miliard tureckých lir (přes 84 miliard Kč).

Předpokládá se, že v továrně bude pracovat přes 4 tisíce lidí a že závod bude vyrábět pět modelů elektrických aut, informoval oficiální věstník. Vláda se zaručila, že do roku 2035 koupí 30 tisíc elektrických vozů.

Za projektem domácí výroby aut stojí konsorcium TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu). V polovině loňského roku je založilo pět průmyslových skupin: Anadolu Group, BMC, Kok, mobilní operátor Turkcell a firma Zorlu Holding, která je mateřskou společností výrobce televizí Vestel.

TOGG vede Mehmet Gürcan Karakaş, který má řídící zkušenosti z německé firmy Bosch, výrobce automobilových součástek. Provozním ředitelem je Sergio Rocha, který dříve vedl jihokorejskou divizi americké automobilky General Motors.

Turecká vláda dlouhodobě usiluje o vytvoření jakési národní automobilky, před pěti lety proto koupila země licenci na model zkrachovalého Saabu. Už v roce 2015 bylo v plánu, že na základech modelu 9-3 vznikne také elektromobil (více čtěte zde).  Je tedy možné, že někde hluboko pod moderním kabátem nově představeného sedanu a SUV je ukryto železo deset let nevyráběného modelu zaniklé automobilky, které má prapůvod u Opelu, tehdy vlastněného americkým General Motors.

Automobilka ovšem uvádí, že auta stojí na originální nově vytvořené platformě určené pro elektromobily, která je stoprocentně vyvinuta inženýry TOGG v Turecku.

Turecký automobil

Nové turecké SUV má dorazit v roce 2022. TOGG se s ním chce stát prvním evropským výrobcem bateriového SUV, který nepatří mezi tradiční automobilky.

Tvůrci slibují nejdelší rozvor mezi konkurenty, prostorný interiér, raketovou akceleraci a nízké provozní náklady.

Design vzešel ze soutěže mezi tureckými designéry, z návrhů původních osmnácti studií vybírala komise, jejímž členem byl mimo jiné Murat Günak, který se od osmdesátých let minulého století do poloviny uplynulé dekády pohyboval na vrcholových pozicích v různých automobilkách. Byl mimo jiné šéfdesignérem Peugeotu, Mercedesu nebo Volkswagenu. Finální čištění designu a jeho převedení do podoby pro výrobu včetně stavby fyzických modelů dostalo na starost italské studio Pininfarina.

Tisková zpráva k premiéře nových elektromobilů silně zdůrazňuje turecké kořeny projektu. Odkazem na tureckou kulturu mají v designu modelů být kupříkladu motivy tulipánu, který je jedním ze symbolů země.

TOGG ve svém prohlášení také slibuje, že v roce 2022, kdy elektrické SUV vyrazí na silnice, bude mít Turecko rozvinutou nabíjecí síť. Zda se na tom konsorcium chce samo podílet, ovšem není jasné.

Li-ion akumulátory budou k mání ve dvou velikostech - pro tří set nebo pětisetkilometrový dojezd. Na osmdesát procent kapacity se má akumulátor nabít za méně než třicet minut.

Dvě budou také provedení: dvousetkoňové s poháněnou zadní nápravou, nebo čtyřsetkoňové s druhým motorem pohánějícím přední kola. První se rozjede na stovku za 7,6 sekundy, u druhého výrobce slibuje start z nuly na stokilometrovou rychlost za 4,8 s.

Výrobce slibuje prvky částečně autonomního řízení a aktualizace funkcí a softwaru bezdrátově po internetu, ke kterému bude auto permanentně připojeno.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...