Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turisty řídit nenechá, ani za 10 tisíc. Pragovka má brzdu a plyn naopak

  11:55aktualizováno  11:55
Z kopce jezdí padesátkou, do kopce dvacítkou. To jsou mezní rychlosti Pragy Alfa z roku 1929 a jejího řidiče Matěje Vančáka, který v ní po pražském centru vozí turisty. Za volantem si přivydělává tři měsíce.

Turisty Matěj Vančák vozí v pragovce | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

"Můžu tu procvičovat angličtinu a užívám si i řízení. K takovému autu se člověk normálně nedostane," vysvětluje, proč tuto práci přijal.

Řídit starý vůz není nejlehčí. Ještě než mu dovolili vozit turisty, musel Matěj Vančák projít školením. Pragovka má totiž volant na opačné straně, prohozená je i brzda s plynem. A auto samozřejmě nemá posilovač řízení, takže například parkování s ním je pro subtilnější ženu téměř nemožné.

A koho Matěj Vančák vozí? "Najdou se i Češi, kteří svezení dostanou jako poukaz ze zážitkové agentury, ale to jsou jen výjimky. Většinou to jsou turisté z celého světa. Jen Japonci moc častí zákazníci nejsou. "Spíš než za zážitky utrácejí za luxusní oblečení a kabelky v Pařížské ulici," říká Vančák.

Turisty Matěj Vančák vozí v pragovce

Řidiči veteránů turisty vozí většinou jen v centru. Standardně to bývá Staré Město, židovské město, Malá Strana a Pražský hrad. Občas i Václavské náměstí. "Trasu ale určuje zákazník. Jednou jsem vezl Brazilce, kteří chtěli někam, kam turisté nechodí. Tak jsem je vzal do Podolí. S Rusy jsem jel proti proudu Vltavy, přejeli jsme Barrandovský most a přes Smíchov jsme jeli zpátky," vzpomíná řidič.

Dost často se podle Vančáka také stává, že zákazníci zkoušejí, jestli by jim řízení nesvěřil. Takové žádosti však odmítá. "Občas mi obvykle Rusové nabídnou pět i deset tisíc korun za to, aby mohli čtvrt hodiny řídit. Ale riziko, že se něco stane, mi za nabízené peníze nestojí," říká.

Občas se také stane, že se auto během jízdy porouchá. To pak někteří turisté, kteří za jízdu zaplatí i několik tisíc korun, musí pomoci pragovku roztlačit.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.