Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tuzemská bionafta má u veřejnosti stále nízký kredit

aktualizováno 
- Ačkoliv již v Česku platí norma, která upravuje složení takzvané bionafty, nemá toto palivo hlavně u dovozců aut a výrobců vstřikovacích čerpadel dobré jméno.
Typickým příkladem je stanovisko dovozce vozů značek Audi, Volkswagen a Seat. »Nedoporučujeme bionaftu, protože ne všichni výrobci jsou seriózní. My chceme chránit zákazníka. Když k nám pak přijde někdo se zadřeným vstřikovacím čerpadlem u nového auta, uděláme expertizu, a pokud se ukáže, že na vině je nepředepsané palivo, přijde o záruku na motor,« říká tiskový mluvčí společnosti Volkswagen Import Jan Klíma. V návodu k použití vozů Volkswagen, Seat a Audi lze totiž najít jako doporučené palivo pouze motorovou naftu. Jen tuzemská Škoda Auto bionaftu pro své vozy doporučuje. »Česká norma je příliš široká a může se do ní vejít i méně kvalitní palivo,« uvádí Karel Václavík ze společnosti Mercedes-Benz Bohemia. »Na trhu působí asi dvacet výrobců bionafty, ale pouze asi o pěti lze prohlásit, že jsou seriózní,« tvrdí Jiří Šrajer z firmy Bosch. Právě ta spolu s firmou Lucas zásobuje automobilové výrobce vstřikovacími čerpadly, která jsou citlivá na používané palivo. »U starších aut bionaftu nelze doporučit, protože mají starý druh těsnění, které bionafta může rozleptat. Čerpadlo lze však přetěsnit za zhruba patnáct set korun,« radí Petr Tesař z firmy Lucas. Kromě těsnění mohou s bionaftou špatně vycházet i hadice palivového systému. Ty je pak potřeba také vyměnit. Další problém hrozí, když auto déle nejezdí. »V takovém případě může bionafta negativně působit na přesně opracované části vstřikovací soustavy,« říká Karel Václavík z firmy Mercedes-Benz Bohemia. Nové vstřikovací čerpadlo stojí v průměru okolo čtyřiceti tisíc korun, výměna rotační hlavy čerpadla přijde na dvanáct tisíc korun. Několikakorunová úspora při nákupu bionafty se tak rázem může v tuzemských podmínkách proměnit ve velký prodělek. Navíc odborníci radí zkrátit interval výměny oleje a po několika prvních tankováních bionafty doporučují výměnu palivového filtru. Pro bionaftu hovoří oproti klasické naftě nižší cena, menší emise a v případě havárie si s bionaftou příroda lépe poradí. Na druhou stranu však nejde o žádný technologický pokrok, který by přinesl výrazně lepší vlastnosti motorů. »Já vidím budoucnost ve směsné naftě, kde bude podíl metylesterů pětiprocentní,« říká odborník na paliva Vladimír Matějovský. U současných bionaft je rostlinný podíl třicetiprocentní. Na závěr jedna osmdesát let stará prognóza. »Použití rostlinných olejů jako paliva spalovacích motorů je dnes nevýznamné, ale v průběhu času může jejich význam hodně povyrůst,« napsal v roce 1912 vynálezce Robert Diesel.

Slovník názvů paliv v zahraničí

Stát Bezolovnatý benzin 95 Motorová Nafta

Belgie Eurosuper, Essence Super Diesel
sans plomb 95

Francie Eurosuper Super sans plomb 95
Diesel, Gazole

Chorvatsko Bezolovni 95 D-2 Diesel

Itálie Senza Piombo 95 Diesel

Maďarsko Super 95 Diesel

Německo Super Diesel

Nizozemsko Euro (loodvrij) Super Diesel

Polsko Etylina 95 (Euro) Eurodiesel

Rakousko Super Diesel

Slovensko Natural 95 Diesel

Slovinsko Euro 95 Diesel

Španělsko Euro Super, Extra (Super)
Gasolina sin plomo Diesel, Gasoleo A

Pramen: www.aral.de

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz