Tuzemské motory tlačí cenu fabie pod třistatisícovou mez

-
Je padesátikilowattový motor Škody Fabia 1.4 či její litrové sestry stále ten, jenž poháněl už začátkem šedesátých let Škodu 1000 MB? znějí časté dotazy k novému vozu. Odpověď je jednoznačná: Nikoliv, motor pro fabii má jen stejnou koncepci jako někdejší pohon, jinak je zcela jiný. Oba zmíněné agregáty jsou - na rozdíl od ostatních, kterými výrobce nové fabie vybavuje - tuzemského původu. »A mají zásadní výhodu: tlačí cenu vozu v základním provedení pod 300 tisíc korun,« zdůrazňuje Josef Paseka, který se déle než 30 let zabývá v Mariánských Lázních servisem škodovek. Diskutovaný pohon sice má stále ventilový rozvod OHV a klikový hřídel je uložený ve třech ložiskách, ale rozhodující konstrukční prvky prošly zásadní modernizací. Ta se týká především bloku motoru a klikového hřídele. Osmikanálová hliníková hlava motoru a vstřikování paliva byly už ve favoritech a feliciích. »Ani litrový motor z fabie nemá hlavní rozměry, tedy vrtání a zdvih 68 milimetrů, jako stará tisícovka. Její majitel proto nemůže počítat s využitím dílů z nového agregátu do stařičkého vozu. Nový motor je naprosto odlišný prakticky ve všech dílech,« říká Paseka. Nová řada motorů má například klikový hřídel s osmi protizávažími. Blok motoru 1.4 dostal do spodku speciální výztuhu, na které jsou umístěny spodní části hlavních ložisek. Změny se nevyhnuly ani ventilovému rozvodu, nové je hydraulické vymezování vůle ventilů. K tomu náleží také výkonnější olejové čerpadlo a jiný rozvod oleje v upraveném bloku. Nově konstruované jsou i vačkový hřídel či tvary spalovacích prostorů v hlavě motoru. »Konstruktéři dělali vše pro to, aby motor měl klidnější chod, delší životnost a lepší složení výfukových plynů. Navíc nebude nutné při servisních kontrolách seřizovat ventilové vůle, které nyní mechanici jen zkontrolují. Některé konstrukční prvky z motorů určených pro fabie jsme už vyzkoušeli v závodních vozech a rozhodně nás nezklamaly,« doplňuje Josef Paseka.