Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tuzemský motorista odsouvá bezpečnostní výbavu vozu až na druhou kolej

  12:08aktualizováno  12:08
- Stojí-li český řidič před rozhodnutím, zda auto vybavit prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, nebo si raději do nového vozu nechat zamontovat autorádio nebo střešní okno, vítězí na rozdíl od situace na Západě pohodlí. Pro příklad: v Německu uvedlo devadesát sedm procent řidičů airbag u řidiče jako nejdůležitější část výbavy, zatímco jen sedm procent českých majitelů Felicie, v tuzemsku nejprodávanějšího vozu, je ochotno si za vzduchový vak připlatit.
Tomu, kdo nemalých deset tisíc korun (průměrný měsíční plat) za airbag ušetří, nejde patrně jen o peníze. "U nás na to ještě nejsou lidi zvyklí," domnívá se Daniel Svoboda z pražské prodejny vozů Škoda. "Airbagy a ABS kupují do aut svým zaměstnancům spíše zahraniční firmy," dodává.
Existuje však i názor, že vinu na nízké uvědomělosti tuzemských řidičů v oblasti bezpečnosti nesou nekvalifikovaní prodejci autosalonů. "Podle mě může dobrý prodejce ovlivnit výběr zákazníka až ze sedmdesáti procent," míní Anna Havlíková, zabývající se prodejem aut. To by znamenalo, že zaměstnanci autosalonů nejsou o přednostech airbagů také dostatečně přesvědčeni.
To, co je pro Čechy a Moravany dobré v autě mít, nastiňují následující názory. Táborský motorista Jaroslav Svoboda by si airbagy ani ABS určitě nepořídil. "Já si auto nevybavím tím, co nevidím. Raději si koupím centrální zamykání nebo střešní okno," říká. Podobný názor má i řidič Petr Vytřísal z Uničova. "Nepočítám s tím, že bych boural, takže bezpečnostní výbava pro mě není to nejdůležitější. Spíše chci mít kvalitní gumové koberečky a dostatek odkládacích ploch kolem sebe," míní Petr Vytřísal.
"Preference zákazníků se vždy řídí situací na trhu," tvrdí Bohumír Kuhn z tiskového oddělení Škoda Auto. "V méně rozvinutých oblastech je kladen důraz na to, aby bylo hlavně čím jezdit, ve větší míře se přihlíží k pořizovací ceně vozidla. V hospodářsky vyspělejších zemích zajímá lidi bezpečnostní výbava více." Zatímco Felicia tak podle představ mladoboleslavské automobilky plní na domácích silnicích jen základní úkol přemístit se z jednoho místa do druhého, Octavia už na rozdíl od Felicie hraje aktivnější roli v zabezpečení posádky - má airbag u řidiče v základní výbavě. Avšak Felicie určené pro export do mnoha západoevropských zemí automobilka také standardně vybavuje airbagem.
"Pokud airbag u našich vozů ve standardní výbavě je, všichni to vítají, pokud není, zákazníci váhají," říká Veronika Jakubcová z oddělení public relations firmy Peugeot. "Dá se říci, že u dražších vozidel mají klienti větší požadavky na výbavu ve srovnání s malými vozy, kdy klient zohledňuje hlavně jejich cenu."
Podobně je to s brzdovým systémem ABS, za který se však platí více, v průměru dvacet až třicet tisíc korun. Jeho vlastnosti ocení řidič až tehdy, když se na kluzké vozovce vyhne havárii. Stejně tak si za airbagy bez řečí připlatí svědek nehody, který viděl účinek nafukovacích vaků na vlastní oči.
Podle statistiky, kterou uveřejnil německý magazín Auto Bild, je mezi západními sousedy druhým nejoblíbenějším doplňkem za airbagem u řidiče (97%) autorádio (91%), následuje posilovač řízení (88%), airbag u spolujezdce (85%), ABS (77%) atd. Podle statistik tuzemského importéra vozů Volkswagen, které patří ve svých kategoriích k dražším a u nichž lze předpokládat, že si je kupují převážně movitější lidé, je nejžádanějším doplňkem vedle airbagů centrální zamykání (oba 72%).

Když má airbagy český motorista v ceně vozu, je spokojený. Má-li za ně připlatit, váhá.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.