Tuzemský motorista odsouvá bezpečnostní výbavu vozu až na druhou kolej

- Stojí-li český řidič před rozhodnutím, zda auto vybavit prvky aktivní a pasivní bezpečnosti, nebo si raději do nového vozu nechat zamontovat autorádio nebo střešní okno, vítězí na rozdíl od situace na Západě pohodlí. Pro příklad: v Německu uvedlo devadesát sedm procent řidičů airbag u řidiče jako nejdůležitější část výbavy, zatímco jen sedm procent českých majitelů Felicie, v tuzemsku nejprodávanějšího vozu, je ochotno si za vzduchový vak připlatit.
Tomu, kdo nemalých deset tisíc korun (průměrný měsíční plat) za airbag ušetří, nejde patrně jen o peníze. "U nás na to ještě nejsou lidi zvyklí," domnívá se Daniel Svoboda z pražské prodejny vozů Škoda. "Airbagy a ABS kupují do aut svým zaměstnancům spíše zahraniční firmy," dodává.
Existuje však i názor, že vinu na nízké uvědomělosti tuzemských řidičů v oblasti bezpečnosti nesou nekvalifikovaní prodejci autosalonů. "Podle mě může dobrý prodejce ovlivnit výběr zákazníka až ze sedmdesáti procent," míní Anna Havlíková, zabývající se prodejem aut. To by znamenalo, že zaměstnanci autosalonů nejsou o přednostech airbagů také dostatečně přesvědčeni.
To, co je pro Čechy a Moravany dobré v autě mít, nastiňují následující názory. Táborský motorista Jaroslav Svoboda by si airbagy ani ABS určitě nepořídil. "Já si auto nevybavím tím, co nevidím. Raději si koupím centrální zamykání nebo střešní okno," říká. Podobný názor má i řidič Petr Vytřísal z Uničova. "Nepočítám s tím, že bych boural, takže bezpečnostní výbava pro mě není to nejdůležitější. Spíše chci mít kvalitní gumové koberečky a dostatek odkládacích ploch kolem sebe," míní Petr Vytřísal.
"Preference zákazníků se vždy řídí situací na trhu," tvrdí Bohumír Kuhn z tiskového oddělení Škoda Auto. "V méně rozvinutých oblastech je kladen důraz na to, aby bylo hlavně čím jezdit, ve větší míře se přihlíží k pořizovací ceně vozidla. V hospodářsky vyspělejších zemích zajímá lidi bezpečnostní výbava více." Zatímco Felicia tak podle představ mladoboleslavské automobilky plní na domácích silnicích jen základní úkol přemístit se z jednoho místa do druhého, Octavia už na rozdíl od Felicie hraje aktivnější roli v zabezpečení posádky - má airbag u řidiče v základní výbavě. Avšak Felicie určené pro export do mnoha západoevropských zemí automobilka také standardně vybavuje airbagem.
"Pokud airbag u našich vozů ve standardní výbavě je, všichni to vítají, pokud není, zákazníci váhají," říká Veronika Jakubcová z oddělení public relations firmy Peugeot. "Dá se říci, že u dražších vozidel mají klienti větší požadavky na výbavu ve srovnání s malými vozy, kdy klient zohledňuje hlavně jejich cenu."
Podobně je to s brzdovým systémem ABS, za který se však platí více, v průměru dvacet až třicet tisíc korun. Jeho vlastnosti ocení řidič až tehdy, když se na kluzké vozovce vyhne havárii. Stejně tak si za airbagy bez řečí připlatí svědek nehody, který viděl účinek nafukovacích vaků na vlastní oči.
Podle statistiky, kterou uveřejnil německý magazín Auto Bild, je mezi západními sousedy druhým nejoblíbenějším doplňkem za airbagem u řidiče (97%) autorádio (91%), následuje posilovač řízení (88%), airbag u spolujezdce (85%), ABS (77%) atd. Podle statistik tuzemského importéra vozů Volkswagen, které patří ve svých kategoriích k dražším a u nichž lze předpokládat, že si je kupují převážně movitější lidé, je nejžádanějším doplňkem vedle airbagů centrální zamykání (oba 72%).

Když má airbagy český motorista v ceně vozu, je spokojený. Má-li za ně připlatit, váhá.