Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Typické auto na českých silnicích je 7,5 roku stará škodovka

  10:56aktualizováno  10:56
Průměrné stáří aut na českých silnicích je 7,5 roku. Výrazně se tak neliší od zemí, jako je Rakousko, Německo a Švýcarsko. Nejběžnější značkou na tuzemských silnicích je Škoda s 36procentním podílem, o druhé místo se dělí Volkswagen a Ford s osmi až devíti procenty.

Ilustrační foto | foto:  Michal Šula, MAFRA

Vyplývá to z průzkumu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který monitoroval průjezdy aut na vybraných komunikacích. Průměrné stáří vozů registrovaných v Česku loni bylo 13,7 roku.

Největší průměrné stáří odhalil průzkum ŘSD u autobusů a osobních aut. U nich byl průměrný věk shodně 8,5 roku. Těžké nákladní vozy byly průměrně staré 7,6 roku, u lehkých nákladních aut to bylo 5,5 roku. Výsledky jsou podle ŘSD srovnatelné s roky 2005 a 2001, kdy se konala obdobné průzkumy.

Může se hodit

Máte doma staré auto, které již pomalu dosluhuje? Pořiďte si lepší  na Automodul.cz.

Průzkum sledoval takzvanou dynamickou skladbu vozového parku, kdy se určuje stáří vozidel přímo na silnicích. Proti tomu statistická skladba vypovídá o celkovém počtu registrovaných vozidel. Starší vozy ale vyjíždějí na silnice méně často, než vozidla nová. Například vozidla vyrobená před rokem 1985 tvoří zhruba deset procent všech automobilů uvedených v centrálním registru vozidel. Na skutečných průjezdech se však tyto vozy podílí necelým procentem, uvedlo ŘSD.

Proti minulým průzkumům na tuzemských silnicích výrazně ubylo vozidel nesplňujících evropské emisní normy. Před deseti lety na tuzemských rychlostních komunikacích jezdilo 22 až 25 procent osobních aut nesplňujících emisní normu Euro 3, na vedlejších komunikacích byl podíl těchto vozů dokonce 60 procent. Z výsledků letošního průzkumu vyplývá, že vozidel, které tuto normu nesplňují, na komunikacích jezdí celkově 4,7 procenta.

Z hlediska používaného paliva mezi osobními automobily převažuje s 57 procenty benzin, 43 procent jezdí na naftu. Na plyn LPG nebo stlačený zemní plyn (CNG) jezdí necelé procento osobních aut. Nákladní vozidla a autobusy mají jako palivo téměř vždy naftu.

Při sčítání v městských ulicích a na silnicích různých tříd včetně dálnic a rychlostních komunikací se zaznamenávaly registrační značky aut. K nim se následně dohledávaly technické a emisní parametry.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.