Typický opilý řidič: vyučený mladý muž, 20 let

  11:02aktualizováno  11:02
Jací jsou řidiči, kteří bourají opilí? Nejčastěji jde o mladé muže ve věku od 20 do 25 let. Vyplývá to z nejnovějšího rozboru dopravních nehod, který zpracovalo ministerstvo vnitra. Řidiči s alkoholem v krvi hrozí od 1. července trestné body a vysoká pokuta. Opilec za volantem může skončit ve vězení.
Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení

Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení

Opilí mladíci zavinili loni 1270 nehod. Tedy každou šestou havárii pod vlivem alkoholu.

„Mladí řidiči patří k nejhorším na celém světě, Česko není výjimečné,“ říká psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu.

„Je to nezkušeností a neukázněností mladíků. Velkou roli hraje i vzájemné hecování,“ dodala. Čím jsou řidiči starší, tím méně mají na kontě nehod v opilosti.

Z rozboru také vyplývá, že s alkoholem v krvi bourají nejčastěji lidé, kteří absolvovali učňovský obor nebo střední školu. Naopak velmi málo jsou zastoupeni vysokoškoláci a lidé se základním vzděláním. Mezi řidiči-opilci je 92 procent mužů a jen osm procent žen.

Za jízdu v opilosti až 3 roky vězení
Přechod pro chodce ve Čkyni na Prachaticku se nedá přehlédnout. Čtyřiadvacetiletý řidič, který tudy projížděl v polovině dubna, ho však vůbec nevnímal. Vjel na něj v plné rychlosti a smetl přitom padesátiletou ženu, která na místě zemřela. Policisté poté zjistili, že mladík měl v krvi téměř jedno promile alkoholu. Podobný případ není výjimečný.

Rozbor nehod zaviněných opilci jasně ukazuje, že muži ve věku od 20 do 25 let bourají pod vlivem alkoholu nejčastěji. Za loňský rok mají na svědomí 1270 havárií, při kterých zemřelo 14 lidí. Nejzkušenější řidiči ve věku 50 až 55 let oproti tomu zavinili 394 nehod poté, co před jízdou pili (třikrát méně). O život při nich přišli čtyři lidé.

Od 1. července budou moci díky novým pravidlům a bodovému systému policisté účinněji dostat opilce pryč ze silnic a nehodám předejít. Pouhé jedno pivo může „stát“ tři trestné body. Když řidič nasbírá 12 bodů, přijde o řidičský průkaz a jedna promile v krvi už se posuzuje jako trestný čin.

Podle dopravního experta Jaroslava Hořína se u mladých řidičů sčítá s alkoholem v krvi i jejich styl jízdy. „Mladí řidiči nemají dostatek zkušeností, jezdí příliš agresivně. Řada z nich má silná auta, která nedokážou zvládnout,“ vysvětluje. „Starší řidiči mají větší strach. O sebe i svou rodinu,“ dodal Hořín.

Opilá řidička - výjimka
Dopravní psycholožka Vlasta Rehnová dodává, že velkou roli může hrát u mladých řidičů i vliv party. „Ve skupině se mladíci navzájem hecují. Jeden druhému může třeba říct, že je srab, když nechce řídit po jednom pivu. Jízda pak často skončí špatně,“ říká Rehnová.

U žen-řidiček vychází statistika rovnoměrněji. Žádná věková skupina nevybočuje. Stejný počet nehod zavinily jak dvacetileté opilé řidičky, tak ženy po čtyřicítce.

„Ženy jezdí obecně daleko opatrněji než muži. Nehod, které způsobí řidičky, je proto mnohem méně,“ řekl zástupce šéfa pražské dopravní policie Jiří Dušek.

„U žen, které havarují opilé, jde většinou o nějaký exces, výjimečnou situaci,“ dodává psycholožka Rehnová. Pro upřesnění - opilé řidičky ve věku 20 až 25 let způsobily „jen“ 95 nehod.

V zahraničí na mladé rizikové řidiče působí speciální osvětové kampaně, které zatím v Česku chybějí. V některých státech také dostává mládež do určitého věku řidičský průkaz jen na zkoušku (na dobu určitou). Natrvalo ho mladí dostanou, když jezdí podle pravidel. O podobném systému se uvažovalo i v Česku, zatím však platit nebude.

Je měření přesné?
V situaci, kdy v Česku řidič nesmí mít v krvi ani desetinu promile, hodně záleží na přesnosti měřicích přístrojů. Digitální, které používají policisté, mají drobnou odchylku.

„Ta tolerance je asi 0,2 promile -nahoru dolů. Záleží i na tom, kdy naposledy před kontrolou policisté nechali přístroj přezkoušet,“ vysvětluje litoměřický státní zástupce Jan Poláček.

Přesnější je až rozbor krve, pokud policie odveze hříšníka k lékaři na odběr. Protože člověk se do nemocnice dostane obvykle až s odstupem několika desítek minut, soudní znalec dopočítá, kolik alkoholu měl asi v těle ve chvíli, kdy ho policie kontrolovala.

Příští týden těsně předtím, než začne bodový systém platit, se na něj pokusí policisté řidiče „připravit“ ještě jednou masivní kontrolní akcí. Ta možná dosáhne velikosti dříve častých „Kryštofů“. Kolik dní potrvá, však policie nechce říci.

Tresty za řízení pod vlivem alkoholu

do 0,3 promile
pokuta až 20 tisíc korun - 3 trestné body - zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok

nad 0,3 promile
pokuta až 20 tisíc korun - 6 trestných bodů - zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok

stav vylučující způsobilost k řízení
(obvykle nad 1 promile) - 7 trestných bodů - 25 až 50 tisíc korun pokuty - trestný čin (až 3 roky vězení) - zákaz řízení na 1 až 2 roky

odmítnutí dechové zkoušky
7 trestných bodů - 25 až 50 tisíc korun pokuty - zákaz řízení na 1 až 2 roky

Kdy po pití usednout za volant*

1 pivo
0,25 až 0,3 promile
organismus alkohol odbourává asi dvě hodiny**

2 piva
zhruba 0,5 promile alkoholu

řidič může jet za čtyři hodiny

5 piv
1 až 1,5 promile alkoholu

člověk by měl usednout za volant až následující den

* údaje pro průměrného dospělého člověka, udává se pro desetistupňové pivo
** lidský organismus se průměrně zbaví 0,12 promile alkoholu v krvi za hodinu 

Kdo nejvíc bourá
nehody s alkoholem

věk muži ženy
22 let 270 19
27 let 230 20
32 let 170 17
37 let 110 11
42 let 100 19
Zdroj: Policie ČR, údaje za rok 2005

„Můžeme potvrdit, že dopravně bezpečnostní akce proběhne, ale podrobnosti zatím budeme tajit, aby nebyla zmařena,“ uvedla včera Šárka Václavíková z tiskového odboru policejního prezidia.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Přípravy na éru elektroaut: v Evropě staví nové továrny, jednu i v Česku

Chladící systém akumulátoru pro elektromobil

Rozvoj elektromobility, který kvůli rozhodnutím evropských zákonodárců a zpřísňujícím se emisním normám, bude muset...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Najdete na iDNES.cz