U každé nehody by měla asistovat policie

- O pomačkané plechy, rozbité světlomety, nárazníky, nebo jen o odřený lak není na uklouzaných zimních silnicích nouze. Relativně malé škody však mohou napáchat stejně starostí jako velká havárie. Policie, servis, pojišťovna, náhradní díly - to vše může udělat v hlavě řidiče pořádný zmatek.
Mnoho řidičů nechce malé nehody ani ohlásit na policii a raději se pokouší řešit vše na ulici. Dělají však chybu. "Každá nehoda, při které dojde ke škodě vyšší než tisíc korun, se musí hlásit policii," cituje vyhlášku policistka Lenka Krausová. "I když nehoda vypadá banálně, měli by si všichni zúčastnění poznamenat svoje jména a adresy. Stává se totiž, že se vše musí řešit dodatečně." Jedním z těch, kteří původně nechtěli nehodu hlásit, byl například i Martin Kočka z Kladna. "Na křižovatce jsem nedobrzdil a ťukl do vozu přede mnou. Měl nepatrně odřený nárazník, já lehce promáčklou kapotu. Nakonec jsem přece jen policisty zavolal a udělal jsem dobře. Stále mě to sice dva tisíce pokuty, ale nelituju toho. Ukázalo se totiž, že mám na autě poškozenou kapotu a zkřížené čelo. Druhý vůz měl poškozené zadní čelo, schované pod deformovatelným nárazníkem. Škoda se vyšplhala na pětačtyřicet tisíc korun a to vše zaplatila moje havarijní pojistka."
V zimě stoupá počet případů, kdy chce řidič zabránit střetu s jiným vozidlem a následkem toho sám havaruje. A jak už na tuzemských silnicích bývá zvykem, skutečný viník z místa nehody ujede. "V tom případě je dobré bleskurychle si zapamatovat číslo vozu, zajistit alespoň jednoho svědka a přivolat dopravku," radí Lenka Krausová z pražské policie. "Pak je napůl vyhráno a řidič se nemusí obávat ani pokuty, ani toho, že by opravu musel platit ze své kapsy, tu hradí totiž pojišťovna z povinného ručení viníka."
I při drobných nehodách v zahraničí se mnozí řidiči často dohadují, zda volat policii. V různých zemích je totiž různě vysoká hranice škody, při které se musí volat policejní hlídka. Navíc když našinec nikoho jiného neohrozí nebo nepoškodí, svádí to odjet z místa nehody bez vyšetření policie. Její přítomnost by však měla být samozřejmostí. Nejde jen o pojišťovnu, ale stává se, že při přechodu státních hranic žádají pohraničníci policejní protokol o nehodě. Pokud se něco přihodí, neměl by tuzemský řidič přistoupit na dohodu a na finanční vyrovnání přímo na místě bez asistence policie. Nejenže tak snadno prodělá, ale hlavně mu hrozí dodatečné a třeba i neoprávněné další vymáhání úhrady škody z druhé strany.
Následky havárie asi bude každý tuzemský motorista opravovat až doma. Vyplatí se proto mít v autě lepenku, která alespoň provizorně udrží pochroumaný nárazník nebo vysypaný světlomet. Pokud je auto nepojízdné a nelze využít asistenční služby té které automobilky, je lepší zavolat domácí odtahovou službu. Ve většině případů je levnější a také vstřícnější potřebám nešťastníka, zahraniční autodopravci totiž občas mívají obavy o solventnost a serióznost českých řidičů.

Rozbité reflektory a nárazníky, pomačkané plechy, to všechno k zimě nerozlučně patří.