Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Tábora se mýtné vybíralo neprávem

aktualizováno 
Stát vybíral na obchvatu Tábora mýto neoprávněně. Za deset dnů, kdy byla mýtná brána v provozu, vybral téměř 300 tisíc. K vracení peněz se ale ministerstvo dopravy nemá, případný problém bude řešit až v případě, že se někdo ozve.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na pětikilometrovém úseku dálnice D3 u Tábora je po deseti dnech provozu mýtná brána vypnutá. Ministerstvo dopravy dospělo k názoru, že komunikace zatím nemá statut dálnice, a vybírání poplatků za průjezd zrušilo.

"Řidiči mi už hlásili, že se jim nezapočítávají kilometry na palubní jednotku, když jedou po dálnici u Tábora,“ potvrdil dispečer českobudějovického střediska přepravy nadměrných nákladů Hochtief Pavel Pulec. I když projetí kamionů táborským úsekem představovalo jen 25 korun, každou úsporu firma vítá.

Ministerstvo: chyba je asi u nás
"Podle vyhlášky nebylo výjimkou, že některý úsek dálnice byl zpoplatněný pro nákladní auta a osobní vozy nemusely mít dálniční známku. To byl i případ Tábora. Protože se ale ukázalo, že obchvat města v tomto úseku zatím nemá statut dálnice ani rychlostní komunikace, nechali jsme mýtné brány vypnout,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.  "Chyba je pravděpodobně na naší straně. Prozatím se nikdo neozval s tím, že by chtěl mýtné vrátit. Pokud se přihlásí, je posouzení na straně našich právníků," dodává Hanzelka.

Co jednou stát schvátí...
"Vrátit peníze by pro Kapsch technicky problém nebyl," říká nejmenovaný zdroj z firmy, která mýtný systém provozuje. "Problém by byl spíše právně administrativní." Nadneseně lze jeho slova přeložit: Co jednou stát schvátí, to už nikdy nenavrátí...

S výsledkem je spokojená i táborská radnice. Hned po zapojení mýtné brány šel z úřadu dopis na ministerstvo dopravy, že udělalo chybu. "Poukazovali jsme na to, že obchvat Tábora není zařazený do sítě dálnic a rychlostních komunikací, tudíž by se nemělo platit ani mýtné,“ řekl vedoucí odboru dopravy Erazim Troch.

"Za leden při průjezdu dálničním úsekem po obchvatu Tábora nás mýtné přišlo na několik tisíc. Nejdražší byl nákup palubních snímačů,“ řekla ředitelka táborských silničářů Radka Pavlíková. Palubní jednotky budou silničáři za půl až třičtvrtě roku potřebovat, až se dostaví další úsek a dálnice, který bude zpoplatněn. "Peníze jsme ale ale v danou chvíli mohli využít jinak," říká Pavlíková.

Právník Tomáš Beran,  z pojišťovny právní ochrany DAS vysvětluje: "Aby na konkrétní komunikaci vznikla povinnost platit mýtné, musí se jednat o komunikaci uvedenou ve speciálním seznamu a musí být označena příslušnou značkou. Seznam pozemních komunikací, které podléhají placení mýtného. je uveden v příloze vyhlášky 527/2006 Sb. Jestliže je v daném místě značka označující zpoplatnění, bylo by vybírání mýtného v pořádku."

Šéfka silničářů Pavlíková ovšem říká: "Na daném úseku je pouze značka, že jde o silnici první třídy, značka dálnice ani značka značící výběr mýta tam není ani nebyla."

Tři sta tisíc pro státní kasu
David Šimoník, mediální zástupce firmy Kapsch, která je provozovatelem mýtného systému, upřesňuje: "Mýtná brána byla zapnuta nejpozději do 11. ledna."

"Na pětikilometrovém úseku proběhlo v obou směrech k 13 395 transakcím a bylo vybráno dohromady 292 777 korun." Dopravci říkají, že se na úseku vybíralo mýtné jako na dálnici (průměrně 4,05 Kč/km), David Šimoník to potvrzuje.

"Při startu podobně velkých projektů mohou podobné malé nesrovnalosti nastat," říká Šimoník.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se situace změní v momentě dostavby osmikilometrové trasy do Mezna. Pak se má začít vybírat mýtné a osobní vozy budou muset mít dálniční známku. Nejzazším termínem dokončení stavby je prosinec letošního roku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.