Uber zesiluje provoz: taxíkem jede i ten, kdo by šel na autobus

aktualizováno 
Uber a další alternativní taxislužby často uvádějí jako své benefity zmenšení objemu provozu, snížení znečištění a vyřešení problému s parkováním. Laciné taxislužby, které jsou jednoduše na dosah v telefonu, mají však kvůli svému extrémnímu úspěchu opačný efekt.

Firma Uber pochází ze Spojených států | foto: Profimedia.cz

O klasickou spolujízdu, kterou původně Uber a jeho konkurenti chtěli rozvíjet, už dávno nejde. Jsou to vlastně taxislužby, nejvýraznějším rozdílem je platforma použitá pro objednávání vozu a způsob účtování. A také cena, která bývá nižší než u taxíku uloveného o půlnoci na Václavském náměstí, před letištní halou nebo vyhlášeným parkem před pražským Hlavním nádražím.

Velká studie, která analyzovala data v devíti amerických městech, zjistila, že taxislužby Lyft a Uber, které jsou v USA ještě mnohem rozšířenější než v Evropě, přetíženým ulicím neulevily. Taxíky objednávané přes aplikace v mobilním telefonu totiž díky svým příznivým cenám a snadné dostupnosti přitáhly klientelu, která by normálně autem nejela.

Autor studie, nezávislý dopravní konzultant Bruce Schaller to ukazuje na datech ze Seattlu. Podle městských statistik za loňský rok lidé využili služeb Uberu a Lyftu ve 20 milionech případů. V ulicích sedmisettisícového města se tak navýšil nájezd aut o 151 milionů kilometrů.

„Zjištění Bruce Schallera je přímo v rozporu s mnoha studiemi,“ reagovala mluvčí společnosti Lyft Campbell Matthewsová. Jeho studie prý zanedbala mnoho zjevných faktorů. Lyft ještě připomenul studii z New Yorku, která říká, že rychlost provozu ve městě začala klesat před příchodem Uberu a Lyftu.

Uber Schallerovu analýzu akceptuje, odmítá ale, že by alternativní taxislužby byly pro města problém. A cituje z federálních statistik, podle kterých je stejných 151 milionů kilometrů celkový nájezd v regionu Seattlu za dva dny.

„Bez zásahu veřejné správy budou velká města v Americe pravděpodobně zaplavena větším množstvím aut,“ uvedl Schaller s tím, že naroste objem automobilové dopravy, ale ubude tranzit - množství přepravených osob. „Vyčerpá se tak hustota a rozmanitost dopravy, které jsou nezbytné pro ekonomický a sociální blahobyt.“

Uber má být společně s hromadnou dopravou, cyklistikou a chůzí podle Nathana Hamleye, mluvčího firmy, spolehlivou dlouhodobou alternativou k vlastnění auta.

„Primárním cílem městské mobility je poskytnout dostatek různých možností volby pohybu, aby se lidé mohli rozhodnout vyhnout se vysokým nákladům na vlastnictví automobilů. Lyft a Uber jsou velkou součástí této rovnice,“ přitakává Andrew Glass Hastings, ředitel odboru dopravy a mobility v Seattlu.

„Tyto služby jistě nabízejí velice cennou službu, ale pokud převezmou roli v dopravním systému, může to být pro velká města katastrofa. Tento proces musí být řízen,“ namítá Schaller, bývalý náměstek ředitele odboru dopravy v New Yorku. Dodává však, že v Seattlu pracují dobře, když se snaží působení nově pojatých taxislužeb regulovat a investují do hromadné dopravy.

Alternativní taxislužby prý odrazují lidi od řízení, když se za dobré peníze mohou nechat odvézt. „Jenže také lákají ty, kteří by jinak šli pěšky, jeli autobusem, nebo zůstali doma,“ říká Schaller pro Seattle Times. Studie říká, že jen 40 procent uživatelů Uberu nebo jeho konkurenta Lyftu by usedlo za volant nebo jelo běžným taxíkem, kdyby nebyla nabídka na odvezení těmito službami. A zbytek by zvolil jiný druh dopravy. Průměrná jízda po Seattlu je dlouhá 8,3 kilometru, uvádí studie. Řidič Uberu prý najede 4,8 kilometru od jednoho rita k druhému.

Schaller připomíná, že když se Uber a Lyft v roce 2014 objevily ve městě poprvé, městská rada vydala omezení, že ve stejný okamžik může mít každá ze služeb v ulicích v práci jen 150 řidičů, toto opatření město ovšem brzy zrušilo, takže jen samotný Uber má dnes v Seattlu 14 tisíc šoférů. Celkem je ve městě přes 28 registrovaných řidičů taxi, ne všichni jsou ovšem aktivní.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zadrželi kvůli čachrům s penězi

Carlos Ghosn

Předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn používal firemní peníze pro vlastní účely a...

Najdete na iDNES.cz