Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do ulic Pittsburghu vyrazily taxíky Uberu bez řidiče

  9:20aktualizováno  9:20
Americký provozovatel alternativní osobní přepravy Uber Technologies zahájil v Pittsburghu testování přepravní služby zajišťované automobily bez řidiče. Je to poprvé, co si autonomní vozy mohou vyzkoušet běžní zákazníci. Ve vozech však sedí vždy dva lidé od Uberu, kteří v případě problémů řízení převezmou.

Autonomní Ford Fusion Hybrid na veletrhu CES 2016 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Uber už v květnu oznámil, že k testům využije čtyři hybridní sedany Ford Fusion, vybavené videokamerami, radary, čidly a dalšími snímači. Fordy později doplní vozy SUV od švédské automobilky Volvo.

Uber uspořádal ukázku pro novináře. Zpravodaj agentury Reuters během zhruba hodinové jízdy pozoroval, jak vůz bezpečně a většinou hladce sám zastavuje na semaforech na červenou a rozjíždí se na zelenou, objíždí poštovní dodávky a dělá další manévry. Řidič a technik na předních sedadlech ovšem do jízdy pravidelně zasahovali a řídili auto při parkování.

Uber, který se za několik let stal předním světovým provozovatelem přepravy zprostředkované mobilní aplikací, se snaží získat pozice na poli autonomní dopravy. Loni firma v Pittsburghu otevřela výzkumné středisko, přetáhla do něj asi čtyřicet výzkumníků z místní Carnegie-Mellonovy univerzity a vytvořila v tomto oboru alianci s několika automobilkami, včetně Volva.

V sektoru samořízených automobilů však vzniká těžká konkurence. Jen v Americe na této technologii usilovně pracují společnost Google z holdingu Alphabet, výrobce elektromobilů Tesla Motors i největší americká automobilka General Motors. V Číně je to zejména technologická společnost Baidu.

Současná regulace v USA plně autonomní vozy bez volantu, pedálů, brzd a řidiče nepovoluje. Google, automobilky Ford a Volvo a konkurenti na poli alternativních taxislužeb Uber a Lyft vytvořili na konci dubna koalici, která se bude u amerických federálních úřadů zasazovat o urychlení vstupu samořízených vozů na trh.

Uber, který vznikl v roce 2009 v San Francisku, má za sebou rychlou expanzi po celém světě. Od roku 2014 podniká také v Česku. V řadě světových měst ovšem narazil na protesty, zákazy a omezení.

Také v Singapuru jezdí samořídící taxíky:

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Slovensko je ve hře o továrnu na výrobu elektromobilů

Čínský elektromobil Zhi Dou

Slovensko a další čtyři země střední či jihovýchodní Evropy jsou ve hře o investici čínského výrobce elektromobilů Zhi...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.