Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Údaje o pneumatice lze najít na její bočnici

aktualizováno 
- Čtení, jemuž motoristé často nevěnují patřičnou pozornost, je na bočnici každé pneumatiky. "Když jde řidič do obchodu koupit nové pláště,měl by vědět minimálně předepsaný či povolený rozměr,který se dozví z technického průkazu vozidla. Dál má znát číslo indexu nosnosti a kategorii rychlosti požadované pneumatiky. Ostatní už mu poradí prodavači," řekl Aleš Langer z firmy Barum Continental Otrokovice.
Čtení, jemuž motoristé často nevěnují patřičnou pozornost, je na bočnici každé pneumatiky. "Když jde řidič do obchodu koupit nové pláště,měl by vědět minimálně předepsaný či povolený rozměr,který se dozví z technického průkazu vozidla. Dál má znát číslo indexu nosnosti a kategorii rychlosti požadované pneumatiky. Ostatní už mu poradí prodavači," řekl Aleš Langer z firmy Barum Continental Otrokovice.

Na pneumatikách různých značek, z nichž jsme jako příklad vybrali nejrozšířenější tuzemskou, se údaje v zásadě shodují a symbolizují následující:

1 ochranná značka, výrobce a jeho sídlo
2 obchodní označení výrobku
3 rozměr pláště
4 index nosnosti
5 kategorie rychlosti
6 označení dezénu pláště s radiální konstrukcí kostry

7 RADIAL je plášť s radiální konstrukcí kostry, STEEL značí nárazník pláště z ocelového kordu, TUBELESS symbolizuje bezdušové provedení pláště a TUBE TYPE znamená plášť s duší
8 nejvyšší nosnost pneumatiky a odpovídající huštění
9 znak o homologaci výrobku s číslem země, kde byl plášť homologován (Česko má číslo 8)
10 písmeno, které označuje místo, kde v dezénu jsou indikátory opotřebení pláště, tedy můstku, který při ojetí dezénu na 1,6 milimetru vytvoří viditelnou plošku napříč dezénem
11 označení a pořadové číslo výrobní formy
12 údaje o výrobci, kódu rozměru a datu výroby pláště
13 značení podle zahraničních předpisů

Poslední tři údaje na plášti už nejsou pro řidiče a jeho běžné cestování důležité. "Jsou však nutné pro export do zahraničí," vysvětlil Aleš Langer.


IN/kg IN/kg IN/kg IN/kg IN/kg

50/190 65/290 80/450 95/690 110/1060
51/195 66/300 81/462 96/710 111/1090
52/200 67/307 82/475 97/730 112/1120
53/206 68/315 83/487 98/750 113/1150
54/212 69/325 84/500 99/775 114/1180
55/218 70/335 85/515 100/800 115/1215
56/224 71/345 86/530 101/825 116/1250
57/230 72/355 87/545 102/850 117/1285
58/236 73/365 88/560 103/875 118/1320
59/243 74/375 89/580 104/900 119/1360
60/250 75/387 90/600 105/925 120/1400
61/257 76/400 91/615 106/950 121/1450
62/265 77/412 92/630 107/975 122/1500
63/272 78/425 93/650 108/1000 123/1550
64/280 79/437 94/670 109/1030 124/1600

IN = index nosnosti

Symbol L M N P Q R S T U H V W ZR
Rychlost 120 130 140 150 160 170 180 190 200 10 40 270 max.
(km/h)

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.