Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Údaje o pneumatice lze najít na její bočnici

  9:51aktualizováno  9:51
Čtení, jemuž motoristé často nevěnují patřičnou pozornost, je na bočnici každé pneumatiky. Při koupi nového pláště by měl řidič vědět minimálně předepsaný či povolený rozměr, což se dozví z technického průkazu. Taky potřebuje znát číslo indexu nosnosti a kategorii rychlosti požadované pneumatiky.

Na pneumatikách různých značek se údaje v zásadě shodují a symbolizují následující (pro obrázek klikněte ZDE):

1...rozměr pláště
2...ochranná značka výrobce
3...nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa (psi)
4...znak o homologaci výrobku s číslem země, kde byl plášť homologován (Česko má číslo 8)
5...označení dezénu
6...kategorie rychlosti
7...index nosnosti
8...RADIAL je plášť s radiální konstrukcí kostry, STEEL značí nárazník pláště z ocelového kordu,
9...TUBELESS symbolizuje bezdušové provedení pláště a TUBE TYPE znamená plášť s duší
10...DOT – Department of Transportation, HW – kód výrobce, FB – kód rozměru, 2901 – datum výroby – 29 = týden, 01 = rok výroby 2001
11...obchodní označení výrobku

Rozměr pneumatik

 hraje důležitou roli při výběru nebo záměně kol. Každé vozidlo má v technickém průkazu přesně dán vnější průměr kola. Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disků o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk použijeme, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Chceme-li vyměnit sériový 14" disk s pneumatikou 185/60 R14 za 15" disk, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby
vnější obvod kola zůstal stejný.

O rychlostní index

pneumatik byste se měli zajímat ještě před nákupem pneumatik. V České republice musí být rychlostní index o 1 kategorii větší než je konstrukční rychlost vozidla uvedená v technickém průkazu. Pokud patříte k řidičům, kteří rádi sešlápnou plyn, měli byste zvolit raději pneumatiky s vyšším indexem (pneumatika se může při překročení rychlosti, pro kterou byla konstruována neúměrně
zahřát, což vede ke zhoršení jejich vlastností a v nejhorším případě i k defektu).

Symbol

 L

M

N

P

Q

R

S

 T

H

V

W

Y

ZR

rychlost v km/h

120

130

140

150

160

170

180

190

210

240

270

300

max.

Dezén pneumatik

Řidiči často podceňují působení vlivu počasí a hloubky dezénu pneumatiky na bezpečnost jízdy. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu má na mokré vozovce brzdnou dráhu až o 1/3 delší než pneumatika se 7 mm hlubokým vzorkem.
Navíc nová pneumatika odvádí až o 80 % více vody než pneumatika opotřebovaná, což snižuje riziko vzniku aquaplaningu (více obrázek ZDE).

Co je to aquaplaning?

Na mokrém povrchu silnice mezi vozovkou a běhouny pneumatik vznikne vodní klín a drážky v běhounu nestačí odvádět vodu. Pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat. Zatáčka, kterou v létě na suchu projíždíte v pohodě rychlostí 90km/h, je v osmdesátce najednou zrádná. Chce to zvolit vhodnou taktiku, jiný styl jízdy a pak se není čeho bát. Zásadou je ovládat automobil s citem a mít
dobré "obutí" s dostatečným vzorkem. Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Pokud je vody příliš, ani dobré pneumatiky většinou nepomáhají. Jediným řešením je včasné zvolnění a projetí takového místa pomaleji než rychlostí zhruba 80km/h. Jak si při aquaplaningu poradit? Není dobré brzdit, zatáčet, ani řadit. Vůz jde okamžitě do smyku a lze jej jen obtížně ovládat. Držte pevně volant, kola rovně, a pokud se vám podaří, tak vyšlápněte spojkový pedál. Nebrzděte, ani nepřidávejte plyn. Je totiž lepší vyčkat, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz