Na pneumatikách různých značek se údaje v zásadě shodují a symbolizují následující (pro obrázek klikněte ZDE):
1...rozměr pláště
2...ochranná značka výrobce
3...nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa (psi)
4...znak o homologaci výrobku s číslem země, kde byl plášť homologován (Česko má číslo 8)
5...označení dezénu
6...kategorie rychlosti
7...index nosnosti
8...RADIAL je plášť s radiální konstrukcí kostry, STEEL značí nárazník pláště z ocelového kordu,
9...TUBELESS symbolizuje bezdušové provedení pláště a TUBE TYPE znamená plášť s duší
10...DOT – Department of Transportation, HW – kód výrobce, FB – kód rozměru, 2901 – datum výroby – 29 = týden, 01 = rok výroby 2001
11...obchodní označení výrobku
Rozměr pneumatik
hraje důležitou roli při výběru nebo záměně kol. Každé vozidlo má v technickém průkazu přesně dán vnější průměr kola. Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disků o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk použijeme, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Chceme-li vyměnit sériový 14" disk s pneumatikou 185/60 R14 za 15" disk, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby
vnější obvod kola zůstal stejný.
O rychlostní index
pneumatik byste se měli zajímat ještě před nákupem pneumatik. V České republice musí být rychlostní index o 1 kategorii větší než je konstrukční rychlost vozidla uvedená v technickém průkazu. Pokud patříte k řidičům, kteří rádi sešlápnou plyn, měli byste zvolit raději pneumatiky s vyšším indexem (pneumatika se může při překročení rychlosti, pro kterou byla konstruována neúměrně
zahřát, což vede ke zhoršení jejich vlastností a v nejhorším případě i k defektu).
Symbol |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
H |
V |
W |
Y |
ZR |
rychlost v km/h |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
210 |
240 |
270 |
300 |
max. |
Dezén pneumatik
Řidiči často podceňují působení vlivu počasí a hloubky dezénu pneumatiky na bezpečnost jízdy. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu má na mokré vozovce brzdnou dráhu až o 1/3 delší než pneumatika se 7 mm hlubokým vzorkem.
Navíc nová pneumatika odvádí až o 80 % více vody než pneumatika opotřebovaná, což snižuje riziko vzniku aquaplaningu (více obrázek ZDE).
Co je to aquaplaning?
Na mokrém povrchu silnice mezi vozovkou a běhouny pneumatik vznikne vodní klín a drážky v běhounu nestačí odvádět vodu. Pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat. Zatáčka, kterou v létě na suchu projíždíte v pohodě rychlostí 90km/h, je v osmdesátce najednou zrádná. Chce to zvolit vhodnou taktiku, jiný styl jízdy a pak se není čeho bát. Zásadou je ovládat automobil s citem a mít
dobré "obutí" s dostatečným vzorkem. Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Pokud je vody příliš, ani dobré pneumatiky většinou nepomáhají. Jediným řešením je včasné zvolnění a projetí takového místa pomaleji než rychlostí zhruba 80km/h. Jak si při aquaplaningu poradit? Není dobré brzdit, zatáčet, ani řadit. Vůz jde okamžitě do smyku a lze jej jen obtížně ovládat. Držte pevně volant, kola rovně, a pokud se vám podaří, tak vyšlápněte spojkový pedál. Nebrzděte, ani nepřidávejte plyn. Je totiž lepší vyčkat, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.