Údaje o pneumatice lze najít na její bočnici

  9:51aktualizováno  9:51
Čtení, jemuž motoristé často nevěnují patřičnou pozornost, je na bočnici každé pneumatiky. Při koupi nového pláště by měl řidič vědět minimálně předepsaný či povolený rozměr, což se dozví z technického průkazu. Taky potřebuje znát číslo indexu nosnosti a kategorii rychlosti požadované pneumatiky.

Na pneumatikách různých značek se údaje v zásadě shodují a symbolizují následující (pro obrázek klikněte ZDE):

1...rozměr pláště
2...ochranná značka výrobce
3...nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa (psi)
4...znak o homologaci výrobku s číslem země, kde byl plášť homologován (Česko má číslo 8)
5...označení dezénu
6...kategorie rychlosti
7...index nosnosti
8...RADIAL je plášť s radiální konstrukcí kostry, STEEL značí nárazník pláště z ocelového kordu,
9...TUBELESS symbolizuje bezdušové provedení pláště a TUBE TYPE znamená plášť s duší
10...DOT – Department of Transportation, HW – kód výrobce, FB – kód rozměru, 2901 – datum výroby – 29 = týden, 01 = rok výroby 2001
11...obchodní označení výrobku

Rozměr pneumatik

 hraje důležitou roli při výběru nebo záměně kol. Každé vozidlo má v technickém průkazu přesně dán vnější průměr kola. Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disků o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk použijeme, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Chceme-li vyměnit sériový 14" disk s pneumatikou 185/60 R14 za 15" disk, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby
vnější obvod kola zůstal stejný.

O rychlostní index

pneumatik byste se měli zajímat ještě před nákupem pneumatik. V České republice musí být rychlostní index o 1 kategorii větší než je konstrukční rychlost vozidla uvedená v technickém průkazu. Pokud patříte k řidičům, kteří rádi sešlápnou plyn, měli byste zvolit raději pneumatiky s vyšším indexem (pneumatika se může při překročení rychlosti, pro kterou byla konstruována neúměrně
zahřát, což vede ke zhoršení jejich vlastností a v nejhorším případě i k defektu).

Symbol

 L

M

N

P

Q

R

S

 T

H

V

W

Y

ZR

rychlost v km/h

120

130

140

150

160

170

180

190

210

240

270

300

max.

Dezén pneumatik

Řidiči často podceňují působení vlivu počasí a hloubky dezénu pneumatiky na bezpečnost jízdy. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu má na mokré vozovce brzdnou dráhu až o 1/3 delší než pneumatika se 7 mm hlubokým vzorkem.
Navíc nová pneumatika odvádí až o 80 % více vody než pneumatika opotřebovaná, což snižuje riziko vzniku aquaplaningu (více obrázek ZDE).

Co je to aquaplaning?

Na mokrém povrchu silnice mezi vozovkou a běhouny pneumatik vznikne vodní klín a drážky v běhounu nestačí odvádět vodu. Pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat. Zatáčka, kterou v létě na suchu projíždíte v pohodě rychlostí 90km/h, je v osmdesátce najednou zrádná. Chce to zvolit vhodnou taktiku, jiný styl jízdy a pak se není čeho bát. Zásadou je ovládat automobil s citem a mít
dobré "obutí" s dostatečným vzorkem. Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Pokud je vody příliš, ani dobré pneumatiky většinou nepomáhají. Jediným řešením je včasné zvolnění a projetí takového místa pomaleji než rychlostí zhruba 80km/h. Jak si při aquaplaningu poradit? Není dobré brzdit, zatáčet, ani řadit. Vůz jde okamžitě do smyku a lze jej jen obtížně ovládat. Držte pevně volant, kola rovně, a pokud se vám podaří, tak vyšlápněte spojkový pedál. Nebrzděte, ani nepřidávejte plyn. Je totiž lepší vyčkat, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Najdete na iDNES.cz