Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Údaje o pneumatice lze najít na její bočnici

  9:51aktualizováno  9:51
Čtení, jemuž motoristé často nevěnují patřičnou pozornost, je na bočnici každé pneumatiky. Při koupi nového pláště by měl řidič vědět minimálně předepsaný či povolený rozměr, což se dozví z technického průkazu. Taky potřebuje znát číslo indexu nosnosti a kategorii rychlosti požadované pneumatiky.

Na pneumatikách různých značek se údaje v zásadě shodují a symbolizují následující (pro obrázek klikněte ZDE):

1...rozměr pláště
2...ochranná značka výrobce
3...nejvyšší nosnost pneumatiky v kg (lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa (psi)
4...znak o homologaci výrobku s číslem země, kde byl plášť homologován (Česko má číslo 8)
5...označení dezénu
6...kategorie rychlosti
7...index nosnosti
8...RADIAL je plášť s radiální konstrukcí kostry, STEEL značí nárazník pláště z ocelového kordu,
9...TUBELESS symbolizuje bezdušové provedení pláště a TUBE TYPE znamená plášť s duší
10...DOT – Department of Transportation, HW – kód výrobce, FB – kód rozměru, 2901 – datum výroby – 29 = týden, 01 = rok výroby 2001
11...obchodní označení výrobku

Rozměr pneumatik

 hraje důležitou roli při výběru nebo záměně kol. Každé vozidlo má v technickém průkazu přesně dán vnější průměr kola. Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disků o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk použijeme, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Chceme-li vyměnit sériový 14" disk s pneumatikou 185/60 R14 za 15" disk, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby
vnější obvod kola zůstal stejný.

O rychlostní index

pneumatik byste se měli zajímat ještě před nákupem pneumatik. V České republice musí být rychlostní index o 1 kategorii větší než je konstrukční rychlost vozidla uvedená v technickém průkazu. Pokud patříte k řidičům, kteří rádi sešlápnou plyn, měli byste zvolit raději pneumatiky s vyšším indexem (pneumatika se může při překročení rychlosti, pro kterou byla konstruována neúměrně
zahřát, což vede ke zhoršení jejich vlastností a v nejhorším případě i k defektu).

Symbol

 L

M

N

P

Q

R

S

 T

H

V

W

Y

ZR

rychlost v km/h

120

130

140

150

160

170

180

190

210

240

270

300

max.

Dezén pneumatik

Řidiči často podceňují působení vlivu počasí a hloubky dezénu pneumatiky na bezpečnost jízdy. Pneumatika s minimální hloubkou dezénu má na mokré vozovce brzdnou dráhu až o 1/3 delší než pneumatika se 7 mm hlubokým vzorkem.
Navíc nová pneumatika odvádí až o 80 % více vody než pneumatika opotřebovaná, což snižuje riziko vzniku aquaplaningu (více obrázek ZDE).

Co je to aquaplaning?

Na mokrém povrchu silnice mezi vozovkou a běhouny pneumatik vznikne vodní klín a drážky v běhounu nestačí odvádět vodu. Pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat. Zatáčka, kterou v létě na suchu projíždíte v pohodě rychlostí 90km/h, je v osmdesátce najednou zrádná. Chce to zvolit vhodnou taktiku, jiný styl jízdy a pak se není čeho bát. Zásadou je ovládat automobil s citem a mít
dobré "obutí" s dostatečným vzorkem. Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Pokud je vody příliš, ani dobré pneumatiky většinou nepomáhají. Jediným řešením je včasné zvolnění a projetí takového místa pomaleji než rychlostí zhruba 80km/h. Jak si při aquaplaningu poradit? Není dobré brzdit, zatáčet, ani řadit. Vůz jde okamžitě do smyku a lze jej jen obtížně ovládat. Držte pevně volant, kola rovně, a pokud se vám podaří, tak vyšlápněte spojkový pedál. Nebrzděte, ani nepřidávejte plyn. Je totiž lepší vyčkat, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.

Autor:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

OBRAZEM: Saab 9-3 se vrací. Pod pseudonymem a na baterky

Start výroby nového elekromobilu NEVS 9-3 na základech saabu

Tomu autu se oficiálně Saab říkat nesmí, kdo se o modely legendární - a dnes už neexistující - švédské značky zajímal...

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...



Najdete na iDNES.cz