Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Údajům o spotřebě benzinu či nafty se věřit nedá, ukázal test desítek aut

Automobilky neuvádějí přesné údaje o spotřebě a zrychlení, zjistil rakouský autoklub a německý automagazín. Údaje výrobců jsou spíše orientační, moc se podle nich kupovat auto nedá. Některá auta ale mohou být dokonce živější a úspornější, než je psáno v tabulkách.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Spotřeba auta je věčné téma, jenže zrovna údaje, které uvádějí automobilky ve svých prospektech, nemůžeme brát příliš vážně. Rakouský autoklub ÖAMTC spolu se stanicí ORF postavily do speciálního testu trojici aut: benzinovou Škodu Octavii 1,6 FSI a naftový Volkswagen Passat Combi 1,9 TDI s Volvem V50 1,6D.

Švédský kombík při testovacích jízdách spotřebovával o 7,7 % nafty více a škodovka si přihnula z nádrže o 6 % procent benzinu víc, než udává výrobce. Oblíbený volkswagen naopak jezdil se spotřebou skoro o 9 procent nižší.

Spotřeba paliva přitom úzce souvisí s hladinou oxidu uhličitého, který auto vypouští. Právě CO2 se automobilky snaží všemožně snižovat a chlubí se tím. V některých zemích včetně Německa se dokonce z množství CO2, udávaného v technických údajích k vozu, vypočítává silniční daň.

Velký test provedl také německý Auto motor und sport. Skvěle se v něm předvedla Dacia Logan 1,4. Namísto udávané průměrné spotřeby 6,9 l/100 km vystačila jen s 5,2 litry benzinu na 100 km, což znamená 24procentní rozdíl.

Renomovaný autočasopis vyslal desítky testovaných aut na 93kilometrovou trasu přes města, okresky a dálnice. Každé auto jelo stejnou trať třikrát.

Ještě lépe než logan si vedla další dacia. Benzinové sandero má podle údajů rumunské značky vlastněné Renaultem jezdit se spotřebu 7,2 litru, v testu ale vystačilo s 5,1 litru na 100 km. Rozdíl v tomto případě dosahuje dokonce 29 procent.

Nevyznamenala se naopak japonská automobilová miniatura Toyota iQ. Redakce časopisu Auto motor und sport naměřila netradiční toyotě s litrovým benzinovým motorem skoro o třetinu vyšší spotřebu, než udává výrobce. Brožura slibuje 4,7 litru na sto kilometrů, testeři jezdili za 6,2 litru.

Velké rozdíly naměřil automagazín také u Kii Venga, malého MPV, které vyrábí korejská automobilka ve slezských Nošovicích. Namísto 5,9 jezdila za 7,3 litru. Stejně tak Ford Mondeo Flexifuel vykázal spotřebu 9,2, namísto 7,9 litru.

Proč katalogy (skoro vždy) lžou

Problém spočívá ve způsobu, jakým automobilky měří spotřebu. Způsob měření jim totiž ukládají předpisy, které mají k realitě daleko. Vše probíhá tak, že se simuluje jízda automobilu ve válcové zkušebně. Celkem jede auto na válcích 1 180 sekund, tedy asi 20 minut, během kterých si odkroutí 11 kilometrů průměrnou rychlostí 34 km/h.

Třináct minut (780 sekund) se simuluje městský provoz a 400 sekund mimoměstský. V městském provozu se auto rozjíždí na různé rychlosti, maximem je padesátka. Mimo město se na deset sekund rozjede na stodvacetikilometrovou rychlost. Takto najede čtyři kilometry a jede průměrně 19 km/h. Více i měření spotřeby ZDE

Neměří se přímo, kolik paliva motor spálil, ale množství vypuštěného oxidu uhličitého (Co2). Z něho se pak dopočítává spotřeba, množství CO2 totiž přímo souvisí s tím, kolik paliva bylo na jeho "výrobu" třeba.

Tyto laboratorní podmínky však mají s reálným životem řidiče na silnici pramálo společného. Žádné zrychlení, zpomalení, předjíždění ani postávání v koloně. Automobilky navíc samozřejmě provádějí testy s vypnutou klimatizací a na modelech postrádajících jakoukoli výbavu, která by zvyšovala spotřebu. Vypnutí klimatizace, jež je jedním z velkých žroutů paliva, je dokonce zadáno v předpisech.

Údaje udávané automobilkami jsou tedy jen relativně použitelným vodítkem při vzájemném porovnání modelů. Absolutní čísla moc použitelná nejsou.

Test odhalil i lenivce

Stejně pochybná čísla jako v tabulkách spotřeby odhalil Auto motor und sport také u údajů o zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost. Také v tomto případě narazil na auta, jejichž tabulky neodpovídají realitě. Svižnější, než jak udává výrobce, byla třeba benzinová Mazda 3. Výrobce udává u verze s dvoulitrovým motorem zrychlení na stovku za 10,4 sekundy, trojka to ale zvládá za 9 sekund. Stejně tak se rozjede Hyundai i20 s naftovou 1,4 na stokilometrovou rychlost za 11,8 namísto 13,5 sekundy. A konečně Kia Cee´d 1,6 CRDi je na stovce o sekundu dřív než za udávaných 11,5 sekundy.

Netradiční test ale odhalil i pořádné lenochy. Malinkatý Fiat 500 s benzinovým motorem 1,2 se na stovku rozjel za 15,3 sekundy namísto udávaných 12,9. Středně velké SUV Volkswagen Tiguan s dvoulitrovým turbodieselem potřebovalo na rozjezd skoro o dvě sekundy více (12,4 namísto 10,5 s) a podobně si vedl Hyundai i20 s benziňákem 1,2 litru (15,0 namísto udávaných 12,9 s).

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...