Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Udělej si sám: auto pro všechny

aktualizováno 
Pokud vám nevyhovuje vám žádný ze čtyřkolových výrobků, které automobilky nabízejí, postavte si svůj vlastní. První auto "open source" vyjíždí z Nizozemí, jmenuje se C,mm,n.

C,mm,n | foto: autorai.nl

Víc hlav víc ví
Automobilky si své unikátní technologie a technická řešení přepečlivě střeží. S úplně opačnou filozofií počítá "open source", podílí se na něm co nejvíce lidí, jeho tvorba a výsledky jsou dostupné nejširšímu okruhu lidí. Žádné patenty, žádné tajné postupy, myšlenkou je vystavit na internetu přesný a podrobný návod, jak vyrobit auto.

S "otevřeným zdrojem" udělal díru do světa a proslavil ho Linux nebo třeba otevřená internetová encyklopedie Wikipedia. Myšlenka takto postaveného auta není nová, už v roce 1999 se narodil projekt automobilu OScar - projekt nizozemského sdružení pro přírodu a životní prostředí a univerzit v Delftu, Eindhovenu a Twente. Na virtuálním společném autě už dnes po osmi letech spolupracuje přes tisíc lidí. Příspěvek každého, kdo je technicky zdatný, je vítán, prozatím se ale jejich automobil nedostal přes virtuální hranici.

První prototyp
Před rokem a půl se začalo připravovat první reálné vozidlo na bázi volné spolupráce "internetových lidí". Prototyp "c,mm,n" (čti "common" - anglicky běžný) se představil na amsterdamském autosalonu AutoRAI 2007.

Myšlenka byla jednoznačná: vytvořit jednoduchý, robustní automobil, který bude mít modulární architekturu.

C,mm,n je prototyp rodinného 2+2místného auta, poháněného vodíkovými palivovými články. Auto je postavené z recyklovaných materiálů, každé ze čtyř kol pohání vlastní elektromotor.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.