Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kuriozita: K údržbě slavného McLarenu F1 je potřeba 20 let starý laptop

aktualizováno 
Supersportovní McLaren F1 uvedený na trh v roce 1992 je i dnes neskutečně fascinující auto, které ani po technické stránce vůbec nezestárlo. Proto možná překvapí, že k jeho pravidelnému servisu je zapotřebí také kousek muzeální techniky. Nezbytnou výbavou je totiž přes 20 let starý notebook.

McLaren F1 na ženevském autosalonu

I více než 24 let po svém zrození je McLaren F1 neskutečně fascinující auto. I dnes některá jeho technická řešení překvapují a patří na absolutní špičku. Ostatně dodnes McLaren F1 drží rychlostní rekord. Ten absolutní mu sice vzalo v roce 2005 Bugatti Veyron, ale stále je F1 nejrychlejším produkčním vozem s atmosférickým motorem.

Fotogalerie

Proto možná překvapí, že při jeho údržbě servisními techniky McLarenu je zapotřebí vpravdě historická technika. Dodnes totiž automobilka potřebuje k údržbě svého legendárního auta laptop, který pochází z doby zrodu auta. A jiný použít nemůže. Konkrétně jde o notebook Compaq LTE 5280 s operačním systémem MS DOS. Na něm běží speciální software, který se propojí se systémy automobilu.

Kvůli softwaru samotnému však onen konkrétní notebook zapotřebí není. Důvodem, proč může McLaren používat jen tento jeden konkrétní typ, je speciální CA karta (karta podmíněného přístupu), která se dá do notebooku nainstalovat. Právě tato autorizační karta je nutná pro propojení softwaru v notebooku s automobilem, bez ní diagnostika a další funkce neběží. Compaq LTE 5280 je jediným strojem, který tuto speciální kartu podporuje.

Compaq LTE 5280

V poslední době jsou ale s těmito notebooky u McLarenu čím dál větší potíže a navíc se funkční kousky špatně shánějí. Proto se chystá náhrada. „V současnosti pracujeme na novém rozhraní, které bude kompatibilní s moderními laptopy, protože ty staré Compaqy jsou čím dál méně spolehlivé a těžko se shánějí,“ potvrdil v reportáži serveru Jalopnik jeden z techniků McLaren Special Operations.

Než toto řešení McLaren vyvine, k servisu jednoho z nejcennějších supersportovních aut světa bude i nadále potřeba kus obstarožní výpočetní techniky, který od doby svého vzniku zastaral mnohem víc než legendární auto.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Škoda opakuje, že stěhování Superbu do Německa se neplánuje

Škoda Superb Combi

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen bude v Německu montovat model Karoq. Žádné další změny ve výrobě modelů se...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Najdete na iDNES.cz