Kuriozita: K údržbě slavného McLarenu F1 je potřeba 20 let starý laptop

aktualizováno 
Supersportovní McLaren F1 uvedený na trh v roce 1992 je i dnes neskutečně fascinující auto, které ani po technické stránce vůbec nezestárlo. Proto možná překvapí, že k jeho pravidelnému servisu je zapotřebí také kousek muzeální techniky. Nezbytnou výbavou je totiž přes 20 let starý notebook.

McLaren F1 na ženevském autosalonu

I více než 24 let po svém zrození je McLaren F1 neskutečně fascinující auto. I dnes některá jeho technická řešení překvapují a patří na absolutní špičku. Ostatně dodnes McLaren F1 drží rychlostní rekord. Ten absolutní mu sice vzalo v roce 2005 Bugatti Veyron, ale stále je F1 nejrychlejším produkčním vozem s atmosférickým motorem.

Fotogalerie

Proto možná překvapí, že při jeho údržbě servisními techniky McLarenu je zapotřebí vpravdě historická technika. Dodnes totiž automobilka potřebuje k údržbě svého legendárního auta laptop, který pochází z doby zrodu auta. A jiný použít nemůže. Konkrétně jde o notebook Compaq LTE 5280 s operačním systémem MS DOS. Na něm běží speciální software, který se propojí se systémy automobilu.

Kvůli softwaru samotnému však onen konkrétní notebook zapotřebí není. Důvodem, proč může McLaren používat jen tento jeden konkrétní typ, je speciální CA karta (karta podmíněného přístupu), která se dá do notebooku nainstalovat. Právě tato autorizační karta je nutná pro propojení softwaru v notebooku s automobilem, bez ní diagnostika a další funkce neběží. Compaq LTE 5280 je jediným strojem, který tuto speciální kartu podporuje.

Compaq LTE 5280

V poslední době jsou ale s těmito notebooky u McLarenu čím dál větší potíže a navíc se funkční kousky špatně shánějí. Proto se chystá náhrada. „V současnosti pracujeme na novém rozhraní, které bude kompatibilní s moderními laptopy, protože ty staré Compaqy jsou čím dál méně spolehlivé a těžko se shánějí,“ potvrdil v reportáži serveru Jalopnik jeden z techniků McLaren Special Operations.

Než toto řešení McLaren vyvine, k servisu jednoho z nejcennějších supersportovních aut světa bude i nadále potřeba kus obstarožní výpočetní techniky, který od doby svého vzniku zastaral mnohem víc než legendární auto.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Porsche Panamera 4,8...
Porsche Panamera 4,8...

r.v. 2012, naj. 133 191 km, benzín
929 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz