Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ujet od nehody = až pět let vězení. Jízda bez řidičáku za 50 tisíc

  13:30aktualizováno  13:30
Řidiči, který usedl za volant, přestože mu to předtím úřady zakázaly, budou hrozit až 3 roky vězení. Naopak trestné už nebude řízení bez řidičáku, pokud jej hříšník nikdy neměl a byl přistižen poprvé. Nový trestní zákon zpřísňuje také tresty pro řidiče za ublížení při nehodě i za řízení pod vlivem alkoholu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Denně podobných "řidičů" chytí policisté v průměru kolem čtyřiceti. Uvozovky u slova řidičů jsou namístě, protože za volantem v okamžiku kontroly sedí lidé, kteří šoférovat nesmějí - nikdy neprošli autoškolou nebo řídí jiný typ vozidla, než jaký podle svých dokladů mohou. Od července 2006 až do současnosti je takové chování automaticky považováno za trestný čin, za který hrozí až rok vězení. Už za dva dny bude vše jinak a "řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění", jak zákon takovou jízdu označuje, bude pouhým přestupkem.

Ministerstvo spravedlnosti změnu obhajuje. Prý tisíce případů "neřidičů" jen zdržovaly soudce od důležitější práce. A také to bylo podle představitelů ministerstva mimořádně drahé, každé líčení totiž může vyjít i na několik desítek tisíc korun.
"Jen za rok 2008 soudy musely řešit téměř 14 tisíc takových případů, nejvíc na severu Čech a severu Moravy," uvedla mluvčí ministerstva Jitka Zinke.

Proti novince protestovalo neúspěšně ministerstvo dopravy, podle kterého jen zhorší chování řidičů na silnicích.
"Proti té změně jsme pořád. Člověk, který neprošel autoškolou, může být nebezpečný pro ostatní," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Ze statistik navíc vyplývá, že nejvíce řidičů, kteří nikdy nenavštěvovali autoškolu, a přesto si za volant sednou, je ve věku kolem devatenácti let. A právě mladí řidiči způsobí každoročně nejvíce tragických dopravních nehod," doplnil mluvčí Hanzelka.

Dopravní odborníci nemají na změnu jednotný názor. Někteří souhlasí s ministerstvem dopravy, že se situace na silnicích bude kvůli novince zhoršovat. Jiní oponují, že to výrazný vliv mít nebude.

"Případné stíhání za jízdu bez oprávnění mělo jen psychologický dopad. Někoho mohlo vystrašit, že bude mít zápis v trestním rejstříku, většině lidí to ale bylo jedno," míní právník Jan Kněžínek, který se specializuje na dopravu.

Pokuta až padesát tisíc a minimálně rok zákaz řízení

Ministerstvo spravedlnosti navíc tvrdí, že díky změně čekají šoféry bez autoškoly v konečném důsledku mnohem tvrdší tresty. Dosud sice mohli skončit před soudem, jenže ten jim občas ani nezakázal řídit. A uložené pokuty také nepatřily k nejvyšším.

Nyní takoví "řidiči" poputují před přestupkovou komisi a "vyfasují" pokutu v rozmezí od 25 do 50 tisíc korun. "Navíc jim úřady automaticky zakážou řízení na rok až dva. Není to rozhodně mírný trest," řekla mluvčí Zinke.

Upozornila také, že pokud má někdo už z minulosti řízení auta zakázané, může ho od 1. ledna stihnout mnohem tvrdší trest než dosud. Takové chování bude totiž považováno za maření výkonu úředního rozhodnutí, za které hrozí až tři roky vězení. Dosud to bylo o rok méně. "V tomto ohledu naopak změnu vítáme," řekl mluvčí ministerstva dopravy Hanzelka.

Přísnější trest za ujetí od nehody

Trestní zákoník přináší i další novinky, které se mohou řidičů nějakým způsobem dotknout. Zpřísňuje se třeba trest za zavinění nehody, při které někdo zemře nebo je vážně zraněný. Dosud mohl viník takovéto vážné havárie odejít od soudu s maximálně dvouletým trestem. Od ledna to bude o rok víc.

V případě, že tragickou nehodu zaviní opilý šofér, který jel zároveň příliš rychle, se přitvrdí ještě výrazněji. Podle platného zákona by ho mohl soud poslat za mříže maximálně na pět let, už za dva dny bude dotyčnému hrozit nepodmíněný trest od tří do osmi roků.

Odborníci říkají, že přitvrzení je zcela namístě. I kvůli tomu, že neubývá nehod, při kterých byl někdo zraněný, nebo dokonce někdo zemřel, a viník z místa přesto ujede. Od začátku ledna do konce listopadu se takových nehod stalo v Česku už téměř 9,5 tisíce. Zemřelo při nich čtrnáct lidí a 803 se lehce nebo těžce zranilo.

I v prosinci museli řešit policisté takové havárie. Například v Opavě srazil třiatřicetiletý muž na přechodu ženu a jejího sedmiletého syna. Z místa ujel, policisté ho našli až za několik hodin. Zároveň zjistili, že muž byl opilý a měl už z minulosti zakázané řízení. Žena přes snahu lékařů zemřela.

Nový zákoník přísněji posuzuje i případy, kdy je někdo pouhým svědkem nehody a neposkytne pomoc zraněným. Dosud mohl nevšímavý člověk za takové chování dostat maximálně roční trest. Od ledna to bude o rok víc.

"Zpřísňují se i tresty pro účastníky nějaké nehody, při níž se někdo zraní. Nově za neposkytnutí pomoci bude v takovém případě hrozit až pětiletý trest, nyní je to zatím o dva roky méně. A skutečně se to týká všech účastníku havárie," upozornil právník Kněžínek.

Paragrafy pro řidiče

Usmrcení z nedbalosti
V základní sazbě budou hrozit viníkovi až 3 roky vězení, pokud řidič zabije dva a více lidí, dostane trest od 3 do 10 let.
Ublížení na zdraví z nedbalosti
Za menší poranění budou hrozit až 3 roky vězení, za vážné je sazba od dvou do osmi let.
Neposkytnutí pomoci
Kdo neposkytne vážně zraněnému pomoc, "koleduje" si až o tříletý nepodmíněný trest.
Neposkytnutí pomoci řidičem
Viník nehody, který neposkytne své oběti pomoc, bude posuzován ještě přísněji. Soud ho může poslat do vězení až na pět let.
Ohrožení pod vlivem návykové látky
Za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog má být až rok vězení. U opakovaného deliktu až tři roky.
Maření úředního rozhodnutí
Řidiči, který usedl za volant, přestože mu to úřady zakázaly, budou hrozit až 3 roky vězení. Naopak trestné už nebude řízení bez řidičáku, pokud jej hříšník nikdy neměl a byl přistižen poprvé.

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.