Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ukradněte mi fabii. Červenou

  9:41aktualizováno  9:41
V hlavním městě ročně zmizí kolem osmi tisíc vozů, které většinou skončí za hranicemi. Tam totiž zákazníci berou Prahu jako "levný autobazar". Pražané by proto měli auta pečlivě zabezpečit - systémem satelitního vyhledávání či zámkem na řadicí páku.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jablotron

Karel Kratochvíl přiznává, že je na policejních služebnách v Praze 10 skoro jako doma. Tedy jako oběť. To proto, že mu už dvakrát za posledních šest let ukradli auto a pokaždé to bylo v desáté městské části, kde pracuje.

"Nejdřív jsem přišel o starého favorita. Věděl jsem, že už ho nikdy neuvidím, a tak jsem si v bazaru koupil na dojíždění do práce zánovní felicii. Jenže tu mi loni na podzim ukradli taky,“ hořekuje Kratochvíl, který se s krádeží druhého vozu nechtěl dlouho smířit. Nakonec mu to stejně nedalo - a pořídil si úplně novou fabii.

Sotva pár dní po nákupu nové škodovky se však Kratochvílovi jeho felicie vrátila. "Auto mi ukradli, asi na zakázku, a odvezli do Polska. Tam s ním ale zloděj boural a podle čísla motoru našli jeho oficiálního majitele - mě,“ vysvětluje Kratochvíl, který staré auto předal do péče synovi a to nové pečlivě zajistil.

Má v něm instalováno elektronické zabezpečení a parkuje ho skoro výhradně v garáži. "Koupil jsem ho sice na dojíždění, ale do práce už jezdím jenom tramvají,“ zapřísahá se.

Jako v autosalonu: klient si vybere značku, typ i barvu
V Praze se nejvíce kradou právě škodovky a také volkswageny. Na jejich věku a typu většinou nezáleží.
Starší vozy skončí na vrakovištích, kde se rozprodávají na náhradní díly.

Novější auta se vyvážejí mimo republiku. Asi sedmdesát procent z nich skončí v zemích bývalého Sovětského svazu.

Auta se kradou na objednávku a probíhá to podobně, jako kdyby zákazník přišel do autobazaru. "Klient v cílové zemi zadá typ vozidla, rok výroby, obsah a barvu a specializované automobilové gangy mu přesně takový typ v Praze ukradnou,“ popisuje detektiv Aleš Haisl, který vyšetřuje krádeže aut.

Na objednávku krade v Praze několik skupin zlodějů, jsou převážně z postsovětských republik. Takový gang bývá dobře organizovaný, proto se policistům často podaří pochytat drobné zlodějíčky, ale na šéfy gangu většinou nedosáhnou.

"Také jejich technické vybavení je daleko lepší než naše, jsou prostě o krok před námi,“ přiznávají policisté, proč mají zloději automobilů pořád navrch.

Zámek na řadicí páce a tajný spínač jsou samozřejmost
Nový systém, který do ulic plánuje umístit pražský magistrát, by mohl značně snížit počet krádeží.
Významně znesnadnit práci zlodějům mohou i sami majitelé aut. Třeba proto, že většina aut mizí v noci a majitelé jejich krádež ohlásí ráno. Systém tak nebude moci policii upozornit, že ulicí projíždí ukradené vozidlo.

Přesně to se stalo také Aleši Müllerovi z Hořovic. "Auto mi ukradli během noci a já jsem krádež ohlásil až ráno,“ vzpomíná Müller, který své nové auto parkuje na hlídaném parkovišti.

Ale jsou i jiné možnosti, dokonce levnější, než odstavit auto na hlídané parkoviště.

Například uzamykatelná bezpečnostní páka by měla být samozřejmostí. Policisté doporučují i další vynálezy: nainstalovat do vozu systém satelitního vyhledávání nebo jeden či dva tajné vypínače, bez jejichž zmáčknutí řidič nenastartuje.

"Nedoporučuji ale nechat si udělat tajný vypínač v typizovaném servisu, protože tam ho dávají pořád na stejné místo. Je lepší využít služeb nějakého soukromníka,“ navrhuje Haisl.

***

JAK SE KRADOU AUTA

Nejohroženější značky
1. Škoda
2. Volkswagen
3. Ford
4. Peugeot
5. Renault

*Kradou se také luxusní značky - Audi, Mercedes či BMW. Naopak „bezpečná“ jsou auta japonských a korejských výrobců, zloději pro ně nemají kupce.

*Profesionální zloději kradou za pomoci takzvaného "ježka“. To je minipočítač, který se používá v autoservisech. U moderních aut plných elektroniky se připojuje k palubní desce a mechanikům pomáhá najít poruchu. Jenže „ježek“ se dá sehnat i na černém trhu. Stojí 50 tisíc korun. Zloděj díky němu nastartuje rovnou přes palubní počítač.

*Jak zabezpečit automobil: Policisté doporučují uzamknout řadicí páku a pořídit si jeden nebo dva tajné vypínače - knoflík, bez jehož zmáčknutí se auto nenastartuje. Tajný vypínač je dobré nepřidávat v typizovaném servisu, protože tam ho dávají stále na stejné místo.
ZDROJ: POLICIE ČR

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.