Autem na Ukrajinu: levná nafta, zničené silnice a divoká doprava

aktualizováno 
Necelých tisíc kilometrů na východ od Prahy leží panenská příroda a zdevastované silnice. Ukrajina však láká cestovatele i na levné pohonné hmoty, krásné ženy a Černé moře. Než se vydáte na cestu, přečtěte si naše praktické rady a tipy pro motoristy.

Fronta na hranicích na Ukrajinu | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Než vyrazíte

Ukrajinské silnice jsou pro většinu aut očistcem. Ujistěte se, že máte převážená zavazadla dostatečně zajištěná proti pohybu. Častokrát je nutné kvůli hlubokému výmolu prudce zabrzdit nebo se mu náhle vyhnout. Ve městech jezdí někteří řidiči bez okolků na červenou. To vše může způsobit nepříjemnou melu v kufru.

S sebou si nezapomeňte vzít pas a mezinárodní řidičský průkaz. Sjednejte si také cestovní pojištění. Pokud nejedete vlastní autem, musí mít řidiči plnou moc od majitele vozu s úředně ověřeným podpisem. Ukrajinské zákony zahrnují do automobilové povinné výbavy i hasicí přístroj. Zkušení cestovatelé radí přibalit do kufru také kovový kanystr na palivo, protože se po něm někteří celníci mohou ptát. 

Jelikož cestujete mimo Evropskou unii, doporučujeme auto opatřit kulatou samolepkou CZ. Policejní hlídka oficiálně nesmí vybírat peníze za přestupky na místě. Pokud požaduje hotovost, jde o úplatek. Pokuty se platí standardně na státní bankovní účet.

Parkování na chodníku, který je ve stavu charakteristickém pro Ukrajinu.

Parkování na chodníku, který je ve stavu charakteristickém pro Ukrajinu.

Pozor na vývoz zboží ze země. Alkohol i cigarety jsou striktně omezeny a převoz nadlimitního množství se může klasifikovat jako pašování. Z Ukrajiny nesmíte do Evropské unie přivést jakékoli mléčné výrobky nebo maso. Celníci na hranicích takové zboží nekompromisně zkonfiskují a dostanete pokutu. Byli jsme se podívat na otevřeném trhu ve Lvově, kde se na obřím prostoru ve čtyřicetistupňových vedrech bez chladicích boxů porcuje a prodává maso. Konzumace takových potravin je zdraví nebezpečná. Naopak cukrovinek si smíte dovést co hrdlo ráčí.

Navigace

Vyrazit bez aktuálních mapových podkladů vás může nečekaně zdržet. Silnice druhých a třetích tříd většinou připomínají tankodromy. Na takové cestě hrozí zničení kola nebo důležitých komponentů podvozku. Nám se osvědčily online navigace Waze nebo Google.

Pro jejich správné fungování budete potřebovat stálé internetové připojení. Nakupovat mobilní data v Česku se nevyplatí. Zajeďte na nejbližší ukrajinskou pobočku společnosti Vodafone nebo Kyivstar. Předplacená SIM karta s neomezeným internetem stojí v přepočtu sto korun na měsíc. Ve větších městech funguje LTE nebo 3G síť.

Vyhněte se hromadné dopravě. Autobusy bývají přeplněné a ve špatném technickém stavu. Zvolte raději tramvaj, taxi nebo Uber. Ten funguje na Ukrajině už dva roky. Osmikilometrová jízda stojí v závislosti na podmínkách 100 až 200 hřiven, tedy přibližně sto až dvě stě korun.

Směnárny

Při platbě kartou si ověřte, jestli vám nebude účtována manipulační přirážka. Výběr hotovosti z všudypřítomných bankomatů může být doprovázen poplatkem, na který vás automat upozorní. Určitě neměňte peníze na letišti nebo v bance. Tam bývají kurzy nevýhodné. Doporučujeme směnárny v centrech měst. 

Ve Lvově jsme za českou stovku dostali 115 hřiven a za jedno euro 31 hřiven. Na trzích se občas zdržují místní překupníci. Poznáte je podle nápadného paklíku bankovek v ruce. Taková směna je na Ukrajině nelegální, nicméně policií zpravidla přehlížená.

Čerpací stanice a paliva

Většinu benzinových stanic provozují soukromníci, proto každá vypadá jinak. Sítě čerpacích stanic na Ukrajině vybudovala například společnost Shell nebo Okko. Ceny pohonných hmot jsou většinou individuální. V průměru stojí litr nafty v přepočtu 22 korun a litr Naturalu 95 vyjde na 24 korun. Spousta pumpařů prodává stále Natural 92 nebo olovnatý benzin. Kvalita běžně dostupné nafty je mnohdy lepší než u nás. Bez obav ji můžete načerpat i do moderních turbodieselů.

Na stanicích vám natankuje zpravidla obsluha. Platí se buď předem za objednaný počet litrů paliva nebo dáte pokyn „do plna“ a zaplatíte až po cvaknutí plnicí pistole. Mějte u sebe dostatek hotovosti. Ačkoli na většině míst zaplatíte kartou, někdy vám pracovník oznámí, že terminál nefunguje. Občas jde jen o výmluvu nepoctivých provozovatelů, kteří mají v podzemních nádržích nezdaněná paliva.

Majitel Range Roveru zaparkoval uprostřed ulice.

Majitel Range Roveru zaparkoval uprostřed ulice.

Typická situace, kdy řidič odbočující vlevo blokuje dopravu.

Typická situace, kdy řidič odbočující vlevo blokuje dopravu

Parkování

V centrech větších měst stojí hodinové stání zhruba dvacet hřiven. Do Lvova, Oděsy i Kyjeva dorazil trend zvaný modré zóny. Tam pravidla určuje dopravní značka. Platí se i před sportovními centry nebo akvaparky, kde zaparkujete už za čtyři hřivny na hodinu. Ostatní parkovací místa bývají bez poplatku. Řidiči mnohdy nechají auto klidně uprostřed silnice nebo na chodníku. Výjimkou nejsou dlouhodobě odstavená auta na městské zeleni. Za špatné stání můžete vyfasovat pokutu kolem 300 hřiven.

Fotogalerie

Nocování

Kromě klasických hotelů, které spolupracují se známými rezervačními portály, můžete využít služeb pronájmu bytů. Hostitelé jsou zpravidla vstřícní a nápomocní. Většina obyvatel však nerozumí angličtině. Domluvíte se tu ukrajinsky, rusky nebo polsky.

Divočina a retro

Cestování po bývalé Malé Rusi je mnohdy divočina. Mentalita místních se totiž diametrálně liší od té naší, což se projevuje i za volantem. Sledujte tedy pozorně obě zpětná zrcátka. Nefoťte na hranicích ani nápadně nemiřte objektivem na policejní auta. Strážníci to nemají rádi a takovou fotku dokážou náležitě „ocenit“ i jednodenním vězením. Pokud milujete panenskou přírodu a chcete se vrátit v čase o dvacet let dozadu, je Ukrajina pro vás to pravé místo.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Potvrzeno, nová Škoda Octavia se začne odhalovat příští rok

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Čtvrtá generace Octavie, stěžejního modelu mladoboleslavské značky, se představí v příštím roce. Na setkání s novináři...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Najdete na iDNES.cz