Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ukrývali jsme tatru pana prezidenta - nejvzácnější české auto

  13:17aktualizováno  13:17
Ten vůz je jednou z největších atrakcí na ohromné výstavě veteránů, jaká neměla ve střední Evropě obdoby. Kdyby však automobil Tatra prezidenta Masaryka, který je dnes národní památkou, za války neukryl otec lékařky z Lovosic, už by neexistoval.

Tater 80 bylo vyrobeno celkem 22. V provedení Landauet však pouze jedna. Patřila prezidentu Masarykovi. | foto: Národní technické muzeum

"Český Rolls-Royce“ a jeden z nejvzácnějších českých automobilů, Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, nyní obdivují tisíce návštěvníků výjimečné výstavy veteránů ve Vídni.

Jeho cena je nevyčíslitelná, Česko ho vystavovatelům zapůjčilo jen pod podmínkou, že se za něj zaručí rakouský stát. Vůz má však zajímavý osud. Kdyby nebyl stroj z roku 1935 za války ukryt, zřejmě by jej zničili nacisté.

"Když jsem to auto viděla na fotografii, uvědomila jsem si, že to je ten vůz, co tatínek v době války schovával ve své garáži v Benešově u Prahy,“ říká dcera zachránce vzácného exempláře Soběslava Švíglera. Jarmila Slavíčková dnes coby oční lékařka vyšetřuje své pacienty v Lovosicích.

"Mně bylo v té době šest let a tatínek mě čas od času brával s sebou do garáže, která stála v Benešově na Malém náměstí. Byl to veliký dvůr, vešlo se tam tak šest aut,“ říká Slavíčková.

"Tatínek tam měl ale složené samé pneumatiky. Když jsem byla hodná, nechával mě lézt v tunelech z těch pneumatik,“ líčí svůj nevšední zážitek z dětství.

Nečekaný objev
Když jednou přelezla všechny ty pneumatiky, objevila velký automobil. Zaskočený otec ji nejdřív pokáral.

"Pak si mě ale vzal stranou a vysvětloval, že je to auto pana prezidenta a že za žádnou cenu nesmím nikomu o něm říci. Pak mne pustil dovnitř, abych prý jednou mohla říct, že jsem v tom autě seděla,“ říká Slavíčková.

Vše se odehrálo krátce před tím, než do Benešova přijeli na konci války Sověti. Pan Švígler schovával prezidentskou limuzínu pod hromadami pneumatik celou válku, nepochybně tak riskoval svůj život.

"Hrozně mě zajímalo, proč v něm bylo sklo mezi sedadly řidiče a cestujících. V autě byl také kartáč na šaty. Můj otec si ho vzal na památku. Měli jsme ho dlouho doma vystavený,“ vzpomíná Slavíčková.

Gestapo naštěstí vozidlo neobjevilo. "Vím, že maminka asi dvakrát plakala a říkala mi: dneska zase byly na tom dvoře gestapáci a ty o tom autě víš, nesmíš to nikde říct. Tatínek tehdy musel dvůr otevřít. Ptali se, zda je to plné pneumatik. Spokojili se s kladnou odpovědí,“ líčí tehdejší dramatické okamžiky dcera zachránce legendárního automobilu.

Jak se auto do benešovské garáže dostalo, není jasné, stejně jak z ní zmizelo a kdo jej odvezl.

"Otec o tom přede mnou nikdy nemluvil,“ říká dnes Slavíčková, která se po studiu provdala do Kanady a do vlasti se vrátila až v roce 1984.

Jednu z verzí, proč nakonec auto skončilo u Švíglera, podporují jeho tehdejší styky s velkostatkářem Josefem Počepickým z nedalekých Uhlířských Janovic.

Jarmila Slavíčková jejíž otec skrýval v době okupace automobil prezidenta T. G. Masaryka

"Na jejich statek jsem jezdila se svou tetou. Jednou jsem tam spala na mosazných postelích a řekli mi, že je to postel pana prezidenta Beneše,“ vzpomíná Slavíčková. Mohlo jít tedy o úsilí českých agrárníků, spojených s politickými kruhy, ukrýt před nacisty vzácný exemplář české historie.

Přesná dokumentace osudu k vozidlu, vystavovanému dnes ve Vídni, existuje až od srpna 1957, kdy ho do této instituce předala Ludmila Kloudová, která se v rámci Masarykova ústavu starala o bývalý Masarykův majetek.

Životní příběh Soběslava Švíglera, zachránce Masarykova automobilu, je čítankovým příkladem šikanování drobného živnostníka. Začínal tím, že myl auta u pumpy, a pak se stal prodejním úředníkem automobilky Praga, dojíždějícím za prací do Prahy.

Později si v Benešově založil obchod s náhradními díly a zároveň prodával auta například okolním statkářům.

Po únoru 1948 mu obchod vzali komunisti. "Mě nenechali studovat v Praze, ale až v Plzni. Zdůvodnění znělo, abych se dostala z vlivu svých buržoazních rodičů, vzpomíná Slavíčková.

"My jsme byly tak buržoazní rodina s třemi dětmi, že já jsem musela každé prázdniny chodit na pole. Moje studium podmínili tím, že otec musí spravovat traktory,“ dodává.

Švígler se pak stal vedoucím autodopravy v benešovské mlékárně. "Jednou přišel domů a řekl - mám po práci. Že prý tam nemůže pracovat, protože prý při shánění náhradních dílů využívá svých buržoazních styků,“ líčí události z roku 1956 jeho dcera.

"Říkal, že doba mu zničila život, nenáviděl režim až do konce svého života,“ dodává. Nových časů se zachránce Masarykovy Tatry ale přeci jen dočkal, zemřel čtyři roky po sametové revoluci.

Slavný vůz patří k Chromovaným klenotům

Mimořádná výstava historických automobilů probíhá v Technickém muzeu Vídeň od minulého týdne.

Nejdražší výstava v historii muzea nabízí do 2. března příštího roku návštěvníkům celkem 36 unikátních vozů, včetně dvou ze sbírek pražského Národního technického muzea.

Česká vláda rozhodla, že na výstavu mohou být zapůjčeny Tatra 80 V12 Landaulet z roku 1935, vyrobená pro prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, a závodní osmiválec Bugatti 51 z roku 1931, na němž sbírali vítězné vavříny Jiří Kristián Lobkowicz a Zdeněk Pohl. Oba vozy byly prohlášeny za národní kulturní památku.

I ostatní ve Vídni vystavené exponáty jsou převážně z meziválečného období. Nejstarší vozidlo ale pochází už z roku 1908 a pro kontrast je na výstavě i několik vozidel poválečných a současných.

Navíc jsou všechny představované automobily výjimečné, ať už technicky nebo pokud jde o osobnosti, které je používaly nebo vlastnily. Naplňují tak název výstavy Chromované klenoty - auta s historií.

Jak zdůraznila ředitelka muzea Gabriele Zunová-Kratká, výstava je jedinečná nejen v Rakousku, ale v celoevropském měřítku.

"Exponáty jsou tak cenné, že jen jejich pojištění představuje zatím největší výdaj tohoto druhu v historii muzea,“ řekla Zunová-Kratká, ale odmítla sdělit konkrétní částky.

Na výstavu přispělo kromě pražského Národního technického muzea ještě sedm dalších zahraničních institucí - muzeí a významných automobilek - a několik soukromých sběratelů.

K vidění jsou auta takových značek jako Rolls-Royce, Bugatti, Packard, Bentley, Alfa Romeo, Cadillac, Austro-Daimler, MercedesBenz, Gräf&Stift, Steyr, Ferrari a další. Podmínkou zařazení do výstavy bylo také to, že musí jít o originály ve výborném technickém stavu.

Autoři: , ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.