Dieselgate pokračuje naruby, automobilky uměle zvyšují emise

Zní to jako případ z Kocourkova. Poté, co jsou automobilky kritizovány, že uváděly u svých vozů příliš nízké a nerealistické hodnoty emisí, byly teď ze strany EU varovány, aby nečinily opak. Nová studie totiž přišla na to, že automobilky teď pro změnu hodnoty emisí uměle navyšují.

Emise testovacího golfu s dvoulitrovým motorem při této cestě byly nízké (okolo 17 miligramů na kilometr). | foto: Bosch

Kauza Dieselgate otevřela rozsáhlou diskusi o tom, jak efektivní byla dosavadní emisní legislativa. Tato diskuse následně vedla k jejím změnám a úpravy budou i nadále pokračovat. Věčným paradoxem je boj automobilek s protikladem při tvorbě emisí: čím nižší spotřeba (a tím emise CO2), tím více rostou emise škodlivin (zejména oxidů dusíku NOX a částic), které je pak potřeba likvidovat nákladnými technickými řešeními. Legislativní požadavky jsou totiž neúprosné – požadují jak snížení emisí škodlivin, tak množství vypouštěného oxidu uhličitého.

V rámci nových pravidel pak pro automobilky platí nové limity. V laboratoři se totiž emise měří podle nové metodiky WLTP, která by měla být především z hlediska spotřeby (a tedy množství CO2) realističtější než dosavadní NEDC. To samo o sobě přináší nárůst vykazovaného množství vypouštěného CO2.

Evropská legislativa tak na to musí reagovat při stanovení nových limitů pro průměrné flotilové emise CO2 automobilek. Nové limity mají platit po roce 2021 se dvěma cíli: do roku 2025 mají emise CO2 poklesnout proti stavu, který bude platit v roce 2020, o 15 %, do roku 2030 pak o 30 %.

Právě fakt, že základem pro budoucí snižování emisí se stane stav v roce 2020, pak prý podle představitelů EU láká automobilky k tomu, aby vykazované hodnoty uměle navyšovaly a tím se jim pak nové cíle plnily snáze. Zjistila to studie Společného výzkumného centra, které spadá pod Evropskou komisi. V rámci studie orgány EU otestovaly automobily různých značek.

Průměrně prý automobilky podle studie v laboratorních testech navyšovaly hodnotu emisí CO2 o 4,5 procenta a v extrému dokonce došlo k „papírovému“ navýšení až o třináct procent. Alespoň to uvádí zpráva agentury Reuters, která měla možnost do výsledků nahlédnout. Studie ale zatím není na internetových stránkách Komise ani výzkumného centra k dispozici.

Podle Reuters měly automobilky vykazované hodnoty emisí oproti tomu, co je v laboratoři skutečně možné, navyšovat různými technickými způsoby: k vlastnímu testu například mohou použít vozy s vybitou baterií, kterou pak musí během testu alternátor intenzivněji dobíjet a to lehce navýší spotřebu. Jindy byl zase odpojen systém vypínající motor při zastavení (stop-start) nebo dokonce docházelo k pozdějšímu řazení rychlostí tak, aby byly opět emise navýšeny.

Komise proto automobilky varovala, aby takové praxe zanechaly. Legislativci zvažují, že v pravidlech platných po roce 2020 kvůli tomu nebude jako berná mince průměrná automobilkami vykazovaná hodnota emisí, ale hodnota, kterou si evropští úředníci sami změří. To ukazuje, že emisní legislativa je téměř „nekonečný boj“, ve kterém jsou proti sobě stavěny protichůdné požadavky.

Navíc legislativa často nebere v potaz technické možnosti. Což platí i v případě aktuálního návrhu, kdy by tedy mohly být za „startovní čáru“ brány emise naměřené ve vlastních testech EU. Automobilky by v takovém případě nemusely sáhnout po umělém navýšení emisí v laboratorních podmínkách mírně nestandardním postupem, ale mohly by zvýšené emisní chování promítnou přímo do řídicích jednotek svých vozů: mírné navýšení spotřeby paliva totiž v mnoha případech usnadňuje práci s emisemi škodlivin, kterých může vznikat méně.

Automobilky se vždy snaží maximálně využít různých skulin a nedokonalostí v emisní legislativě a současný stav jim paradoxně opět trochu nahrává. Než totiž vejdou v platnost nová pravidla, panuje na poli emisí vlastně docela solidní zmatek. Pro účely některých „výkazů“ se totiž stále využívají starší testy NEDC, pro jiné už se auta měří podle WLTP (zejména spotřeba – CO2) a jinde se používají testy v reálném provozu – RDE (především emise NOX). V budoucnu má právě kombinace WLTP a RDE zajistit, aby automobilky nevykazovaly nerealisticky nízké emise, kterých by se pak v praxi nedalo dosáhnout. Jenže současná kombinace NEDC, WLTP a RDE pro různé účely naopak přináší zmatek a více skulin pro jednotlivé účely.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...